Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsinkelsesrenter skatteetaten


Anbefalte innlegg

Det er en kjensgjerning at Skattetaten krever forsinkelsesrente fra dag 1 ved for sen innbetaling av forskuddskatt, restskatt osv. Spørsmålet mitt er om man kan kreve forsinkelsesrenter andre veien? Har fremdeles ikke sett snurten av pengene jeg skulle få tilbake etter skatteoppgjøret for 2013... så tenkte du kunne vært greit med et pressmiddel for å få fortgang i prosessen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en kjensgjerning at Skattetaten krever forsinkelsesrente fra dag 1 ved for sen innbetaling av forskuddskatt, restskatt osv. Spørsmålet mitt er om man kan kreve forsinkelsesrenter andre veien? Har fremdeles ikke sett snurten av pengene jeg skulle få tilbake etter skatteoppgjøret for 2013... så tenkte du kunne vært greit med et pressmiddel for å få fortgang i prosessen.

 

Du får renter, noe mer tror jeg du kan se langt etter. 

 

Har du faktisk et godkjent skatteoppgjør fra 2013 som ikke er utbetalt ennå? Prøvd å ta kontakt? 

Lenke til kommentar

Forfallstidspunktet for tilgodebeløp på skatt er tre uker etter at vedtaket som innebærer tilbakebetalingen ble truffet, jfr. skattebetalingsloven § 10-60 første ledd. Når tilbakebetalingen kommer som en følge av ordinær ligning (vanlig selvangivelsesbehandling) regnes treukersfristen fra skatteoppgjøret blir sendt.

 

Forfallstidspunktet får ganske stor betydning i saker om det ordinære skatteoppgjøret. Etter skattebetalingsloven § 11-5 annet ledd skal det regnes lavrente frem til skatteoppgjøret  (rentesatsen skal tilsvare 73 % av Norges Banks styringsrente - denne er p.t. på 1,25%). Etter skattebetalingsloven § 11-3 skal det ytes forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven fra forfallstidspunktet og til utbetaling skjer, med mindre forsinkelsen skyldes skattyter (rentesatsen er ordinær morarente - p.t. 9,25 %).

 

Har du fått en avregning fra kemneren der det fremgår at du skal ha dette beløpet utbetalt? Er det mulig at det offentlige kan  ha motregnet mot andre skattekrav, andre offentlige krav, mv?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Det er tre ulike renter som kan påløpe i denne sammenheng:

 

1. Rentetillegg etter skattebetalingsloven § 11-5 annet ledd for perioden fra 1. juli i inntektsåret til du fikk skatteoppgjøret ditt (altså, ikke tidspunktet du får penger, men tidspunktet du fikk beskjed om at du hadde penger til gode). Rentesatsen er styringsrenten per 1. januar det aktuelle året minus 27%.

 

2. Forsinkelsesrente etter skattebetalingsloven § 11-3 for perioden fra du skulle hatt overskytende skatt utbetalt (forfallsfristen, normalt tre uker etter at du fikk skatteoppgjøret) til du faktisk får pengene. Rentesatsen er forsinkelsesrentesatsen fastsatt i forsinkelsesrenteloven.

 

Jeg har da lagt til grunn at du har fått skatt til gode etter normal avregning. Hvis du har fått skatt til gode etter endringsvedtak e.l. er det noe andre regler som gjelder, og du kan også ha krav på renter etter § 11-4.

Endret av EivindJ
Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar:

Her følger saksgang i kronologisk rekkefølge:

1. 23.09.2014 - varsel om fravikelse av selvangivelsen 2013 (fradrag jeg ikke fikk godkjent)

2. 24.09.2014 - innsendt klage på varsel om fravikelse

3. 07.10.2014 - skatteoppgjøret 2013 mottas (basert på grunnlag i fravikelsen)

4. 12.01.2015 - Sender inn "Etterlysning av oppfølgelse av klage på fravikelse av selvangivelse 2013"

5. 15.01.2015 - vedtak skattekontor mottas

6. 31.03.2015 - skatteoppgjøret 2013 er klart (basert på tall etter innvilget klage)

 

Mellom disse datoene lurer det seg et par telefonsamtaler til skattekontoret (i perioden mellom innsendt klage og mottatt vedtak, og i perioden mellom mottatt vedtak og mottatt skatteoppgjør)

 

Er det noen andre § som kommer inn siden det har vært en klage og behandling inne i bildet, eller forandrer det ingenting?

Har fortsatt ikke fått utbetalt penger - og nei, det er ingen offentlige skyldnader beløpet kan avregnes mot.

Lenke til kommentar

Renteberegningen for utbetaling av skatt til gode vil i dette tilfellet være lavrente "fra betaling fant sted" til forfallstidspunktet etter § 10-60 (eller til utbetaling skjer hvis det skjer før forfallstidspunktet), jfr. skattebetalingsloven § 11-4 første ledd, og forsinkelsesrente etter dette, jfr. § 11-3. Forfallsdato vil være 5. februar (antagelig noen dager før, siden det regnes tre uker fra vedtaket ble truffet, ikke fra da det ble mottatt). Du skal også ha tilbakebetalt eventuell rente du har betalt (restskattrente).

 

Ellers forandrer ikke det at dette er en endringssak noe særlig. Ring kemneren i din kommune og spør hvilket julebord de sparer pengene dine til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...