Gå til innhold

Hva brukes de ekstra IP adressene til ?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hva de ekstra IP adressene i Subnetmasking brukes til, har fått det forklart tidligere men nå klarer jeg ikke huske det i gjenn, Kan ta et eksempel så det blir lettere å forstå hva jeg spør om. Når jeg setter opp routeren min med subnetmask 24, da har jeg totalt 256 IP adresser, men kun 254 av disse kan brukes ut til klienter. Så det jeg lurer på er hva brukes de to som forsvinner til ? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg husker får man vel kun 255 IP-adresser med et /24-nett. x.x.x.1 er reservert for gateway/switch.

Er ikke reservert, nei, men det er mange som bruker det...

 

Som kpolberg sier, første IP-adresse i et subnet identifiserer nettverket/subnettet og den siste brukes til local broadcast (internt i eget nettverk). Når man bedriver routing, sender man ikke pakker direkte til klientene i et annet nettverk, men sender dem til en router i riktig nettverk, som forespør med lag 2-teknologi for å sende pakken til riktig klient. Da skriver man gjerne at man router mellom nettverkene 192.168.1.0 /24 og 192.168.2.0 /24. Nettverksmasken blir svært viktig, fordi 192.168.1.0 /23 og 192.168.1.0 /24 er to helt forskjellige nettverk som ikke kan snakke sammen på lag 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...