Gå til innhold

HiOA vs. NHH


Anbefalte innlegg

Kan velger å ta master i økonomi og administrasjon på begge disse skolene. Hvis jeg skal til NHH må jeg flytte ut og det vil antagelig koste meg 150-200 000kr mer å studere to år på NHH, HiOA er så å si gratis for meg, bor hjemme og får gratis mat. Begge tilbyr spesialisering i finans noe som jeg er interessert i.

 

Er NHH så mye bedre at det er verdt å betale 200 000kr for to års utdannelse der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NHH er ryktet for å være den beste økonomiutdanningen i Norge, da stiller du hvertall veldig godt på arbeidsmarkedet. Vil si at det er pluss å flytte hjemmefra, studentlivet er herlig. Dessuten får man jo stipend og lån fra lånekassen. Og siden du muligens vil få en master fra NHH, tror jeg neppe du vil ha problmer med å nedbetale lånet. Men det kommer jo selvfølgelig an på hva man vil :)

Lenke til kommentar

Du får stipend og tilnærmet gratis lån fra Lånekassen, så du kan trekke 40 % fra det kostnadsestimatet.

 

Du får ikke gratis mat hjemme bare fordi du ikke betaler den selv. Det er kanskje en verdi i at foreldrene dine slipper å brødfø deg og belastes økonomisk for at du skal spare penger.

 

Når du har prøvd det litt, er det antakelig mye triveligere å bo for seg selv, eventuelt i et bofellesskap, enn å bo hjemme med familien når du er student et sted i 20-årene. Det føles kanskje bra å være selvstendig og du trenger ikke å ta hensyn til familien din i like stor grad.

 

Om utdannelsen i seg selv er verd 200 000 kroner mer på NHH enn på HiOA, kan jeg ikke si, men for mange er det utvilsomt verd 200 000 kroner å kunne bo i en annen bolig enn familien, kjøpe og lage sin egen mat og la familien ha litt romsligere økonomi i 2 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...