Gå til innhold

Apple slipper oppdaterte Macer


Anbefalte innlegg

 

 

Litt usikker på hva poenget ditt er. Det er ingen grunnleggende ny teknologi her, men den brukes på en ny måte. Og "of course you do"? Er det veldig usannsynlig at noen kan ha to dingser som har vært i salg en stund?

 

 

 

 

Poenget er vel kanskje at det har ganske mye med haptic feedback å gjøre, og at teknologien er av samme type som det som er vanlig for haptic feedback? (selv om det er tunet annerledes)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jadda jadda.

 

Force touch: "The magnets rapidly push and pull against a metal rail mounted beneath the trackpad, to create a tiny "buzz" of feedback with each click"

 

En vibrasjonsmotor er noe helt fullstendig annet. Det er en roterende motor med et ubalansert lodd på.

 

Totalt, fullstendig annerledes. At begge deler bruker "vibrasjon" er ca. like relevant som at en hoppetusse også gjør det.

 

Poenget er uansett at det _føles_ og _fungerer_ helt annerledes enn normal haptic feedback. Om man ikke har prøvd har man ingen forutsetninger for å snakke om det. Det føles ikke som "feedback" i det hele tatt. Det er en vanlig touchpad, som går ned når man klikker på den. Bare at den ikke gjør det.

 

(Apple watch føles nærmere "normal" feedback, jeg ble litt skuffa etter å ha brukt force touch en stund)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jadda jadda.

 

Force touch: "The magnets rapidly push and pull against a metal rail mounted beneath the trackpad, to create a tiny "buzz" of feedback with each click"

 

En vibrasjonsmotor er noe helt fullstendig annet. Det er en roterende motor med et ubalansert lodd på.

 

Totalt, fullstendig annerledes. At begge deler bruker "vibrasjon" er ca. like relevant som at en hoppetusse også gjør det.

 

Poenget er uansett at det _føles_ og _fungerer_ helt annerledes enn normal haptic feedback. Om man ikke har prøvd har man ingen forutsetninger for å snakke om det. Det føles ikke som "feedback" i det hele tatt. Det er en vanlig touchpad, som går ned når man klikker på den. Bare at den ikke gjør det.

 

(Apple watch føles nærmere "normal" feedback, jeg ble litt skuffa etter å ha brukt force touch en stund)

 

Jeg betviler ikke at det føles annerledes for deg enn ting du har prøvd tidligere, men det er litt merkelig å si det ikke har noe med haptic feedback å gjøre, når det definisjonsmessig er haptic feedback (haptic feedback er ikke mer enn at man bruker vibrasjoner, en eller annen type bevegelse eller kraft for å gi feedback til brukeren) og det bruker den vanligste måten å gi haptic feedback på. Betyr selvfølgelig ikke at bare fordi noe er vibrasjon så føles det likt, personlig synes jeg det er å dra det langt å si at det ikke har noe med haptic feedback på telefoner å gjøre, begge deler er haptic feedback via undermetoden vibrasjon, det er relativt relatert, selv om det ikke føles likt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke "vibrasjon" som i "noe som rister frem og tilbake", som tradisjonell feedback. Det er "vibrasjon" som i "ett smell". Enten du er enig eller ikke er det en stor forskjell.

 

Har du prøvd force touch? Det virker ikke sånn.

 

(Fordi du alltid skal ha teknisk sett rett: Ja, det har noe med hverandre å gjøre, og ja det er "haptic feedback" i følge definisjonen. Ingening kontroversielt der. Men forskjellen er stor nok til at Apples nye system er noe helt nytt, selv om teknologien forsåvidt er velkjent er effekten og applikasjonen av teknologien helt ny.)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det er ikke "vibrasjon" som i "noe som rister frem og tilbake", som tradisjonell feedback. Det er "vibrasjon" som i "ett smell". Enten du er enig eller ikke er det en stor forskjell.

 

Har du prøvd force touch? Det virker ikke sånn.

 

(Fordi du alltid skal ha teknisk sett rett: Ja, det har noe med hverandre å gjøre, og ja det er "haptic feedback" i følge definisjonen. Ingening kontroversielt der. Men forskjellen er stor nok til at Apples nye system er noe helt nytt, selv om teknologien forsåvidt er velkjent er effekten og applikasjonen av teknologien helt ny.)

