Gå til innhold

4k TV, men 1920x1080 oppløsning på PC.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

Har nylig kjøpt meg denne TV'n, også har jeg en Intel NUC D54250WYK fra før av. Nå kjører jeg 1920x1080 pga. jeg får kun 30hz på 4k oppløsning (via HDMI). 

Det jeg lurer på, er om jeg kjører en 4k film, ser jeg 4k oppløsning eller er det kun 1080?

 

Lurer også på hvordan Samsung CMR funker, mtp. at jeg ser filmene via HTPC'n. Noen som kan gjøre dette klart for meg? Jeg selv syntes at det er ganske "smooth" når jeg ser på filmene via XBMC/Kodi eller VLC. Er det virkelig slik at TV'en  gjenkjenner at det er en film som går, så aktiveres det CMR?

 

 

Takk på forhånd!

 

Kanskje feil tråd? jeg prøver. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stilles 1080p i skjermoppløsning i windows, så nedgraderes 4K filmen du ser, og TVen vil kun motta 1080p signal.

 

Det er ingen filmer sluppet med mer enn 24 Hz enda, så jeg ville stilt HTPCen til 4K, og latt den sende i 30 Hz, eller aller helst latt den sende ut 24Hz, og la TVen fikse resten. Så sett den til 1080p når du må ha høyere frekvens på det du ser i lavere oppløsninger.

 

Samsung CMR er det som kalles interpolarization (?), og er det samme som Pixel Plus fra Philips, og alle har sitt egen navn på det.

TVen din har en egen frekvens den viser bildene på, det er 100/120 eller 200/240 som er standard. Hvis du ikke har CMR aktivert, og du gir TVen din en film som har 24 Hz ut, så viser den det samme bildet 5 ganger i for å ha 120Hz eller 10 ganger ved 240Hz før den viser neste bilde, altså Bilde 1,1,1,1,1 Bilde 2,2,2,2,2, Bilde 3,3,3,3,3 osv

 

Når du aktiverer CMR så legger den til fake bilder i mellom Bilde 1 og Bilde 2. Den ser hvordan bilde 1 ser ut og hvordan bilde 2 ser ut, og lager X antall bilder som morpher mellom disse. Hvis en rød bil fyker over skjermen, så regner den ut hvor langt den har flyttet seg mellom bilde 1 og 2, og deler mellomrommet opp i 5 eller 10, og lager bilder som gjenskaper disse. Det vil da se noe slikt ut Bilde 1, 1.2, 1.4, 1.6, 1.8, Bilde 2, 2.2, 2.4, 2.6, 2.8, Bilde 3 osv

 

Hvis TVen din da er en 200Hz TV som de ville kalt den her hjemme (støtter da også 240Hz), så vil 9 av 10 bilder være fake, mens 1 av dem er ekte. Slik at du egentlig ser 90% fake bilder som Samsung lager, mens 10% er de som filmselskapet har laget.

 

På kino så har "Hobbit" vært eneste film som har vært vist i ekte 48Hz, og når den kommer i 48 Hz på UHD Blu-ray, så vil den halvere antall fake bilder.

 

Som du sier så ser bilde "smooth" ut, enkelte liker det, andre sier de syntes film da ser ut som video. Personlig så liker jeg det ikke, da enkelte ting ser ut til å gå i fort film, og det irriterer meg mer enn hakkingen 24Hz gir. Men heldigvis så har man valget.

 

 

 

Linus forklarer en del her: 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...