Gå til innhold

Varme fra GPU


johanhs

Anbefalte innlegg

Bare artig å vite mtp å beregne riktig kjøling av skjermkort. Bruker vannkjøling så jeg regner med at GPU blokkene som brukes i dag vil være gode nok i overskuelig framtid. En kan jo bruke peltier på GPU også, og blokkene fikser jo dette (over 100W).

Men altså; hva utvikler f.eks. en 9800PRO eller en FX5900Ultra(!!!).

EN XP2500+ utvikler vel rundt 75W(?), så jeg ville jo _tippe_ under 50W... :shrug:

 

 

(Har lurt på å motere CPU blokk på GPU'en, men tror egentlig det er totalt overkill og vil ikke senke GPU temp av noen betydning.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror rundt 40 watt varme er normalt, og du bør ha dobbelt så kraftig peltierelement som f.eks gpu avgir varme. ;)

det vil jo selfølgelig bli varmere når du klokker(husker jeg brant meg på kjøleribba til min engang :lol: (den gang den kjørte passivt :love: ))

 

jeg vil ikke anbefale å bruke cpu vannblokk på gpu med mindre du har mulighet for å feste den på en effektiv måte :!: , ellers kan det bli problemer med ikke stort nokk trykk mot gpu og det vil kjøle dårligere. arctic limene er jo en mulighet men disse sitter som støpt, så hvis du ikke er fornøyd så er det ingen vei tilbake

Lenke til kommentar
tror rundt 40 watt varme er normalt, og du bør ha dobbelt så kraftig peltierelement som f.eks gpu avgir varme. ;)

det vil jo selfølgelig bli varmere når du klokker(husker jeg brant meg på kjøleribba til min engang :lol: (den gang den kjørte passivt :love: ))

 

jeg vil ikke anbefale å bruke cpu vannblokk på gpu med mindre du har mulighet for å feste den på en effektiv måte :!: , ellers kan det bli problemer med ikke stort nokk trykk mot gpu og det vil kjøle dårligere. arctic limene er jo en mulighet men disse sitter som støpt, så hvis du ikke er fornøyd så er det ingen vei tilbake

Tror det ble sagt at GeForce FX 5800 Ultra skulle bruke 120 W tilsammen :shrug:

 

Men dette var uoffesielt og det var ikke bare for GPU men hele kortet.

Lenke til kommentar

Hmmm, ja det er jo viktig at blokka sitter skikkelig selvfølgelig.

Tenkte å bruke AS3 lim blandet med vanlig AS3 slik at det ikke blir helt permanent liming.

Spørsmålet er bare om en får plass til en kjøleblokk på 75x55mm på skjermkortet... :) Lurer på å kjøpe 9800SE AIW og der er det jo tv tuner også, så da blir det nok ihvertfall trangt!!!

Lenke til kommentar
Tror det ble sagt at GeForce FX 5800 Ultra skulle bruke 120 W tilsammen 

 

Men dette var uoffesielt og det var ikke bare for GPU men hele kortet.

 

veit ikke helt selv, men tror jeg har hørt det et sted, det kommer jo også ann på skjermkortet, et skjerkort basert på 13(husker ikke helt hva det het) vil jo ikke produsere mindre varme enn en basert på 15(hvadetnåvar).

 

tror radeon 9600 er 13 og defor kjøligere(kjølig og kjølig da) og mer overklokkingsvennlig enn ett på 15.

 

tror ikke å mikse as lim og as funker, men er heller ikke sikker, du kan jo ta as i mdten og litt karsons i hvert av hjørnene.

Lenke til kommentar

Produksjonsteknikken avgjør hvor liten avstand det kan være mellom ledere i silisiumchipen. Det er angitt i um (mikrometer), og er f.eks. 0,13. Det er hva du refererer til som "hvadetnåennheter".

 

Skal bruke AS3 adhesive (altså lim basert på AS3) og vanlig AS3 for å hindre permanent liming. IKKE carlsons lim, nei... :lol:

 

Det som er interessant er hvor mye varme GPU avgir. På ram og andre aktive komponenter kan en lime på kjølefinner eller noe, men GPU er det en kan gjøre mest med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...