Gå til innhold

Noen spørsmål om gårdsdrift


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Er en gutt som for tiden driver å tenker litt på fremtiden min.
Jeg bor på en gård og vi får inntektene våre av korn, skogbruk, og slaktekylling.
Har ikke bestemt enda om jeg vil ta over gården når jeg blir eldre eller ikke,
pga. at jeg synes det å være bonde på et moderne bruk i Norge er veldig uetisk. Med det tenker jeg på den stakkarslige hybridkyllingen som lever i én måned i et trangt, mørkt rom, matet med antibiotika som skal få den til å vokse seg stor og rund for å få så mye utbytte som mulig. Er egentlig ikke noe fan av masseprodusering av kjøtt og melk, og faktisk heller ikke det av grønnsaker og annen avling. Sprøyta ned med gift og annen dritt, og blir helt tam i smaken av behandlingen den går igjennom.

 

 

Det jeg lurer på da, det er: Vil det være mulig å drive en gård uten å ha dyr, eller finnes det en mer etisk, mindre industriell måte å drive med dyr på? Går det ann å gro mer næringsrike, organiske avlinger, i stedet for disse industriavlingene vi selger til de store kjedene? Er det noen andre ting det går ann å drive med på gården/utenfor gården som kan være en næring?

Jeg synes at det å tjene litt mindre penger er helt verdt det hvis et bedre og mer etisk-riktig produkt blir produsert, og at jeg kan selv føle meg etisk ren.

Noen tanker?

Endret av Quote
Hentet tilbake førsteinnlegg. Quote, mod.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, men eg trur altså ikkje på deg. Ingen gut oppvaksen på ein gard ville bringe til torgs usanne påstandar om "matet med anibiotika" og "sprøyta ned med gift og annen dritt". Var du kjend med drifta på ein gard, ville du vite at dette er ikkje rett skildring av tilhøva. Du er ikkje den du gjev deg ut for å vere.

Lenke til kommentar

Du høres ut som en veldig konservativ tradisjonell person. Du må forstå at det har kommet nye tider, og at selv sønnen av en bonde kan mene annerledes enn det man har blitt opplært til.

 

For å svare på dine argumenter, kylling fra Prior blir matet med et stoff som heter Narasin, som igjen er klassifisert som antibiotika borte i statene. Når det gjelder sprøytemiddel som blir brukt hos de fleste gårder, joda, det dreper insektene og ugresset, men med det følger det med kjemikaler som ender opp på tallerkenen din og min.

 

Kjemikalene forurenser miljøet og jorda, og er ansvarlig for å drepe millionvis av bier. I tillegg, så er sprøytemiddelet skadelig for helsen til menneskene som kommer i kontakt med det.

Jo, jeg er den jeg utgjør meg for å være, men du trenger ikke å tro på meg.

Ha en god natt

Endret av Quote
Hentet tilbake innlegg. Quote, mod.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...