Gå til innhold

Kybernetikk og Robotikk eller Indøk ved NTNU?


Toane

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fikk nettopp tilbake eksamenskarakterene og fant ut at jeg akkurat ligger på grensen til å komme inn på Indøk. Problemet er at jeg ikke helt vet hvilken av linjene jeg vil gå på, slik at jeg derfor trenger andre synspunkt når det gjelder dette. For øvrig  er jeg like interessert i begge utdanningsområdene, slik at jobbmuligheter og lønn derfor er viktige faktorer i valget av studieretning.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok heller du må tenkte på hva slags jobb du vil ha, de typiske jobbene her er i utgangspunktet svært forskjellige, i alle fall i begynnelsen av karrieren. Med ind.øk er du automatisk penset inn mot management-lignende jobber det business og økonomi er en vesentlig del av hverdagen din, men kyb er litt mer hardcore ingeniør og jobber dybt nede i teknologien. 

 

Så ( veldig) forenklet: Sitte i Excel, powerpoint og møter hele dagen og forklare hvorfor selskap x skal investere x millioner i en teknologi. Eller sitter i CAD, og IDE og designe, beregne og skrive kode for den løsningen som selskap x skal kjøpe. 

 

Satt litt på spissen selvsagt, men prinsippet stemmer nok rimelig bra.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Det er egentlig nettopp her jeg sliter, for jeg kan se for meg gjøre begge deler. Når det er sagt, så heller jeg kanskje litt mer mot kybernetikk i og med at jeg er best i realfag.

 

Men hvis jeg da velger kybernetikk, og så bestemmer meg for å kanskje bevege meg opp mot en eventuell managementstilling, så kan jeg vel ta 1 år med for eksempel business and administration?

Lenke til kommentar

Du kan alltids bytte studie etter ett år om du føler for det. Vil bare si at Teknisk Kybernetikk er hardcore. Etter Fysikk og matematikk, Matte bachelor og fysikk bachelor tror jeg de er den linjen med mest matte på Gløshaugen. Dette er litt imponerende da det ikke er primærnisjen deres, så forbered deg på hard jobbing om du velger kyb.

 

På den andre siden er indøk de som by far slipper unna med mest goder i studieperioden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville heller satt en kybber til en indøkjobb enn en indøker til en kybjobb...

 

Det er ganske vanlig for sivinger uansett retning å bevege seg inn i ledelse, både med og uten ekstrautdanning. Dette er dessverre ofte et resultat av at det ikke finnes gode karrieremuligheter for de som ønsker å fordype seg i fag.

 

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Jeg ble mye klokere på det dere sa :)

 

Imidlertid så lurer jeg også på hvordan de to linjeforeningene er sammenliknet? Er studemiljøet like bra på begge linjene? Og møtes folk ofte mellom forskjellige linjer?

Lenke til kommentar

Jeg er tidligere kybstudent og omegamedlem, så dette er min side av saken, ikke sannheten:

 

Omega og Janus har som alle linjeforeningene på Gløshaugen ganske like formål og har mye samme aktivitetene, men noen særegheter er det selvsagt.

 

På indøk finnes i tillegg til Janus også Bindeleddet som ble laget for å koble næringsliv og studenter og har bedriftspresentasjoner som hovedfokus og skapte nærmest den bransjen på Gløshaugen. På  kyb/elektro er det Omega som driver dette.

 

Det er veldig mye mer enn linjeforeningene som lager studentmiljøet i Trondheim, så ganske uavhengig av hvilken ilnje du går er det et veldig bra miljø. Det finnes da også veldig mange andre arenaer å møtes på enn gjennom linjeforeningen, så derfor vil det alltid være mye kontakt mellom studenter fra ulike linjer.

 

K

Endret av democomputer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville heller satt en kybber til en indøkjobb enn en indøker til en kybjobb...

 

Enig. Indøk er trolig blant de letteste studiene på Gløs, fordi de færreste spisser seg veldig innen teknologi/realfag. Likevel så er indøk trolig blant de studiene som krever mest jobbing, men det har mer med arbeidsmengde og -type enn vanskelighetsgrad å gjøre.

Endret av Horrorbyte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det er vel heller ikke helt uvanlig å ta økonomifag eller til og med en hel grad i etterkant ved siden av jobb om man vil sikte seg inn mot den type jobb senere. Er selv ingeniørstudent og leker med tanken på å fullføre økonomigraden min. 

 

Så husk at du har den muligheten også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...