Gå til innhold

Oppgradering av gammel traver (stikkord: stille og "ren")


Anbefalte innlegg

Er drit lei det bråkete beistet mitt, og den begynner å bli lovlig gammel nå (bygd for seks år siden, oppgradert skjermkort og SSD-disker). Skal oppgradere med tanke på Battlefront hovedsaklig, samt litt andre nyere spill. Blir også brukt mye til Serato og Traktor. 

Kravene jeg har er at den skal være stillegående (relativt) og ha minst mulig diskolys og annet drit ettersom den skal stå i åpen stueløsning. Om det er et maxitower går det greit, vil bare ikke ha for mye dilldall utseendemessig. Pris opp mot 10 000,-  (gjerne mindre) for CPU, kjøler, hovedkort, kabinett og hva ellers dere måtte anbefale til oppsettet jeg har per idag. smile.gif

 

Har gavekort på 5000,- hos Komplett så må kunne få tak i alt der. 


-AMD Phenom II X4 965 Black Edition
-XFX Radeon 290
-Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+
-16gb Kingston 1666mHz RAM
-2x 256gb OCZ SSD-disker 
-6x Seagate 2TB-disker
-Cooler Master HAF 932 Advanced Big Tower
-Corsair 850w PSU

Endret av HobbyGesel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et r9 290x er et av de mest støyende skjermkortene på markedet og sannsynligvis også synderen du hører når du gamer. Du burde vurdere å bytte ut dette til fordel mot et asus gtx 970 strix for eksempel. Jeg tror derimot du kommer billig ut av - og langt, med et nytt støyreduserende kabinett, hovedkort, cpu og cpukjøler. 

Foreslår dette: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1560171&su=A0CF22EE-B4ED-474F-A153-A9A270599538

2 nye 140mm casefans fra noctua er selvfølgelig valgfritt da det allerede følger med vifter på fractal design r5. Viftene fra noctua er i motsetning mere støysvake og bedre for deg dersom du er like analretentiv mot støy som meg.

Lenke til kommentar

Et r9 290x er et av de mest støyende skjermkortene på markedet og sannsynligvis også synderen du hører når du gamer. Du burde vurdere å bytte ut dette til fordel mot et asus gtx 970 strix for eksempel. Jeg tror derimot du kommer billig ut av - og langt, med et nytt støyreduserende kabinett, hovedkort, cpu og cpukjøler.

 

Foreslår dette: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1560171&su=A0CF22EE-B4ED-474F-A153-A9A270599538

 

2 nye 140mm casefans fra noctua er selvfølgelig valgfritt da det allerede følger med vifter på fractal design r5. Viftene fra noctua er i motsetning mere støysvake og bedre for deg dersom du er like analretentiv mot støy som meg.

Ikke hør på dette. Dersom du har r9 290x non reference så bråker det ikke noe særlig...

Lenke til kommentar

 

Et r9 290x er et av de mest støyende skjermkortene på markedet og sannsynligvis også synderen du hører når du gamer. Du burde vurdere å bytte ut dette til fordel mot et asus gtx 970 strix for eksempel. Jeg tror derimot du kommer billig ut av - og langt, med et nytt støyreduserende kabinett, hovedkort, cpu og cpukjøler.

 

Foreslår dette: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1560171&su=A0CF22EE-B4ED-474F-A153-A9A270599538

 

2 nye 140mm casefans fra noctua er selvfølgelig valgfritt da det allerede følger med vifter på fractal design r5. Viftene fra noctua er i motsetning mere støysvake og bedre for deg dersom du er like analretentiv mot støy som meg.

Ikke hør på dette. Dersom du har r9 290x non reference så bråker det ikke noe særlig...

 

Takk for konstruktiv tilbakemelding og fagmessig fordelaktig informasjon. 

Som vi ser på denne grafen her, så bråker ikke et r9 290x non reference noe særlig 

post-381018-0-68499600-1433704004_thumb.png

Lenke til kommentar

43 decibel er jo ingenting. Det er 2 decibel mer enn de fleste konkurrenter fra grønn side.

 

Du kan ikke anbefale TS å kjøpe ny GPU på grunn av 2 decibel. Eller, klart du kan anbefale, men jeg anbefaler det ikke. Det blir for dumt.