 

Jeg er ikke enig at det er en stor forskjell nei, det er jo bare forskjellig typer vibrasjon for å gi feedback til fingrene, men stor eller liten er jo relativt subjektivt, vi kan vel i det minste være enig i at det er en "Ikke uvesentlig forskjell"? Om den er stor, middels eller liten er kanskje ikke så viktig, og har muligens mer med i hva slags "referansesystem" man setter det?

 

Nei, har ikke fått prøvd force-touchen enda. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig at det er en stor forskjell nei, det er jo bare forskjellig typer vibrasjon for å gi feedback til fingrene, men stor eller liten er jo relativt subjektivt, vi kan vel i det minste være enig i at det er en "Ikke uvesentlig forskjell"? Om den er stor, middels eller liten er kanskje ikke så viktig, og har muligens mer med i hva slags "referansesystem" man setter det?

 

Nei, har ikke fått prøvd force-touchen enda.

Det er liten forskjell på samme måte som det er liten forskjell mellom en Tesla og en elektrisk gaffeltruck. Fundamentalt sett er teknologien den samme.

 

Du burde virkelig prøve før du sier at det er likt andre former for feedback. Det stemmer nemlig ikke. Opplevelsen er ikke at det er haptic feedback eller simulering, men bare at man klikker. Enkelt og greit. Først ett hakk, så et hakk til. Og uansett hvor mye du forteller hodet at det kun er lureri så tror du ikke på det, fordi du kjenner helt selv med sansene dine at du trykker plata to hakk ned. Jeg har aldri noensinne vært borti simulert feedback som er i nærheten av å lure meg på den måten.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke enig at det er en stor forskjell nei, det er jo bare forskjellig typer vibrasjon for å gi feedback til fingrene, men stor eller liten er jo relativt subjektivt, vi kan vel i det minste være enig i at det er en "Ikke uvesentlig forskjell"? Om den er stor, middels eller liten er kanskje ikke så viktig, og har muligens mer med i hva slags "referansesystem" man setter det?

 

Nei, har ikke fått prøvd force-touchen enda.

Det er liten forskjell på samme måte som det er liten forskjell mellom en Tesla og en elektrisk gaffeltruck. Fundamentalt sett er teknologien den samme.

 

Du burde virkelig prøve før du sier at det er likt andre former for feedback. Det stemmer nemlig ikke. Opplevelsen er ikke at det er haptic feedback eller simulering, men bare at man klikker. Enkelt og greit. Først ett hakk, så et hakk til. Og uansett hvor mye du forteller hodet at det kun er lureri så tror du ikke på det, fordi du kjenner helt selv med sansene dine at du trykker plata to hakk ned. Jeg har aldri noensinne vært borti simulert feedback som er i nærheten av å lure meg på den måten.

 

 

Ok, så stor er jeg uenig i at forskjellen er.

 

Jeg sier ikke det er likt, og hvilke typer feedback er det du sammenlikner med? Mobiler og joypads?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke det er likt, og hvilke typer feedback er det du sammenlikner med? Mobiler og joypads?

Alle jeg har vært borti egentlig. Mobiler, joypads, biler, industristyringssystemer, ratt, verktøy etc. Alt annet har føltes som forsøk på simulere. Det gjør ikke denne - illusjonen er så god at simuleringen forsvinner.

 

Det nærmeste jeg kommer en sammenlikning er da jeg prøvde siste versjon av Oculus Rift - da også ble hjernen lurt såpass at jeg ble overrasket over at ikke hendene mine dukka opp i bildet da jeg holdt dem opp.

 

Akkurat hvor "stor" forskjellen er er forøvrig en fullstendig meningsløs semantikkdiskusjon jeg ikke gidder å fortsette. Tenk på det som dette: Normale haptics er som 3d-film av noe. Force touch er tingen på ordentlig (eller iallfall Oculus Rift).

 

Men det er ikke noe vits å beskrive til noen som ikke har prøvd. Stikk innom en elektrosjappe og test selv, så forstår du hva jeg mener.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det artige er at det på en vanlig Pro er en ganske minimal oppgradering, da den gamle paden også klikka. Det er på supertynne maskiner og andre enheter det vil ha en faktisk virkning.

 

Eneste virkelige fordelen i bruk ift den gamle maskina mi er egentlig at jeg har trykksensitivitet i bildebehandlingsprogrammer nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...