Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Firstmile & DHCP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Startpakken inneholder :

 

- Zyxel xDSL Modem

- TP kabler

- Splitter

- Bruksanvisning

 

Jeg er ikke sikker på hvor ofte de bytter IP adresser.

Her jeg bor er det ikke kjempe mange kunder så jeg har nesten "fast" IP selvom den ikke er fast. Har hatt samme IP siden jeg fikk xDSL fra dem. (Er vel bortimot 3 måneder nå)

Lenke til kommentar

Hva vil det si at det er "innebygget ruter i modemet som kjører NAT (PAT)".??

Har dette noen betydning når man skal ha utstyr til å dele adsl'en på flere maskiner?

Bor i Fenstad og venter og venter og......

Til Firstmile:

Ca.to ukers utsettelsen er på førstkommende tirsdag.

Venter og venter.......

Lenke til kommentar

Heisann..

 

Jeg har Adsl fra NGT. Der benyttes også en router med NTA entry. Det trenger du i utgangspunktet ikke tenke så mye på, bortsett fra når du skal F.eks bruke fildelings programmer eller eventuelt skal sette opp FTP server eller spill servere.. Muligens menge andre ting også.

Hvis du skal benytte deg av programmer som skal sende info til og fra pc'n din, må du inn å åpne porter i routeren. Dette kan være køddent hvis du ikke får med en beskrivelse på hvordan du skal gjøre det, men det får du sikkert hjelp til, hvis du trenger det.

Så du trenger ikke bekymre deg for mye om det med NAT.

 

Hilsen

Tullegutt

Lenke til kommentar
*må* jeg bruke routeren som følger med?

 

Jeg har router fra før, og hadde lite lyst til å dobbel-nat'e.

 

-s

Dersom du kun har en vanlig router må du bruke det som følger med da det også er et xDSL-modem.

 

Men de fleste routere kan skru av NAT (sende all data videre) så du trenger antageligvis ikke dobbelt-nat'e. Jeg trenger ikke det med NGT-router.

Lenke til kommentar

om man kan slå av nat er det fint.

 

objorkum: det er pga at routeren jeg har har innebygd wlan, og selvf. kan jeg sette den til dmz, men nat'e vil den jo uansett gjøre (*om* nat ikke kan slås av da som andreasn skrev.)

 

Dobbel-nat'ing kan medføre en del port forwarding problematikk, spesielt om motsatt side av forbindelsen også nat'er.

Lenke til kommentar

Du kan ikke skru av rutingen eller NATingen, men det er flere løsninger på problemet ditt;

 

1. Ikke bruk ruteren din som ruter men et trådløs aksesspunkt. Skru av DHCP serveren på den, sett IPen på den til å være på samme IP-nett som vår DSL-ruter, og koble DSL-ruteren til LAN-porten på ruteren din. Alle trådløse klienter vil da motta IP-adresse fra DSL-ruteren vår. Da blir også DSL-ruteren vår gatewayen på nettet, og du slipper dobbel-NATing.

 

2. Bruk ruteren din som en ruter, forward alle porter fra vår DSL-ruter til WAN IPen på din ruter. Husk at du må ha et limnett mellom LAN-porten på DSL-ruteren vår og WAN-porten på ruteren din og et annet IP-nett på LANet til ruteren din enn limnettet. All portforwarding inn til LANet ditt må da gjøres på din ruter. Dette er ikke noe problem for noen applikasjoner om du da ikke har noe som legger PC IPen i payloaden på pakkene, men da har du antagelig et problem med "enkel-NATing" og.

 

Alternativ 1 er helt klart den enkleste og letteste løsningen. Alternativ 2 er noe komplisert og har en del høyere "maintenance".

 

Mvh,

 

G. Rimala

Lenke til kommentar
Du kan ikke skru av rutingen eller NATingen, men det er flere løsninger på problemet ditt;

 

1. Ikke bruk ruteren din som ruter men et trådløs aksesspunkt. Skru av DHCP serveren på den, sett IPen på den til å være på samme IP-nett som vår DSL-ruter, og koble DSL-ruteren til LAN-porten på ruteren din. Alle trådløse klienter vil da motta IP-adresse fra DSL-ruteren vår. Da blir også DSL-ruteren vår gatewayen på nettet, og du slipper dobbel-NATing.

Vil bare si at jeg gjorde det slikt og det fungerer utmerket.

KNota litt å starten i noen timer men fikk det til.

 

EDIT :

 

Vil det fungere hvis du kobler adsl ruteren i WAN porten på den trådløse routeren også eller vil det da ødelegge ?

Akkurat nå har jeg den i ene lan porten, men tenkte på hvis jeg skal ha flere pc'er enn jeg har lan porter på nett nå uten å bruke en switch elns.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg lurer på en ting(kunne sikkert tatt det på mail):

 

Har et ønske om å sette opp ipv6 for å kunne kjøre vhosts på feks irc(bare for moro, kan få noen fine av en kamerat).

 

har vdsl, og har fått et vdsl modem og en router.

Spørsmålet er som følger, kan jeg bytte ut denne routeren(ZyWALL 10W) med en annen router, min plan er å sette opp en linux boks jeg har kjørende allerede som router.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...