Gå til innhold

P4 boxed cpu temperatur


Somle_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

boxed kjøleren som følger med P4 er beregnet til å takle den CPU på den Ghz som den er beregnet for. Så fremt at du ikke har potte tett kabinett, slik at luftingen er ekstremt dårlig. Eller at det er veldig varmt i rommet du er. Jo dårligere luft sirkulasjon og varmere rom, jo varmere temp inne i kabinett og derfor varmere hovedkort og cpu. etc etc. ;)

 

Men 57 grader skal den takle, P4 vil uannsett klokke seg selv ned når temp blir for høy. Sitter en føler på den.

 

P4 boxed vifte/kjøler fåes med en "thermisk kjøleplate/pasta/stuff/greie" som skal fungere som kjølepasta (goop som det er mere riktig å kalle det) ;) hehe. skal som nevnt over fungere tilfredstillende om du ikke overklokker eller at du har veldig varmt i rommet eller veldig like luft sirulasjon eller at du har ekstremt mye enheter inne i kabinettet som lager varme uten at du får sirkulert varmen bort.

 

Om du velger å fjerne den kjølegreia som følger med ribba fra fabrikken og benytte deg av "kjølepasta (goop) så vil jeg anbefale å skaffe Arctic Silver 3 (eller 5 om den har kommet). Fåes blant annet på www.microplex.com

 

Rens da ribbe og cpu godt med ren teknisk sprit/rødsprit/isopropanol og andre ting. De "lærde" strides om hva som er riktig å bruke og hva man skal styre unna. Søk på foumet såvil du finne sannsynligvis flere som omhandler dette emnet.

 

Rens godt og så smør ett skikkelig tynt lag med goop på cpu som du bruker barberblad eller kredittkort eller noe til å dra det ut i ett tyyyynt lag.

 

Sett på ribbe og monter ferdig. Du får nok muligens tempen ned noen grader. Men 57 grader skal P4 kunne takle. Når det er over 70 så vil jeg si at det begynner å bli ffælt varmt for den. Og går den til 80+++ så varsko her, da må noe gjøres.

 

Tror de fleste hovedkort produsenter setter cpu temp limit på 84 grader for P4 før Bios varsler om høy temp. Sjekk hva BIOSEN din sier.

 

 

Ble langt om langt dette svaret, sikker mye du allerede vet. Men orker ikke å redigere bort. Sitter her våken enda klokken 0440 på natta. hehe

Lenke til kommentar

Min P4 2,4 @ 3,0 ligger på 34 idle, og toucher 50 ved spilling.....

Hvis din er 57 på idle, da kan det være dårlig kontakt mellom CPU og kjøleribbe. Demontèr, ha på kjølepasta (hvis ikke kjøleribben din har en thermalpad da - da kan du fjerne denne og ha på kjølepasta istedet), montèr på nytt, og vær sikker på at den står korrekt nedpå CPU.

Lenke til kommentar

Hmm, synes at boxed vifta var ganske stille jeg.

 

Jeg fjernet Thermalpad og tok på kjølepasta, Artic Silver 5, men det så ikke ut til å bli noen forskjell!! Etter litt CS spilling så begynner alarmen å pipe fordi cpu en overstiger 70°! Har Chieftech kabinett uten noen kabinett vifter, tenkte jeg skulle kjøpe det idag og se om det ble noe forskjell.

Lenke til kommentar
Har en P4 3ghz 800fsb. med zalman cnps 7000acu kjøler.

ligger på 31c idle.. 26grader varmt i rommet mitt.og 31 i kassa mi :-)

Hvordan i alle dager får du så lav temperatru på den vifta?

 

Har samme vifte selv og min idle tempt ligger på 43grader

[email protected] da. Men når den kjører orginalt så ligger idle temp på 40 grader.

 

Kan jeg ha gjort noe galt under montering?

Bruker Artic Silver 3

 

Temp i kabinett ligger 27-29grader!!

