Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bruke leilighet som fritidsbolig


Gjest Slettet+9817324

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324

Er det noen her som f.eks. har to leiligheter, der den ene brukes som fritidsbolig?

Jeg bor i byen, men savner mer kontakt med naturen, og det å ha umiddelbar tilgang til f.eks. fjord, marka og friluftslivsmuligheter. Jeg vurderer å f.eks. kjøpe en leilighet som ligger like ved disse stedene. Hvordan er friluftslivsmulighetene på Fornebu? Har hørt at området ikke er så stort, men det er masse bademuligheter og fine turstier har jeg hørt. Kan det være en ide å kjøpe en leilighet her for å bruke den som fritidsbolig? Eller er det unødvendig når jeg bor ca. 30 min unna? Jeg ønsker å bruke leiligheten i ferier og helger.

 

Har noen forslag til hvor det kan være fint å ha fritidsbolig like ved Oslo? Jeg ønsker helst leilighet mtp. bl.a. strøm og toalett. Også ønsker jeg fine tur- og bademuligheter i umiddelbar nærhet. Jeg ønsker også at det skal være lett å dra dit, siden jeg ønsker å leie den ut i perioder når jeg ikke bruker den selv.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Tja, hvis du bor 30min unna så vil jeg si det er unødvendig med en bolig nr 2. Jeg vet ikke hvordan hyttemarkedet rundt Oslo er, men det ligger vel på samme prisnivå som resten av østlandet, og da vil jeg heller anbefale deg å kjøpe en bobil om du har førerkort. Det er billigere, og atskillig mer mobilt enn en leilighet i et hyttekompleks. Å kjøpe en vanlig leilighet vil fort by på utfordringer da det er krav om bo plikt enten ved at bor der selv, eller at du leier ut. Og da er du jo like langt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Tja, hvis du bor 30min unna så vil jeg si det er unødvendig med en bolig nr 2. Jeg vet ikke hvordan hyttemarkedet rundt Oslo er, men det ligger vel på samme prisnivå som resten av østlandet, og da vil jeg heller anbefale deg å kjøpe en bobil om du har førerkort. Det er billigere, og atskillig mer mobilt enn en leilighet i et hyttekompleks. Å kjøpe en vanlig leilighet vil fort by på utfordringer da det er krav om bo plikt enten ved at bor der selv, eller at du leier ut. Og da er du jo like langt.

 

Er det boplikt på leiligheter? Men hvis en leier ut i enkelte ferier, er det da innenfor leiekravet?

Lenke til kommentar

TS. Her er det mye jeg ikke forstår og får til å rime. :) For det første, så kan du eie så mange leligheter, eller boliger du vil. Og om du bo der permanent, deler av året, eller ikke, er det ingen som bryr seg med. Dette så lenge de blir vedlikeholdt og ikke forsøpler, eller er til sjenanse for nærmiljøet. Som du trolig vet, boplikt har (normalt) med landbrukseiendom å gjøre.

 

Men, så det jeg stusser på. Du nevner Fornebu, kjøp av lelighet, fritisdbolig, men også nærhet til bade og turmuligheter og friluftsliv. Og du er sparsom i dine krav til leligheten.

 

Fritidsbolig - er normalt en hytte, ved sjøen, noen i skogen, men flest er på fjellet (i tregrensen). Vet ikke om du har 5 - 10 mil., for å kjøpe en lelighet på Fornebu? Der er det høy standard og høy prisklasse. Ja, det er nok bademuligheter og noen tur og sykkelstier. Men det er vel ikke stedet for å drive noe form for friluftsliv. Har du råd til å kjøpen noe der, her du råd til både bil og hytte et annet egnert sted.

 

Også hytte (nær markafrensa) i Oslos nærhet, vil koste ganske mye. Samme med leilighet.

 

Selv bedriver jeg med friluftsliv og jakt det meste av året. Har ikke hytte, da den binder en til stedet. Jeg benytter det meste av Norge og noe av Sverige til div. turer (fot-/sykkel-/ski-/kano- og jaktturer) og bruker bil og telt sommerhalvåret. Vinterstid så leier jeg hytter, campinghytter, eller rom på fjellstuer, m.m. og bruker det som base/camp. Eller er med div. venner, som har hytter.

 

Har du telt (med utstyr), har du flotte turområder i hele Nordmarka og Østmarka. Og med bil kan du gradvis utvide og reise hvor du vil. Bademuligheter er det overalt det er vann. Så da gjenstår det, hvilket friluftsliv du ønsker. Å ligge på badestranda, er da ikke friluftsliv. :)

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Åja, kanskje det er bedre med telting da. Men jeg har ikke teltet siden ungdomsskolen, og har aldri teltet i områdene rundt Oslo. Hvor er det bra å telte? Og hvor er det ok toaletter?

 

Er det bra å telte på Langøyene?