 

Dersom du vil særlig lavere enn 40 decibel må du på vann uansett.

 

R9 290x non-reference er et kjempekort og jeg anbefaler deg å beholde dette. Det er faktisk det high end kortet som gir mest ytelse per krone akkurat nå.

 

 

"Fagmessig fordelaktig informasjon".... Hehe. Fikk meg til å tenke på denne: 

 

 

Edit: Her er forresten en kilde som bekrefter at Asus r9 290x directCU II (veldig vanlig kort) kan kjøres i quiet mode og dermed bare produsere 32 decibel under load noe som er imponerende.

http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/R9_290X_Direct_Cu_II_OC/23.html

Endret av Strato
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar så langt :) Skjermkortet blir ikke byttet ut i første omgang, det vil på sikt bli byttet ut med et 390x eller noe om en stund, men nå er det fokus på det andre. Det støyer ikke all verdens, men resten av PCen støyer (gamle, slitne vifter, dårlig kabinett, etc.). 

 

Det største problemet akkurat nå er den generelle støyen, ikke bare når jeg gamer. Høres ut som når du sitter i en bil i 80km/t (luftsusen altså). Har renset og rengjort så godt jeg kan men tror alt bare er slitent etter mye og hardt bruk. 

Lenke til kommentar

Vel, gamer20k sitt forslag om Define R5 er kjempebra. Dette kabinettet bråker lite, det gjør også viftene som følger med.

 

Jeg kan ikke anbefale å kjøpe noctua CPU kjøler og vifter. Dette  er kjempedyrt og bortkastede penger i forhold til suverene Cooler Master 212 Evo som er lik i ytelse og helt lydløs i et R5 kabinett. Kabinettet kommer med to 140mm (bak og forran) knallgode og lydløse vifter. Jeg hadde kanskje kjøpt en eller to ekstra 140mm vifter og plassert i bunn og topp.

 

Det som er fint med 140mm vifter er at de trenger mindre RPM for å flytte like mye luft som en 120mm vifte og bråker dermed litt mindre :)

 

https://www.komplett.no/fractal-design-r3-140mm-silent-vifte/836971Koster 100 kroner mindre enn noctua sin tilsvarende vifte. Begge viftene vil oppfattes som lydløse i Define R5. Du kan jo også sette vifteprofil som gjør at de kun skrur seg på når det er nødvendig, det gjør alltid jeg. I min pc er det 2/8 vifter som sviver ved idle og så skrur de andre seg på ettersom vannet i radiatoren min blir varmt nok.

 

Edit: Jeg oppdaget nettopp denne på komplett sin superweekend: https://www.komplett.no/cooler-master-hyper-412s-cpu-kler/657105Dette er et knallbra kjøp.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Define R5 er et av de kabinettene jeg har vurdert så da er det bekreftet :)

 

Et dumt spørsmål. Jeg kjøpte Win7 OEM da jeg kjøpte delene til PCen. Må jeg kjøpe ny Windows nå eller kan jeg bruke det jeg har om jeg bytter HK, CPU +++?

Endret av HobbyGesel
Lenke til kommentar

Yes, men da blir det bestilling i dag av oppsettet gamer20k nevnte minus kabinettviftene. Med mindre noen andre har bedre forslag? Vil gjerne ha noe litt "fremtidsrettet" mtp specs, og jeg har 10k å gå på. Vil helst ikke bytte ut noe med det første. Reiser på to ukers ferie i morgen så da ligger delene og venter på meg når jeg kommer tilbake :) 

Lenke til kommentar

Da ble det oppsettet gamer20k satt opp bortsett fra viftene. Har en CM Hyper 212 EVO kjøler fra gamlemaskina til madammen jeg skal bruke, ihvertfall i første omgang. CM V8-kjøleren jeg bruker i dag begynner å bli rimelig sliten og støyer endel. 

 

Bestilte også ny SSD-disk. Vi får se hvordan støynivået blir når alt er i hus, enkelte ting (av det gamle) kan fortsatt bli bytta ut om det fortsatt er støy :) 

 

Takker for alle svar, regner med at jeg blir fornøyd :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...