Gå til innhold

Valg av Landeveissykkel


AntonSte

Anbefalte innlegg

Nei, det synes jeg ikke. 10-delt gir, ikke skivebremser, eldre modell.

 

Edit: dessuten synes jeg annonsen virker useriøs. Tviler sterkt på at har får "mye mer" enn utropspris for den sykkelen der. Dessuten, tviler på at han i det hele tatt får utropspris for sykkelen.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nei, det synes jeg ikke. 10-delt gir, ikke skivebremser, eldre modell.

 

Edit: dessuten synes jeg annonsen virker useriøs. Tviler sterkt på at har får "mye mer" enn utropspris for den sykkelen der. Dessuten, tviler på at han i det hele tatt får utropspris for sykkelen.

 

Skivebremser? Eneste fordelen med det er når det regner. Mer vekt, mye mer jobb ved vedlikehold. Gå for V-bremser til landevei. 

Endret av Sportsgutten
Lenke til kommentar

 Kan du utdype dette med " vedlikehold "  mere ?

 

Jeg har 5 MTB'er  , 3 av dem har hydrauliske skivebremser , 1 har mekaniske skivebrems og den siste har V-brems.

 

De 3 med hydrauliske skivebrems funker helt strålende , vedlikehold er nærmest ikke eksisterende.

Den med mekanisk skivebrems liker jeg ikke - synes ikke det er noe særlig kraft i den.

Den med V brems står der mest til pynt , blir liksom aldri mere brukt.

 

 

Har vurdert å kjøpe landeveissykkel , og vil selvsagt ha den med hydrauliske skivebremser.

Skulle det være problemer med skivebremser på landevei , vil jeg gjærne vite hva det dreier seg om.

Endret av johome
Lenke til kommentar

 Kan du utdype dette med " vedlikehold "  mere ?

 

De 3 med hydrauliske skivebrems funker helt strålende , vedlikehold er nærmest ikke eksisterende.

 

Kan ikke akkurat påstå at jeg har topp erfaring med skivebremser, men som du skriver, vedlikeholdet er absolutt minimalt. Selv de rimeligste bremsesettene, som Shimano Bx-M355, fungerer jo helt supert! Det eneste vedlikeholdet man bør utføre er vel å skifte væske en gang i året(?) Da ser jeg selvsagt bort i fra det å sjekke beleggene jevnlig, og de varer vanligvis mye lenger enn et sett klosser. Selv de rimelige B01S beleggene varer lenger enn klosser til felgbrems og det er ingen etterjustering heller.

Lenke til kommentar

Skivebremser? Eneste fordelen med det er når det regner. Mer vekt, mye mer jobb ved vedlikehold. Gå for V-bremser til landevei. 

Mer vekt? Ærlig talt, så mye er det da ikke. Vekthysteriet har tydeligvis en tendens til å gå til hodet på en del folk. Hvor mye mer veier skivebremser ift. de gammeldagse V-bremsene? Toppen vekten av en vannflaske, bare for å sette det litt i perspektiv. Og hvor stor del av totalvekten (sykkel + rytter) snakker vi EGENTLIG om her? Ta et par ekstra sykkelturer isteden, så sykler du av deg den "ekstra" vekten.

 

Og vedlikehold? Så å si ikke. Jeg har to sykler (cyclocross, racer), begge med skivebremser. På cyclocrossen som jeg bruker til/fra jobb, samt annen nyttekjøring med mye start/stopp har det eneste vedlikeholdet vært å justere bremsene, og å bytte klosser. Den har gått 5000 km i år, og jeg har byttet en gang. Raceren har også gått over 5000 km i år. Denne har hydrauliske skivebremser, og på denne har jeg ikke engang rørt bremsene i år. Bremseeffekten er fortsatt slik den skal være, så det burde heller ikke være nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...