Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye bolter og skruer? Fra hvor?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tatt på meg et prosjekt hvor det er litt restaurering å gjøre. Etter som jeg tar fra hverandre deler dukker det stadig opp rustne og ødelagte skruer som jeg nødig vil bruke ved montering igjen. I tillegg er jo sjansen der for at skruene ryker en dag, noe jeg veldig gjerne vil unngå. 

 

Når det kommer til å skru og mekke er jeg litt uerfaren, og lurer på hvor man går for å få erstatningsbolter/skruer? Driver jernvarehandler med slikt kanskje? Når det er snakk om gamle kjøretøy er der ikke alltid lett å få tak i original-deler, men det må da være noen som klarer å lage bolter i god kvalitet. 

 

Som en sidenotis; hva bruker dere av penetrerende oljer for å hjelpe løsne gamle skruer? Ser de har en rustløser på biltema beregnet på dette, men er den noe tess? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan anbefale Würth Boltex til bolter som nekter å løsne. Har ikke prøvd Biltema sin rustløser, så kan ikke si noe om den, men Boltex funker i hvert fall bedre enn 5-56 og WD-40 for meg.

 

Et annet triks er å varme opp bolt og mutter, for deretter å ta et stearinlys borti bolten. Poenget er at smeltet stearin da trekker inn mellom bolt og mutter og gir litt smøring. Hvis du får til litt bevegelse er det bare å gjøre dette i flere omganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...