Gå til innhold

veien videre?


Anbefalte innlegg

Er en 19 år gammel gutt som går lærling som murer. Har gått 1 år til sommeren som betyr at jeg har 1 år igjen, men etter dette året så vet jeg med 100% sikkerhet at det er ikke muring/flislegging jeg vil drive med til jeg blir 64 år. Muring er gøy og jeg trives på jobb, men jeg føler ikke at det er helt meg. Jeg har sett på andre muligheter bla. ingeniør (bygg, hms, plan osv.) jeg kan bli lærer, formann, selger osv. kan også gå teknisk fagskole. 

Så jeg vet hva jeg kan bli, men hvordan blir jeg det? Finnes det noen nettsider hvor jeg kan finne informasjon om dette?
Har hørt at jeg kan ta ingeniør studier uten å ta almenfag på videregående, men da må jeg gå Teknisk fagskole, da kommer jeg inn med realfags kompetansen min, men hvis jeg likevell tar almenpågygg 1 år, faller realfags kompetansen min bort da?

Har en del spørsmål, hvem kan svare? :/
Takk på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en 19 år gammel gutt som går lærling som murer. Har gått 1 år til sommeren som betyr at jeg har 1 år igjen, men etter dette året så vet jeg med 100% sikkerhet at det er ikke muring/flislegging jeg vil drive med til jeg blir 64 år. Muring er gøy og jeg trives på jobb, men jeg føler ikke at det er helt meg. Jeg har sett på andre muligheter bla. ingeniør (bygg, hms, plan osv.) jeg kan bli lærer, formann, selger osv. kan også gå teknisk fagskole. 

Så jeg vet hva jeg kan bli, men hvordan blir jeg det? Finnes det noen nettsider hvor jeg kan finne informasjon om dette?

Har hørt at jeg kan ta ingeniør studier uten å ta almenfag på videregående, men da må jeg gå Teknisk fagskole, da kommer jeg inn med realfags kompetansen min, men hvis jeg likevell tar almenpågygg 1 år, faller realfags kompetansen min bort da?

Har en del spørsmål, hvem kan svare? :/

Takk på forhånd for svar :)

Starter med en liten oppvekker, du må jobbe mye lengre enn til 64 om du ønsker pensjon når "vår" generasjon blir gamlinger:p

 

Ellers har du noen valg for videre utdanning:

-påbygg som du har nevnt, men dette gir bare generell studiekompetanse så om du vill videre på ingeniør må du ta ekstra matematikk

-teknisk fagskole, her er det litt forskjellig og noen kvalifiserer deg til videre utdanning på ingeniør linjen mens noen linjer har for lite realfag slik at du må ta ekstra fag slik som over

-forkurs til ingeniør, da tar du alle fag du trenger for å bli ingeniør men kan kun bruke kompetansen til denne linjen. Altså du kan ikke komme inn på andre linjer.

-Y-veien, da kommer mann inn på linjen på grunnlag av fagbrevet og tar realfag underveis

-tres ordning, da kommer man inn på ingeniør med kun generel studiekompetanse og tar realfagene underveis

 

Som du ser finnes det mange veier til "rom", jeg ville først funnet ut hva du vill bli for så å finne skolen du kunne tenkt deg å studere på. Da kan du finne opptakskravene og bestemme veien din videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...