mannyboi Skrevet 4. august 2015 Skrevet 4. august 2015 Hei! Jeg har tatt på meg et prosjekt hvor det er litt restaurering å gjøre. Etter som jeg tar fra hverandre deler dukker det stadig opp rustne og ødelagte skruer som jeg nødig vil bruke ved montering igjen. I tillegg er jo sjansen der for at skruene ryker en dag, noe jeg veldig gjerne vil unngå. Når det kommer til å skru og mekke er jeg litt uerfaren, og lurer på hvor man går for å få erstatningsbolter/skruer? Driver jernvarehandler med slikt kanskje? Når det er snakk om gamle kjøretøy er der ikke alltid lett å få tak i original-deler, men det må da være noen som klarer å lage bolter i god kvalitet. Som en sidenotis; hva bruker dere av penetrerende oljer for å hjelpe løsne gamle skruer? Ser de har en rustløser på biltema beregnet på dette, men er den noe tess?
War Skrevet 4. august 2015 Skrevet 4. august 2015 http://www.skruvat.no/ Spørsmålet er jo hva du skrur på og hva det skal tåle av påkjenning.
mannyboi Skrevet 4. august 2015 Forfatter Skrevet 4. august 2015 Er snakk om en gammel Yamaha-sykkel. Bolter til ratt og eksos er noen av skruene som kunne trengs å erstattes med nye.
Fløffy Skrevet 4. august 2015 Skrevet 4. august 2015 Denne: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Hurtigrustloser-2000019607/ Har kanskje heilt ok effekt. Har brukt den litt, men har ikkje så mykje å samanligne med. Eventuelt skal varme og hjelpe godt på å løyse fastrusta skruer. Feks gassbrenner eller liknande. 1
Inge Rognmo Skrevet 4. august 2015 Skrevet 4. august 2015 Bolter i normale mm-dimensjoner og standard kvalitet (8.8) finner du i alle byggevareforretninger, Clas Ohlson, Biltema og Jula. Er det fingjengede og/eller tommedimensjoner, eller høy strekkfasthet (10.9/12.9) må du til en litt mer proff verktøy/jernvarehandel som Tools, Tess, Wurth eller lignende. 1
Takkformeg Skrevet 4. august 2015 Skrevet 4. august 2015 Proffpartner har alt du trenger av skruer, og kan gi deg riktig materiale i forhold til om de skal brukes på eksos eller bare holde på et deksel 1
Frank Drebin Skrevet 5. august 2015 Skrevet 5. august 2015 Jeg kan anbefale Würth Boltex til bolter som nekter å løsne. Har ikke prøvd Biltema sin rustløser, så kan ikke si noe om den, men Boltex funker i hvert fall bedre enn 5-56 og WD-40 for meg. Et annet triks er å varme opp bolt og mutter, for deretter å ta et stearinlys borti bolten. Poenget er at smeltet stearin da trekker inn mellom bolt og mutter og gir litt smøring. Hvis du får til litt bevegelse er det bare å gjøre dette i flere omganger. 1
mannyboi Skrevet 6. august 2015 Forfatter Skrevet 6. august 2015 Mye gode råd her! Da har jeg litt å gå etter. Har handlet inn Biltemas hurtigrustløser, så får vi se om den gjør susen, hvis ikke så ligger både Boltex og stearin i bakhodet. Takk for tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå