Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaring med wellbutrin/ritalin/concerta?


seretide

Anbefalte innlegg

lang historie kort; depresjon, angst, sterke ADD/ADHD-tendenser har ført til medisinering med antidepressiva samt evaluering av ADD/ADHD. Jeg er i sluttfasen av vurderingen (bor i utlandet og ting tar tid her), men har selvmedisinert meg en god stund da ritalin/concerta er svært lett å få tak i her i utlandet. Og før jeg får en lang overhaling; jeg har vært 100% ærlige med psykiater og lege om dette, og de er ikke uenige i medisineringen. Pluss jeg har også sannsynligvis en svak narkolepsi som styrker nødvendigheten for medisinering).

 

Per dags dato går jeg på 300-450 mg Wellbutrin (prøver ut litt forskjellig, 5 mg escitalopram (bare for å dempe en eventuell angst, kommer til å kutte ut denne etterhvert, tok escitalopram tre uker før jeg ble satt over på Wellbutrin, samt endel methylphenidate. Jeg har Concerta 54 mg, Ritalin LA 20mg samt Ritalin IR 10mg  som jeg bruker.

 

Jeg lurte på om noen har erfaring med Wellbutrin og methylphenidate? Jeg har fra begynnelsen av ikke reagert på lave doser ritalin (alt under 30-40 mg). Gikk en periode FØR jeg startet på Wellbutrin på 3x20 mg ritalin SR, som jeg følte fungerte ganske greit, utenom at det ble litt kløneri med overlapping av doser, som kunne føre til litt ekstra hjertebank. Får ikke tak i SR før jeg blir sluttevaluert og får resept. Per dags dato tar jeg som regel en 54 mg concerta på morgenen, så 20 mg IR og 20 mg LA fordelt utover, gjerne LA rundt 14ish, så 2x10 mg mot kvelden. Det funker veldig bra; jeg er årvåken og tilstede, jeg er roligere, sosial og generelt angst er mot null, jeg zoomer mindre ut etc. Jeg fungerer altså bedre generelt, føler at den rastløsheten som har plaget i alle år er redusert til 0. Mitt problem har jeg merket i senere tid (nå i eksamensperioden) er at jeg er kanskje litt _for avslappet. Min erfaring med ritalin FØR wellbutrin var at jeg klarte å sitte en time eller to i strekk og lese, noe som er stor forbedring for meg. Jeg føler etterpå at jeg kanskje er litt for avslappet, og ikke får helt samme effekt av ritalinen som før. Les: jeg kjenner som regel ikke virkningen av ritalinen annet enn kanskje litt hjertebank. Det er ikke slik at jeg får slik en "oi nå begynte den å funke", for meg er det mer at jeg blir overrasket fordi jeg faktiskt klarte å følge med gjennom en halv forelesning eller klarte å gå en dag uten å lete fem ganger etter mobilen mens jeg snakket i den. Det er bare dette med lesingen som har dalt. Ekstremt frustrerende når jeg er midt i en eksamensperiode, ting bare samler seg opp, og jeg leser et par setninger før jeg faller av. Jeg vet at ritalin ikke nødvendigvis gir deg motivasjon, men nå er det nesten litt mangel på stress-respons.

 

Jeg er redd for å slutte på wellbutrinen, for depresjonen og angsten var ekstremt ille, og har blitt redusert til null. Men også er jeg redd for å øke doseringen av ritalinen. Det er jo også mulig at det er denne som gjør meg for rolig. Da wellbutrinen skal fungere bra for folk med ADD/ADHD, er jeg litt i tvil om den faktisk "minimerer" effekten av rialin, eller om den bare "behandler" bivirkningene av ritalinen. I teorien skal de jo føre til en økt effekt. Er det noen som har erfaringer med dette? Jeg vet at ritalin ikke er vektbasert og at den såkalte "maksdosen" på 60 mg ikke er særlig reell, og at ofte må folk opp i dobbelte av dette. Jeg er også redd for å bli for tolerant, selv om det kan virke som en høy dose for meg faktisk er nødvendig... noen som har noen innspill? Skal til sluttevaluering andre uken i juni, vil gjerne også da komme med et forslag til en optimal behandlingsdose!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er få her inne som har så god oversikt over dette som du har selv.

Du kan jo sjekke ut utenlandske forum som f.eks www.crazymeds.us og høre om erfaringer der.

Enkelte av de som henger på freak.no er ganske oppegående, men trippelsjekk alltid det du får av forslag der for din egen sikkerhet. Det gjelder egentlig uansett kilde.

 

Det er også viktig å prøve og balansere doseringene bra og ikke ta for mye, for det gir seg alltid utslag i bivirkninger etterhvert. Aldri så godt at det ikke er galt for noe. Bare fordi du ikke opplever direkte symptomer kan det godt gi ulike problemer over tid.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Takk for hjelp! Ja, er ofte litt skeptisk til de forumene når det står skrevet om å snorte ritalindoser på 300mg. Jeg vil helst ta lavest dose som er mulig, og regulerer etter hvordan dagene mine ser ut (studere=høy dose, følge med på skolen=middels dose, fri=liten). I dag har det blitt 54 mg concerta, og 50 mg ritalin utover dagen, for å se hvordan jeg reagerer på litt høyere. Så får man se!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...