Gå til innhold

Nye dekk til Champion sykkel?


einhjular

Anbefalte innlegg

Holder for tiden på å pusse opp en gammel Champion sykkel. Ser etter nye dekk, men alt stopper opp når jeg ser etter riktige dimensjoner. På de eksisterende dekken står det at dimmen er 26x2x1 1/2 - altså et siffer mer enn det jeg finner hos forhandlere på nett. Siden jeg ikke finner noe med den eksakte dimensjonen, kan jeg sette på dekk med andre dimensjoner - evt hva er slingringsmonnet?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 Det viktigste er at du får tak i et dekk som har 26" størrelse

Det andre går på bredde.

 

Kan være alt i fra 2.4 " grove stidekk til 1.4" slicks

Tror de fleste av disse dekkene vil passe

 

Fant et skjema på Den Rustne Eike (dekkdimensjoner) hvor det står at dim. 26x2x1 1/2 kan oversettes til 54-584, som jeg forstår er bredde + diameter (mm). Når jeg søker opp dekk med xx-584 får jeg resultater som sier at denne dimensjonen er både 26" og 27,5"s (forskjellig fra butikk til butikk). Føler meg enda mer usikker på hva som passer!

 

Og felgene mine er ganske tykke, men det står ikke noe på dem om hvor brede de er. Har dette noe å si?

Lenke til kommentar

Det mest kritiske målet er BSD, er denne feil vil dekket aldri passe. BSD (Bead seat diameter) du trenger er gitt av diameteren for setet der vuslten skal sitte på felgen.

 

Dette er litt kilent å måle helt presist, men du kan prøve å måle diameteren for felgen og trekke fra 2x avstand fra felgkant til vulstsetet.

 

bead-seat-diameter.jpg

 

ETRTO dimensjoner for dekk er oppgitt med dekkbredde-BSD i mm(Som f.eks 54-584 som du oppgir ovenfor) Dekkbredden er litt ca og er bare viktig for å se om dekket passer i ramma. BSD må være eksakt.

 

Moderne sykler for voksne* har tre standard BSD diametre å forholde seg til:

559, også kjent som 26"

584, også kjent som 27.5" eller 650b

622, også kjent som 28", 29" eller 700c

 

*) Med unntak av en del spesialsykler.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Det mest kritiske målet er BSD, er denne feil vil dekket aldri passe. BSD (Bead seat diameter) du trenger er gitt av diameteren for setet der vuslten skal sitte på felgen.

 

Dette er litt kilent å måle helt presist, men du kan prøve å måle diameteren for felgen og trekke fra 2x avstand fra felgkant til vulstsetet.

 

bead-seat-diameter.jpg

 

ETRTO dimensjoner for dekk er oppgitt med dekkbredde-BSD i mm(Som f.eks 54-584 som du oppgir ovenfor) Dekkbredden er litt ca og er bare viktig for å se om dekket passer i ramma. BSD må være eksakt.

 

Moderne sykler for voksne* har tre standard BSD diametre å forholde seg til:

559, også kjent som 26"

584, også kjent som 27.5" eller 650b

622, også kjent som 28", 29" eller 700c

 

*) Med unntak av en del spesialsykler.

 

Tusen takk! Dette oppklarte en del.

Prøvde å sette på et 26" dekk jeg hadde liggende, men det viste seg å være litt for lite for felgen. Prøver 27,5" - håper det passer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...