Gå til innhold

[Løst] Videregående skole venteplass


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har søkt på en skole, men desverre ikke kommet inn. Det står at jeg har venteplass nummer 2, og det jeg lurer på er om noen vet om jeg mest sansynelig kommer til å få plassen eller om det er liten sansynelighet? Skolen er Sola vgs. på elektro og har plass til 45 elever.

 

Ganske urolig akkurat nå, om jeg kommer inn eller ikke... Hjelper det isåfall å ringe til skolen å spørre om det er noen som har takket nei eller lignende?

 

Takk på forhånd for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 plass etter førsteinntaket er veldig bra. Du kommer helt og mest sannsynlig inn tenker jeg  :)

Det er stor "bevegelse" i ventelistene mellom første og andre inntak. Det går omtrent i en sirkel. Det begynner med at en person1 en sier nei til plassen han først har fått (eller får tilbud om noe høyere på ventelisten), så fyller person2 den plassen han orginalt hadde. Så fyller person3 plassen person2 originalt hadde.

Sier en person nei så så går plassen til nestemann på lista, og sånn går det rundt.

Det er alltid bevegelse i ventelistene og tror du har lite å bekymre deg over.

 

Jeg var vel på noe å 20. plass etter førsteinntaket, og jeg seilte lett inn på andreinntaket i 3. klasse. 

 

Men du har vel søk på flere skoler antar jeg? Hva kom du inn på?

Kom du inn på elektro, bare på en annen skole?

Lenke til kommentar

Takk for svar! Noen tips til hva jeg skal si da jeg ringer? Skal jeg bare spørre om det er noen som har takket nei til plassen og isåfall komme et skritt nermere plassen? Eller er det noe annet som kan få skolen til å virke som om jeg er interessert i plassen og kanskje har større sjangs?

Lenke til kommentar

2 plass etter førsteinntaket er veldig bra. Du kommer helt og mest sannsynlig inn tenker jeg  :)

Det er stor "bevegelse" i ventelistene mellom første og andre inntak. Det går omtrent i en sirkel. Det begynner med at en person1 en sier nei til plassen han først har fått (eller får tilbud om noe høyere på ventelisten), så fyller person2 den plassen han orginalt hadde. Så fyller person3 plassen person2 originalt hadde.

Sier en person nei så så går plassen til nestemann på lista, og sånn går det rundt.

Det er alltid bevegelse i ventelistene og tror du har lite å bekymre deg over.

 

Jeg var vel på noe å 20. plass etter førsteinntaket, og jeg seilte lett inn på andreinntaket i 3. klasse. 

 

Men du har vel søk på flere skoler antar jeg? Hva kom du inn på?

Kom du inn på elektro, bare på en annen skole?

Takk for svar! Kom desverre ikke inn på elektro, kom inn på media og komminikasjon. Har også søkt på en annen skole (tredjevalget mitt) som jeg er nummer 8 på ventelisten på, men den skolen jeg er på venteliste nr. 2 er førstevalget mitt.

Lenke til kommentar

Ah, ja når du ikke kom inn på linja du ønsket så ser jeg at det er litt dumt.

Jeg gikk media og kommunikasjon selv og synes det var et greit valg, det var vel minste motstands vei for å få studiekompetanse :p

Men selfølgelig, ønsker du å bli elektriker så hjelper det ikke så mye.

 

Men det skal være ingenting å bekymre deg over, jeg tenker at du seiler inn på Sola når andreinntaket står klart. Andreinntaket kommer vel 26. juli.

 

Lykke til! :) 

Lenke til kommentar

Anngående det å ringe skolene, jeg hørte også noen rykter om at vist man ringte til skolen så kunne man være heldig å komme inn tidligere.

Jeg tror det bare er aktuelt når det nærmer seg 3. inntaket og du fortsatt ikke er kommet inn. Gjerne etter at skolen har begynt også. Starten av året pleier det også å være noen siste som slutter/begynner. Gjerne det er da man kan "snike" ved å ringe skolene å spør.

De får beskjed om at en elev har sluttet, og før de får tildelt en annen elev fra ventelisten ringer du. 

 

Jeg vet ikke egentlig, men jeg tenker at det er rundt/etter 3. inntaket det å ringe til skolen blir aktuelt.

Bare vent til 26. juli så ser du nok at du kom inn.

Lenke til kommentar

2 plass etter førsteinntaket er veldig bra. Du kommer helt og mest sannsynlig inn tenker jeg  :)

Det er stor "bevegelse" i ventelistene mellom første og andre inntak. Det går omtrent i en sirkel. Det begynner med at en person1 en sier nei til plassen han først har fått (eller får tilbud om noe høyere på ventelisten), så fyller person2 den plassen han orginalt hadde. Så fyller person3 plassen person2 originalt hadde.

Sier en person nei så så går plassen til nestemann på lista, og sånn går det rundt.

Det er alltid bevegelse i ventelistene og tror du har lite å bekymre deg over.

 

Jeg var vel på noe å 20. plass etter førsteinntaket, og jeg seilte lett inn på andreinntaket i 3. klasse. 

 

Men du har vel søk på flere skoler antar jeg? Hva kom du inn på?

Kom du inn på elektro, bare på en annen skole?

Kom på venteplass 37 på studie på en skole der det var drøyt over 200 plasser, noen sjanse for at jeg kommer inn på andreinntak tror du?

Lenke til kommentar

37 er jo passe langt synes jeg, det er jo 2 hele klasser pluss litt til (15 i hver klasse)...

Det spørs jo helt, er du heldig så kan det jo gå. Men 37. plass er et godt stykke bak må jeg si. Vist du ikke kom inn på linjen du ville inn på engang, så burde du nok prøve å ringe skolen ved 3. inntaket vist du ikke kommer inn på 2. inntaket. Kanskje du er en av de heldige som får plass vist du ringer å spør om plass.

 

Men skal jeg skrive ærlig, 37. plass er noe jeg ikke tror du kommer inn på. Bare for å ikke bygge opp forhåpningene dine, for det er jo et godt stykke bak. Og da må jo faktisk 37 personer si nei takk til den plassen de har fått på den skolen/linjen. 

 

Men jeg er ikke noe guru på dette, kan jo være du er heldig å kommer inn.

Kom du inn på linjen du ønsket?

Lenke til kommentar

37 er jo passe langt synes jeg, det er jo 2 hele klasser pluss litt til (15 i hver klasse)...

Det spørs jo helt, er du heldig så kan det jo gå. Men 37. plass er et godt stykke bak må jeg si. Vist du ikke kom inn på linjen du ville inn på engang, så burde du nok prøve å ringe skolen ved 3. inntaket vist du ikke kommer inn på 2. inntaket. Kanskje du er en av de heldige som får plass vist du ringer å spør om plass.

 

Men skal jeg skrive ærlig, 37. plass er noe jeg ikke tror du kommer inn på. Bare for å ikke bygge opp forhåpningene dine, for det er jo et godt stykke bak. Og da må jo faktisk 37 personer si nei takk til den plassen de har fått på den skolen/linjen.

 

Men jeg er ikke noe guru på dette, kan jo være du er heldig å kommer inn.

Kom du inn på linjen du ønsket?

Joda, ser den. Vennen min kom på plass 340 da, så det kunne vært verre hehe

Håper å komme inn på andreinntak, men kom på venteplass 1 på en annen grei skole, så det blir nok bra uansett :)

Endret av Sapply
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...