Gå til innhold

Hva slags dresser trenger man?


Anbefalte innlegg

Vest kan være veldig fint, jeg har mange dresser med vest til (så kalt tre-delt dress) og liker det veldig godt.

Jakken skal da være litt større enn til en dress uten vest (to-delt dress). Det er ingenting i veien for å la være å bruke vesten. Og i de aller fleste tilfeller vil du ikke kneppe jakken når du har på vesten, slik som på bildet du har lagt ut. Det blir fort for varmt med så mange lag stoff på kroppen.

Så om jakken er akkurat passe uten vest, vil det ikke ha noen praktisk betydning når du har vesten på.

 

Dressen du har lagt ut bilde av er mellomgrå, og er en veldig klassisk og anvendelig farge. Kjempefin. Et godt valg av dress om du ikke vil ha blå.

 

Det er betydelig forskjell på italienske og engelske dresser.

På generelt grunnlag, for det er store variasjoner:
De italienske er oftest tynnere og har mindre struktur, det gjør at de former seg mer etter kroppen, og skuldrene er festet på en helt måte som gir et rundere og mer avslappet, casual inntrykk. Skuldrene er ikke store, men mindre enn de engelske skuldrene.

Noen italienske dresser er tynne som skjorter. Buksene er ofte elegante med oppbrett, det gjelder også for jakkene. Vest er ikke så vanlig i Italia som i England, men det finnes der og.

 

De engelske dressene er mer strukturerte, dvs det er flere lag mellom fôret og stoffet. Skuldrene er høyere og mer markerte.

Den engelske dressen nedstammer fra militære uniformer, og det er også slik den er tenkt; et maskulint antrekk som er pent og stilfullt - men den trenger ikke være elegant. Den engelske dressen er ofte tonet ned i farger og snitt, enkelhet og harmoni er stikkord.

 

Den italienske skal fremheve bæreren, være sexy, mens den engelske dressen skal pakke bæreren inn, og tone ned særtrekk hos bæreren. Det sies at grunnen til at engelske bukser ikke er så elegante som de italienske er at ingen gentleman ville finne på å ta av seg jakken. Men en italiener vil gjerne sprade rundt med jakken over skulderen. Det har nok også mye med klimaet å gjøre.

 

'Vents' heter 'splitter' på norsk. Det er både én og to splitter i begge land. I Italia kan det også forekomme ingen splitter, men det er krevende og ikke pent når du sitter. To splitter bak er finest. I USA er det som regel bare én, det er jo billigere enn å skulle sy to...

 

Det er ikke riktig at engelske dresser har smale slag ('lapels'). Disse smale slagene er en trasig moteretning som har kommet med korte jakker. En trist motefling som snart er over om Gud lytter til våre bønner. Det er bare ikke pent og fører til at brystpartiet blir helt asymetrisk og uproposjonert.

 

Bredden på jakkeslagene skal passe til skuldrene og hodestørrelsen din. Det er penere og mer harmonisk med slag som heller er litt kraftige - om du ikke er en bønnestengel. På bildet du har lagt ut vil jeg si at personen har en medium bredde på slagene.

 

Hvis du kikker på bildet du har lagt ut så ser du også et unntak fra det som er vanlig. Jakkeslagene er det som kalles 'peaked' eller også 'sharktooth'; de peker oppover. Det hører egentlig til dobbeltspente dresser, men det sees også noen ganger på enkeltspente. Selv er jeg ikke så glad i disse på enkeltspente, men en del mann liker disse.  

 

Vesten på bildet er uten slag, men det fins også vester med slag slik som på jakken. Det kan fort bli mange linjer og gir et uryddig inntrykk.

 

I norske butikker selges det mye italienske dresser og nesten ikke engelske, noe jeg synes er trist. Både det norske lynne og vår egenart, samt klimaet her har langt mer tilfelles med England og den engelske kulturen enn den italienske varmen og væremåten. Jeg vil derfor gjerne slå et slag for engelske dresser, det var tross alt engelskmennene som oppfant dressen slik vi kjenner den i dag; et universelt antrekk for menn som vil se velkledd ut. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tilbakemelding, et annet spørsmål om vester, den vesten jeg har nå har et slags "silkestoff" på ryggen, mens foran er det samme stoff som dressen. Er det alltid slik på vester? Jeg er litt bekymret for at det ser litt rart ut når det er grått med "struktur" som det er i eksempelbildet jeg postet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, ryggen på vesten skal ha samme stoff som jakkefôret. Det er en form for kunstsilke (dvs plast). Ikke alle vester er slik, men det er de andre som er feil. Det kan være to eller fire lommer på en vest. Tre lommer er mer uvanlig. 

 

Det heter noe det stoffet på det bildet, men det er seint og noen har byttet ut hjernen min med en sveitserost, jeg får derfor ikke opp navnet. Okkesom, så er den strukturen helt vanlig. Uten en viss struktur i stoffet blir det lett flatt og kjedelig. Det er mye penere enn helt jevn farge. 

Lenke til kommentar

Marineblå, koksgrå og/eller medium grå. Er også veldig glad i Nailhead og Birdseye mønster. Da har du en grunnfarge (f. eks mørkeblå) og en annen farget over det. Veldig fint da fargen definitivt kan endre seg med belysning. 

 

Har en Ermenegildo Zegna dress i deres 15 milmil 15 stoff (nailhead mønster), og den har fort blitt min favoritt. Bruker du den inne så ser den koksgrå ut, bruker du den ute så er den marineblå ut. Har også en drøss av dresser i Loro Piana birdseye, og samme fenomenet der. Inne ser dressen marineblå ut, i bedre belysning ser den blåere ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...