Endret av eirberen
Lenke til kommentar
Har en P4 3ghz 800fsb. med zalman cnps 7000acu kjøler.

ligger på 31c idle.. 26grader varmt i rommet mitt.og 31 i kassa mi

 

Må si at jeg synes den temperaturen der var litt snodig... er asusproben phåcked?

 

Jeg har Abit IC7-G, p4 3,0C (samme som deg), og en Zalman cnps7000-cu - altså den i rent kobber, ikke blandingsversjonen. Romtemperaturen ligger på 21 grader, og kabinettemperaturen på sånn ca 25-26. Jeg synes derfor det virker ganske så snodig at jeg får idletemp på 40-42 grader mens din ligger på 34!

 

Med andre ord; temperaturføleren på hovedkortet ditt er nok ikke heeelt nøyaktig ;) Eller så lyver du.

Det er ikke spesielt vanskelig å regne ut hvilken temperatur den må ligge på egentlig hvis du vet den termiske resistansen i de forskjellige materialene, kontaktflaten, overflatearealet, luftstrømmen, varmeeffekten (i W) og romtemperaturen.

 

Jeg lærte å regne ut sånne ting i fysikken en gang i tiden (husker ikke hvordan jeg gjorde det nå men...). Hvis det er noen som har om dette her på skolen nå (2FY pensum), dra fram formelen og kalkuler ;)

Lenke til kommentar
Har en P4 3ghz 800fsb. med zalman cnps 7000acu kjøler.

ligger på 31c idle.. 26grader varmt i rommet mitt.og 31 i kassa mi :-)

Hvordan i alle dager får du så lav temperatru på den vifta?

 

Har samme vifte selv og min idle tempt ligger på 43grader

[email protected] da. Men når den kjører orginalt så ligger idle temp på 40 grader.

 

Kan jeg ha gjort noe galt under montering?

Bruker Artic Silver 3

 

Temp i kabinett ligger 27-29grader!!

Vel.. Tror temperatur sensoren i mitt hovedkort er riktig. Startet med boxed kjøleren. Hadde da 44c i idle. tok deretter på artic silver,gikk ned til 40/39c.Gikk over til nytt lian li kabinett. satt på zalman cnps 7000acu med artic silver 5 på.smørte ikke pastaen utover cpu'n men tok et riskorn av det på midten av cpu'n og satt på vifta.Tok kjøleren og plasserte den over cpu'n og knei den litt forsiktig i sirkler.Har lest at det er det beste på nettet på p4 med heat spreder..Og vips jeg startet opp og er 31c idle !!! :-)

 

Og nei jeg lyver ikke....

Endret av ericc2233
Lenke til kommentar
Har en P4 3ghz 800fsb. med zalman cnps 7000acu kjøler.

ligger på 31c idle.. 26grader varmt i rommet mitt.og 31 i kassa mi :-)

Hvordan i alle dager får du så lav temperatru på den vifta?

 

Har samme vifte selv og min idle tempt ligger på 43grader

[email protected] da. Men når den kjører orginalt så ligger idle temp på 40 grader.

 

Kan jeg ha gjort noe galt under montering?

Bruker Artic Silver 3

 

Temp i kabinett ligger 27-29grader!!

Vel.. Tror temperatur sensoren i mitt hovedkort er riktig. Startet med boxed kjøleren. Hadde da 44c i idle. tok deretter på artic silver,gikk ned til 40/39c.Gikk over til nytt lian li kabinett. satt på zalman cnps 7000acu med artic silver 5 på.smørte ikke pastaen utover cpu'n men tok et riskorn av det på midten av cpu'n og satt på vifta.Tok kjøleren og plasserte den over cpu'n og knei den litt forsiktig i sirkler.Har lest at det er det beste på nettet på p4 med heat spreder..Og vips jeg startet opp og er 31c idle !!! :-)

 

Og nei jeg lyver ikke....

Takk, jeg skal prøve på det samme :=)

Men du. Kanskje litt vanskelig å svare på, men hvor mye kjølepasta la du på i midten av cpu`n? Og snudde du vifta helt rundt eller bare frem og tilbake?

Endret av eirberen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...