Gå til innhold

Min nye maskin døde, hva kan være feil?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg ny pc, en Intel Celeron 2,4GHz med 2x256MB Twinmos 3200 ram, Abit IS7-E HK og GeForce 2mx grafikkort (Enermax 550W PSU). Dette har fungert greit i ca 1 mnd, men jeg satte meg ned i go'stolen for å spille litt, trykket på power on knappen viftene startet og så sloknet alt, hva kan være feil?

 

Koblet fra absolutt alt som ikke er nødvendig, men det hjalp ikke. PSU er ødelagt tengte jeg (det som var feilen sist gang noe lignende skjedde), puttet inn en 300W fra den PCen jeg sitter på nå, men fremdeles ingen reaksjon, viftene tar 1 runde får alt slokner.

 

Kan det være HK som har tatt kvelden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet i hvertfall at cpu og vifte har god kontakt. Har brukt alle skrue hulla (med sånne greier så HK er ca 0,5cm fra plata) som var i kabinettet mitt når jeg festa HK dvs rundt hele, 3 bak ved og 2 foran. Har masse ledninger som ligger og slenger, men tror isolasjonen er hel på alle, jeg har ikke flytta rundt på maskina og har prøvd å resette bios. Det er et VapoChill kabinett, men kjølinga brukes ikke i det hele tatt og er festet med el-teip til cd-rom slottene.

 

HK er bøyd ganske mye innover mot festeplata til HK rett under CPU og tanken på at kortet mitt kan ha kortslutta er skremmende :grine:

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg også å ta ut hovedkortet og legge det på bordet sammen med strømforsyningen (PSU). På hovedkortet har du bare tilkoblet CPU, CPU kjøler, en minnebrikke, grafikkort, tastatur og skjerm.

 

For å skru på PSU, så må du enten bruke ledningen i kabinettet eller kortslutte de to pinnene manuelt.

 

Hvis den fremdeles ikke starter opp, så er en av komponentene ødelagt. Hvis du kan låne eller har "reservedeler"/PC selv, så kan du jo teste hver enkelt del i en annen PC: Minne, skjermkort, CPU. Hvis alle disse virker da, så er det enten PSU eller hobvedkort som er ødelagt.

Lenke til kommentar

Først til P@yNE:

Jeg kjøpte ikke noe GeForce 2 kort nå, dette hadde jeg liggende, er fra 2001. Og 550W synes jeg er greit å ha i en VapoChill når planen også var å ha vannkjøling ved å bruke en omformer fra 12V til 230V på pumpa.

 

Back to topic

Plata som hovedkortet er festet til ligger nå på boret med en ledning som går til bryteren i kabinettet, planen er nå og skifte cpu og skjermkort og se om det hjelper og få en venn av meg til å teste rammen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...