Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fukt og mugg i ny leilighet


neutrality

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en leilighet i forrige måned.

Den var billig og usentral, og bar preg av å være sliten.

 

Kort tid etter at jeg flyttet inn merket jeg at noe var galt med inneklima, og til slutt tok jeg en test fra Mycoteam og fikk påvist flere typer muggsopp (tre av dem var idenfisert). I en samtale med Mycoteam og et annet laboratorium kunne begge fastslå at denne typen muggsopp har oppstått etter vannskade.

 

Så kommer spørsmålet om reklamasjon, fordi jeg kjenner allerede på helsa at det er mugg her. Vi tegnet en standard kontrakt og skriftlig sett kjøpte jeg leiligheten "as is". På noen advokater forstår jeg at man må regne med at litt er det når det kommer til gamle slitne leiligheter. Hos andre forstår jeg at dette er en reklamasjonsgrunn, siden leiligheten kan være en helsebombe.

 

Muntlig sett var jeg særdeles spesifik både med selger, megler og meglers fagansvarlig, om at jeg hadde ett eneste kriterie til leiligheten, og det var at det ikke var mugg og fukt der. Det var mitt krav (har erfart å bo med mugg før, trenger sikkert ikke si hvilke helseeffekter muggsopp har. Både før budet ble levert, og før kontrakten ble tegnet. Det ble ikke skrevet ned i kontrakten og det angrer jeg jo på, men muntlige avtaler er jo like bindende som skriflige (hvis man kan bevise dem. Dette er en små bygd og det er ikke lett å være en løgner)  og jeg mener da at jeg har krav på å heve kjøp eller å få utbedret feil og mangler.

 

Hva tenker dere rundt dette? vet ikke helt hvordan jeg skal angripe det. Har som sagt tatt flere tester og fått påvist muggsopp,  noe som betyr fukt. Har pratet med borettslag som vil sende takstmann for å finne ut hvor fukten kommer fra. Skal skrive til selger i uka som kommer.

 

Har ikke tid til å bli mer syk nå, har planlagt å studere, men det er vanskelig fra en bolig man blir syk av.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg en leilighet i forrige måned.

Den var billig og usentral, og bar preg av å være sliten.

 

Kort tid etter at jeg flyttet inn merket jeg at noe var galt med inneklima, og til slutt tok jeg en test fra Mycoteam og fikk påvist flere typer muggsopp (tre av dem var idenfisert). I en samtale med Mycoteam og et annet laboratorium kunne begge fastslå at denne typen muggsopp har oppstått etter vannskade.

 

Så kommer spørsmålet om reklamasjon, fordi jeg kjenner allerede på helsa at det er mugg her. Vi tegnet en standard kontrakt og skriftlig sett kjøpte jeg leiligheten "as is". På noen advokater forstår jeg at man må regne med at litt er det når det kommer til gamle slitne leiligheter. Hos andre forstår jeg at dette er en reklamasjonsgrunn, siden leiligheten kan være en helsebombe.

 

Muntlig sett var jeg særdeles spesifik både med selger, megler og meglers fagansvarlig, om at jeg hadde ett eneste kriterie til leiligheten, og det var at det ikke var mugg og fukt der. Det var mitt krav (har erfart å bo med mugg før, trenger sikkert ikke si hvilke helseeffekter muggsopp har. Både før budet ble levert, og før kontrakten ble tegnet. Det ble ikke skrevet ned i kontrakten og det angrer jeg jo på, men muntlige avtaler er jo like bindende som skriflige (hvis man kan bevise dem. Dette er en små bygd og det er ikke lett å være en løgner)  og jeg mener da at jeg har krav på å heve kjøp eller å få utbedret feil og mangler.

 

Hva tenker dere rundt dette? vet ikke helt hvordan jeg skal angripe det. Har som sagt tatt flere tester og fått påvist muggsopp,  noe som betyr fukt. Har pratet med borettslag som vil sende takstmann for å finne ut hvor fukten kommer fra. Skal skrive til selger i uka som kommer.

 

Har ikke tid til å bli mer syk nå, har planlagt å studere, men det er vanskelig fra en bolig man blir syk av.

Sorry for at jeg sier dette men, ALLTID skriv ned slike ting på budskjema ditt. 

 

Uansett har leiligheten du har kjøpt en vesentlig og helsefarlig mangel du ikke ble gjort oppmerksom på ved tid av kjøp og som muggfirmaet ditt nok kan dokumentere at har pågått i lang tid. Du får sannsynligvis erstatning og kompensasjon for utbedring av mangelen. Ta kontakt med eierskifteforsikringen din eller tidligere eier sin og legg frem saken med dokumentasjon fra muggfirmaet så skal nok dette gå bra. Dem kommer til å avvise saken din først men da må du bare si at dem hører fra advokaten din så får du full kompensasjon med en gang, dem avviser alle saker første runde bare for å prelle av pinglene. 

 

Hadde du skrevet det som et krav i budskjema kunne du satt hele kjøpet ugyldig og fått tilbakeført prosessen. Det er nok vanskelig nå. Det at du nevnte det muntlig burde virke skjerpende for retten og det kan hende du får tilbakeført kjøpet likevel på det grunnlaget men dog ikke uten en kamp. Megler vil garantert nekte for å ha hørt deg si noe slikt. 

 

"As is" har ingen juridisk makt i norge. Ignorer alle svar som referer til "as is" og svar at dem kan forklare dette til advokaten din. 

 

Det kan være du vil sette en advokat på dette, i alle fall rådføre deg litt. Kanskje jusshjelpa eller noe slik kan hjelpe deg, har du forsikring som dekker jusshjelp?

Advokater er flinke til en eneste ting og det er det dem gjør 90% av tiden, det er å skrive brev hvor dem tilfaller alt ansvar på mottaker av brevet og stiller ultimatum om videre konsekvens ved svikt til å svare innen en tidsfrist. Slike brev er vanskelige å skrive hvis man ikke har peiling men hvis du gjør litt research er det ikke noe problem å leke litt advokat selv.... 

 

er det borettslag kan det være dem dekker alle utgiftene med muggen uansett. 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Først og fremst, hva sier salgs/takstrapporten om fukt i leiligheten? Hvorvidt borettslaget dekker renovering av skadene kommer an på hvor og hvordan de har oppstått, skyldes det menneskelig fikling på eget kjøkken/bad kommer man ingen steder, men er det f.eks. i yttervegg stiller det seg annerledes for da kan det være konstruksjonsfeil. Et annet spørsmål blir jo også da hvorvidt du bor i rekkeleilighet, blokk, 4 mannsbolig etc. for da kan det være skader i andre leiligheter også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...