Gå til innhold

Varme problem


nikk0

Anbefalte innlegg

heisann..

jeg har i lengre tid hatt problemer med at pc'n min er ganske varm..

jeg har en AMD XP 2000 i et Chiftec BigTower.

problemet mitt er at den er temmelig varm.. cpu ligger på 55'C når jeg surfer..

jeg tenkte jeg skulle kjøpe noe nytt, har 2 vifter fra før.. men skal kjøpe noe nytt..

bl.a. 2vifter og ei viftestyring..

 

så lurte jeg bare på om det var noen av dere overklokkere som har noen god idé til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis neste spørsmål er "Hva er kjølepasta?" blir jeg ikke så veldig forbauset. Ærlig talt, den temperaturen der er latterlig! Klart det er noe veldig galt. I stua har jeg nå en XP1800 av første generasjon (dem man kunne steike egg på) i et desktopkabinett med støydempende matter nesten uten luftsirkulasjon. Eneste utvei for luften er en 92 mm vifte som er strupt usannsynlig langt ned, med både motstand og potmeter, så den er nesten uhørlig. Prosessoren kjøles med en Silent Breeze som har fått Zalman Fanmate (som først gir 7 v) og så er gradvis skrudd ned, så den nå står rundt 1/3 fra laveste stilling. Dette går på 48 grader på tomgang og 53 på fullt øs i et par timer. Dere kan se den på hjemmesiden min. Gå til "Zone overview" og så Zone 1.

 

Et towerkabinett med kabinettvifter burde gitt MYE lavere temperaturer enn det du har. Hva er hovedkorttempen? Første tips: Bytt prosessorkjøler, det kan være at den ikke er helt plan, så det er for lite kontakt mellom den og prosessoren. Og pass på å få et pent lag med kjølepasta. Hjelper ikke det, kan det jo selvsagt være at hovedkortet gir feil temperatur.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Første tips: Bytt prosessorkjøler, det kan være at den ikke er helt plan, så det er for lite kontakt mellom den og prosessoren. Og pass på å få et pent lag med kjølepasta.

Precis vad jag tänker göra.

Har för tillfället en "vanilla" kylare, monterad "enligt anvisning", dvs

- inte rengjord CPU,

- inte planslipad botten,

- medföljande termopad.

 

Typiska temperaturer är 37 idle och 51 full fart.

 

Jag ska den närmaste veckan

- planslipa botten på flänsen.

- rengöra fläns och CPU.

- lägga på tunt med Arctic Ceramique.

 

Räknar med att sänka temeraturen en hel del...

 

(Dessutom skall jag montera in ytterligare en chassifläkt, byta till tystare fläkt i CPU, byta till fläktgaller med mindre luftmotstånd, ...)

 

/Olle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...