Gå til innhold

Pro lydprogram


Anbefalte innlegg

Jeg vet at det er en liknende topic lenger ned her, men der var det så veldig mange ulike meninger og jeg vet ikke helt hvilke som passer for meg.

 

Jeg ser etter et veldig bra lydredigeringsprogram.

 

Er litt ny i "bransjen", men vet at jeg skal ta opp lyd fra flere kilder samtidig, blant annet fra bassgitar,elgitar og keyboard. og så redigere til musikk og annen lyd.

 

Av maskinvare har jeg et SB Audigy2 Platinum Ex

 

Jeg ønsker også å redigere surround-lyd(5.1).

 

Penger er ikke noe spørsmål, jeg vil bare ha noe riktig bra, som har alle funksjonene som er nevnt og sikkert masse mer.

 

Vet dere om noen sånne programmer?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Let på internett. Sjekk brukerforumene til fabrikatene.

..Den eneste sequenser jeg vet om, som kan lage windows 5.1

(støtter faktisk ganske mange typer 5.1 - dog ikke kremen - Dolby AC3 og DTS) er Adobe Audition.

Men den mangler imidlertid midi-sequense muligheter.

 

Cubasis eller Record Producer kan være et ok starprogram.

Lenke til kommentar

Nei, jeg sier ikke at Cubase er et bra nybegynnerprogram, men at Cubasis kan være en bra start. Adobe Audition, eller Cool Edit Pro som det het før Adobe kjøpte det, er en fullverdig audio-editor, brukes veldig mye av radiostasjoner i USA.

Det kan sammenlignes med bl.a Wave Lab

At de ikke har hørt om det, er vel fordi det ikke har vært Norsk distributor av det.

Cool Edit ble solgt på nettet, men du får sikkert høre om det nå som adobe har tatt over. Det er foresten med i en pakke Adobe har for DVD redigering.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

For seriøs lydredigering/opptak vil jeg anbefale enten CubaseSx 2.0 (intill 5.1 lyd) eller Nuendo 2.0 (intill 12 kanalers system)

 

I CubaseSX og Nuendo kan du ha intil 200(!) spor (hvis datamaskinen din og spessielt hardisken din er rask nok..

 

Antall spor du kan recorde på en gang er antall lydinnganger du har på lydkortet ditt...

 

CubaseSX er primært beregnet på Musikere/Musikk produksjon, mens Nuendo er beregnet på Media Produksjon (eg. Filmscoring etc)

 

Men sånn sett kan begge programmene benyttes til begge formål omhvewrandre...(CubaseSx ligger på ca 8000 kr og Nuendo på 14 000 kr )

 

Begge programmene jobber internt i 32-bit floating (men mindre bit dybde kan velges hvis ønskelig helt ned til 16 bit)

 

Begge har også samplingfrekvens fra 44.1, 48, 96kHz..

(Kommer helt an på hva lydkortet ditt støtter...

 

Her finner du informasjon om CubaseSX 2.0

og Nuendo 2

 

Kan forøverig anbefale å bytte til RME lydkort hvis god lyd står øverst på ønskelista, da disse er industristandard i de fleste Pro Studios, inklusive Rainbow Studio.

 

-DT-

Lenke til kommentar
Anbefaler Cakewalk Sonar 3 Pro som har alt Nuendo og CubaseSX har, og mere til. ;)

Jeg har da sjekket ut Cacewalk Sonar 3, og synes tilsynelatende det virker som et rotete program.. (kanskje pga den tildels dårlige informasjonen på hjemmesidene deres?

 

Lurer da på om Sonar har støtte for ASIO 2, som er viktig for ultra lav latency?

 

Jeg driver med Live miksing (ekte band ja..ikke techno musikk nei) og recording.

 

Er da avhengig av realtime lydprossesering..som jeg vet at kortene til RME kan levere...

 

Jeg må ha mulihet til å recorde 48 spor samtidig, samtidig som jeg spiller av 24 spor som jeg mikser inn i lydbildet..

 

Skal også ha mulighet til å sende 16 monitor kurser til musikerene på scenen.. dem har sin egen liten monitor mikser dem selv stiller inn og alle bruker headsett,,,)

 

Samtidig vil jeg ha muligheten til å koble inn mine eksisterende klangmaskiner (Lexicon og TC) (ingen soft klang kan bytte ut Lexicon PCM91!!)

 

Jeg benytter mic preamps fra Focusrite og Neumann/shure mnikrofoner)

(Focusrite Focusrite ISA 428 Pre Pack og Focusrite Octa Pre (Platinium serien)

 

..og kan du utdype hva Sonar 3 Pro kan gjøre bedre enn CubaseSx/Nuendo?

 

På forhond takk ..

 

-Dag Tore-

Lenke til kommentar

god morgen moskus, ny dag blanke ark, sinnsyk hodepine

 

var kanskje litt kryptisk den meldinga mi, mente bare at

du overdreiv med uttalelsen om at sonar har alle funksjonene til sx OG nuendo,

noe som selvsagt er pølsevev (det sier seg jo selv, dette burde du skjønne som er bruktbilselger :xmas::ermm: )

sonar er en bra sequenser, samme med cubase/nuendo. De har bare forskjellige + og - :yes:

Lenke til kommentar
Jeg har da sjekket ut Cacewalk Sonar 3, og synes tilsynelatende det virker som et rotete program.. (kanskje pga den tildels dårlige informasjonen på hjemmesidene deres?

 

Lurer da på om Sonar har støtte for ASIO 2, som er viktig for ultra lav latency?

Rotete? Det er det første gang jeg har hørt om Cakewalk-produkter. Kanskje en liten nedhenting av demoen hadde vært for orden?

 

Og ja, Sonar har støtte for ASIO2. :)

 

Jeg driver selv med akkurat det samme som du gjør, men bruker et LynxTwo kort med ADAT-interface.

 

 

Men til saken:

 

Kommentaren min var kanskje litt "flåsete", men jeg er så kraftig lei sequenser-debatten. Den debatten burde vært død og begravet for lenge siden. Det er det samme som å sammenligne en Ford og Opel i samme prisklasse. Begge merker gjør akkurat det samme uten nevneverdige forskjeller. Det er derfor jeg sier at folk bør hente ned demoene selv, og velge sequenseren som passer han/henne.

 

Jeg valgte Cakewalk-produkter for "lenge siden" da det kun var MIDI-sequensere for PCer, og har etter det ikke hatt behov for å skifte. Jeg kan bruke Cubase og Nuendo til en viss grad, men jeg trives best med Sonar 3 Pro. Sonar 3 fungerer best for meg, og når man skal bruke noen tusen-lapper på et program, så velg det som passer deg best!

 

:)

Lenke til kommentar
Går det ann å bruke f.eks. Cubase og Sonar 3 sammen, med ReWire? Eller er det bare Reason, Cubase og FL?

Det har jeg faktisk aldri tenkt på...

 

Men et spørsmål er jo: Hvorfor ville du det? Begge programmene gjør akkurat det samme... ;)

Syntes jeg leste noe med pluss og minus på dem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...