Gå til innhold

God oppskrift på stektenudler?


Anbefalte innlegg

Hei hei! :) 

 

Jeg pleier å koke opp nudler, så legge de i panne, og steke de i sesamolje(?)  

Mine nudler blir aldri like bra som de man spiser på resturanter. Det smaker helt greit, men jeg vet at jeg kan lage bedre bare jeg har bedre oppskrift. Sausen/kraften må forbedres. 

Har dere noen tips?

 

:) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier å kombinere soyasaus, fiskesaus og sukker/teriyaki, i tillegg til/eller sweet chili og sesamolje. Masse hvitløk og chili + evt ingefær er også obligatorisk. Klarer ikke si noe om mengdene siden alt bare slenges i wokpanna på øyemål. Fiskesaus er Thailands svar på salt, men denne bør du være forsiktig med siden den både er supersalt og lukter sterkt (pleier bare å ta en dæsj), + at soyasaus også egentlig bare gir saltsmak til nudler. Generelt så foretrekker jeg ikke å bruke mørke sauser (soyabønnebaserte) som hovedsausingrediens i nuddelwok. For meg er det egentlig bare pad thai (fiskesaus + soyasaus + sukker + evt tamarindsaus hvis du finner det) som blir 100% suksess hver gang, men her er det jo i tillegg egg og peanøtter som bidrar til å sette smak. Det går også an å lage currysaus med kokosmelk + currypaste hvis du liker det. Ellers så funker det å steke noen sesamfrø sammen med resten av ingrediensene får også frem mye god smak i wok generelt (kanskje ikke i curry akkurat da). 

Endret av potetfisk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg pleier å kombinere soyasaus, fiskesaus og sukker/teriyaki, i tillegg til/eller sweet chili og sesamolje. Masse hvitløk og chili + evt ingefær er også obligatorisk. Klarer ikke si noe om mengdene siden alt bare slenges i wokpanna på øyemål. Fiskesaus er Thailands svar på salt, men denne bør du være forsiktig med siden den både er supersalt og lukter sterkt (pleier bare å ta en dæsj), + at soyasaus også egentlig bare gir saltsmak til nudler. Generelt så foretrekker jeg ikke å bruke mørke sauser (soyabønnebaserte) som hovedsausingrediens i nuddelwok. For meg er det egentlig bare pad thai (fiskesaus + soyasaus + sukker + evt tamarindsaus hvis du finner det) som blir 100% suksess hver gang, men her er det jo i tillegg egg og peanøtter som bidrar til å sette smak. Det går også an å lage currysaus med kokosmelk + currypaste hvis du liker det. Ellers så funker det å steke noen sesamfrø sammen med resten av ingrediensene får også frem mye god smak i wok generelt (kanskje ikke i curry akkurat da). 

Takk for flott og utfyllende svar ! Skal absolutt prøves ! :) 

Hvor kjøper du ingrediensene? 

Lenke til kommentar

Kjøper dem i helt vanlige dagligvarebutikker som Rema og Kiwi. Ica og Meny har muligens flere merker å velge mellom, men her er det jo også gjerne litt dyrere. Fiskesausen til Blue Dragon er decent, men mener å huske at Santa Maria sin kanskje er litt rimeligere. Ellers så fører Go Tan en rekke slike produkter. Soyasausen jeg bruker er fra Kikkoman. Dersom du ønsker litt større flasker (for eksempel 1L soyasaus) eller mer spennende utvalg kan det være lurt å stikke innom en asatisk matbutikk, men her er ikke ting nødvendigvis billigere.

 

Glemte forresten å nevne østerssaus, som du får for rundt 30 kroner flaska. Denne kan du prøve sammen med sesamolje. Ikke ta for mye, da kan det smake litt kunstig, så prøv deg heller litt frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...