Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

"Lufteventil" under kjøkkenvask - vann og såpeskum kommer ut


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Under kjøkkenvasken har vi en lufteventil (i mangel av bedre ord) på toppen av avløpsrøret, rett over der avløpet fra kjøkkenvask (og oppvaskmaskin) er tilkoblet.

 

Igår oppdaget vi at det var vått under kjøkkenvasken, og det viste seg at det kom vann og såpeskum ut av denne lufteventilen da oppvaskmaskina tømte seg. Det hører med til historien at det var mye oppvask igår, både manuelt i kjøkkenvasken (med zalo) og i oppvaskmaskinen (det kan også hende at oppvaskmaskina fikk i seg litt zalo ifm vask av langpanne).

 

Har også tidligere ved noen anledninger merket litt svak kloakklukt fra kjøkkenskapet som jeg tror har kommet fra lufteventilen.

 

Hva kan dette komme av? Kan det være at avløpsrøret var så fullt av såpeskum at det ikke klarte å ta unna når oppvaskmaskina pumper ut? Eller er det røret som holder på å gå tett? Eller, er det lufteventilen som bør byttes? Regner med denne egentlig skal stenge for "utgående" luft (og væske)?

 

Kan forøvrig også nevne at avløpsrøret fortsetter loddrett ned i kjeller og så ned i støpen uten vannlåser på veien.

Endret av RVF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står der sekundærlufting - man har jo normalt kloakklufting over tak, det kan se ut som dette er en ventil for ekstra/erstattende lufting når nødvendig. Denne bør jo i såfall være montert høyere enn høyest mulig vannstand i vasken, så det ikke kan renne over - er den det?

Lenke til kommentar

Denne er montert i skapet under vasken, altså lavere. Jeg har neppe akkurat den jeg linket til men noe tilsvarende.

Her er et bilde fra nettet jeg akkurat fant som likner på slik det er installert hjemme hos meg.

 

Det er forøvrig ingen lufting over tak på denne "grenen" på avløpssystemet i huset, kun denne lufteventilen.

Lenke til kommentar

Hm, mulig det da er en enveisventil, men hvis en rørlegger kommer innom kan han garantert svare skikkelig. Lufting over tak er ikke noe du kan se under kjøkkenskapet ditt, det er snakk om lufting på avløpsstammen, en pipe over tak koblet til avløpet gjør at det slipper til luft når man skyller for å unngå vakum i rørene, og den er over tak for ikke å få lukta i huset.

Lenke til kommentar

TS. Jeg er ikke rørlegger og de kan sikkert komme med noe mer pressist enn meg. Men, dette er en ventil for lufting av kloakken! Og som helst skal gå over tak, men som enkelte ganger havner på et luftig loft og noen ganger i et kjøkkenskap. For at dette skal fungere må også dimensjonen på røret og ventil være av en viss størrelse. Mener min. dim. må være 90 mm., men usikker.

 

Men av det du har skrevet, så antar jeg at røret og ventilen er ok. Men jeg er mer tvilsom til deres bruk av både oppvaskkom og oppvaskmasin og mulig uttømming samtidig. Slik kan skape problemer, med en slik kjøkkenskap løsning. Og at dere brukte Zalo i en oppvaskmaskin, er FY! :( Det må dere aldri gjøre, zalo skummer for mye. Og det er derfor det skal brukes spessielle såpeprodukter, som er "lavtskummende".

 

Hvis dere er usikker på om maskinen gjør reint (eks. en langpanne med noe fastbrennt), så sett den heller til bløt i varmt zalovann (på benken) en stund først. Grovrengjør, skyll man vann og så eventuelt inn i oppvaskmaskinen. Men de fleste oppvaskmaskiner fikser dette uten slike løsninger.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

 

Ja, jeg håper dette kun skyldes uvettig bruk av Zalo og ikke tett rør - særlig siden det gikk fint etter å ha tømt oppvaskmaskinen for såpevann og kjørt en runde uten såpe.

Forøvrig så har jeg ikke for vane å bruke Zalo i oppvaskmaskina, men denne gangen skylte jeg nok langpanna for dårlig før jeg plasserte den inn i oppvaskmaskina. I tillegg til raus bruk av Zalo i oppvaskkummen samtidig..

 

Når det gjelder lufting over tak så har jeg to "stigerør" i huset. Det ene går fra kjelleren til badet i hovedetasjen, som også er luftet over tak. Det andre stigerøret kommer opp av støpen i kjellergulvet og går loddrett rett opp til kjøkkenskapet uten noen bend. Dette er altså avsluttet i kjøkkenskapet via denne lufteventilen. Jeg regner med andre enden er koblet til hovedavløpet i vaskerommet (også nedstøpt).

Endret av RVF
Lenke til kommentar

 

Når det gjelder lufting over tak så har jeg to "stigerør" i huset. Det ene går fra kjelleren til badet i hovedetasjen, som også er luftet over tak. Det andre stigerøret kommer opp av støpen i kjellergulvet og går loddrett rett opp til kjøkkenskapet uten noen bend. Dette er altså avsluttet i kjøkkenskapet via denne lufteventilen. Jeg regner med andre enden er koblet til hovedavløpet i vaskerommet (også nedstøpt).

Alle vertilale avløpsrør (stigerør) skal ha lufting. Så har du to stykker, må begge ha lufting. Du nevner bend. Det er ikke forbudt med bend, der det kun er lufting. Men det skal ikke være vannlås. Poenget med lufting, er som toth har nevnt, å hindre vakum. I så tilfelle forsvinner vann i vannlåsene og DA får du kloakklukt i huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...