 

Hva gjør dere med mat? Jeg har ikke brukt primus før, og ønsker helst ikke å bruke det. Er det ofte muligheter for å tenne bål ved vann (der det er tilrettelagt for det?)?

 

Siden jeg ikke har teltet noe særlig, og skal sove ute alene ønsker jeg litt trygghet, i form av at det kanskje også er andre som telter der, men samtidig ønsker jeg ikke at det skal være for mange der. Hvordan er det å telte rundt Sognsvann? Eller ved Maridalsvannet?

 

Hvordan er det å telte på Holmenkollen? F.eks. ta banen til siste stopp der.

 

Ps. Når det gjelder "fritidsbolig" så mener jeg boliger - uansett om de er hus eller hytter - som ikke brukes som primærbolig, men kun som fritdsboliger.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

TS. Det er mye info. om marka rundt Oslo, bare å google litt. Du kan jo starte her: http://www.aktivioslo.no/guide/oslomarka/nordmarka-og-oslomarka/

 

Både turistforeningen, Oslo kommune, m.f., har mye info. Og på Fellforum, er det mye turfolk. Også en del fra Oslo området, som er godt kjent rundt Oslo.

 

Vær obs. på at steder du nevner, torlig har begrensninger og at det ikke er mulig å telte der. Holmenkollen - utelukket! Du må da komme deg noen kilometer fra slike steder. Det finnes ikke noe dyr, som er farlig i norsk natur. Så du er helt trygg i skogen og på fjellet. Veps og ei elgku, som forsvarer kalven, tidlig på sommeren er vel det værste. :) Og fulle folk, der det er annsamliger av folk. Så kom deg bort fra slike steder.

 

Primus må du trene på, så du blir trygg for å bruke i teltet. Men, du kan da bruke den utenforteltet også. Ellers er det ofte mer praktisk for nybegynnere, å starte emd et rødsprit apparat i begynnelsen.

 

Angående bål, så må du forholde deg til Bålforbudet. Men det finnes også lovlige opparbeidede bålplasser. Og vær obs på, at du har ikke lov til å felle trær til bålved.

 

Begynn med med dagsturer i marka, så blir du litt kjent. Kart og kompass, må du lære deg. Lett sekk, mat for dagen, så er det bare å gå dagturer. Eller benytte sykkel.  

Lenke til kommentar

Ser ikkje heilt hensikta med å kjøpe "hytte" som ligger berre 30 min nærmare naturen (i den grad Fornebu er eit betre naturområde enn f.eks Nordmarka).

 

Det einaste fornuftige dersom du liker turløypene og badeplassane på Fornebu må vell være å selge din nåværande leiligheit og flytte permanent til Fornebu og heller pendle 30 min inn til byen for å jobbe.

 

Som tidligare nemnt så er prisnivået temmelig stivt, så du skal ha langt over middels god råd for å kunne forsvare å kjøpe ein bolig nummer to for å kunne bu litt nærmare "naturen" i helgane.

Gidder ikkje å finrekne på dette, men eg ser på finn.no at dei billegaste utleigeleiligheitene på Fornebu koster frå 5000 kr i måneden og opp, på Scandic Fornebu koster det 1800 kr for ei helg (det finst sikkert fleire hotell med lavare pris også). Det betyr at dersom du ikkje finner leiligheit som koster deg mindre enn 7200 kr i måneden (enten du leiger eller tar opp lån og kjøper), så vil det være billegare å ta bussen til Fornebu for å sjekke inn på hotellet kvar fredag for so å returnere på søndagen, enn det er å kjøpe ein bolig nummer to.

Det vil sjølvsagt være litt verdistigning på eigendomen som du eventuelt kjøper, så dette må du finrekne på.

Du snakker også om å leige den ut når du ikkje sjølv bruker den, men det betyr i praksis at du må finne ein leigetakar som kun bur der på kvardagane og som flytter ut kvar helg, akkurat det trur eg vil være svært vanskelig. Det er mulig at du finner nokon som jobber i nærområdet og som kunne tenke seg å bruke leiligheita som ukependlerbolig, men då blir nok leigeprisen langt lavare sidan det er få som er villige til å betale fullpris for å effektivt sett bu i eit kollektiv.

 

Hadde eg vært i same situasjon så hadde enten kjøpt leiligheit/hus/hytte lenger ute på landet der du er i meir naturnære området til ein langt lavare pris, eller så hadde eg satt av pengane til å kunne reise til slike plassar. Då kan du velge sjølv om du reiser og sjekker inn på hotell eller pensjonat, eller om du som nemnt tidligare sattser på å kjøpe bobil.

 

 

Når det gjeld det praktiske med å ha to eller fleire boliger så er det uproblematisk. Det einaste du må tenke på er at du må registrere kva som er din skattekommune og kunne dokumentere kvar du faktisk bur, og kvar du berre oppheld deg midlertidig. Dette for å unngå å få skattekrav frå to kommunar samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...