Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

dårlig ånde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ok la oss si at jeg sier ifra, også svarer han meg at han er klar over det men er for lat til å gjøre noe med hygienen, eller han sier at han ikke har råd til tannbørste eller han sier at han har kronisk dårlig ånde, må jeg da ha med meg munnbind på skolen hver dag fordi han ikke blir kvitt dårlig ånde? eller verre, hva hvis jeg sier det så pent som mulig til han, også blir han lei seg og gråter, og han går og tar livet sitt fordi ingen liker han?

 

Det er vel større sannsynlighet for at han tar livet sitt fordi folk flytter seg vekk fra bordet når han kommer. Han tror nå at ingen liker han uten å forstå hvorfor.

 

Om du har tatt opp temaet med han er det lettere å si "Du, nå har du virkelig dårlig ånde. Ta deg en tyggis" eller "Åh nå har du dårlig ånde" før du tar et steg unna. Da er grunn til forståelse på begge sider. 

 

Men basert på dine tilbakemeldinger hittil så vil jeg anbefale deg å ikke ta kontakt med han. Du er rett og slett for umoden og usaklig til at det kan gå bra.

Lenke til kommentar

FFS... Si ifra til fyren, med måten du gjør dette på nå gjør du bare ting verre. Høres ut som om fyren blir dårlig behandlet av alle, og at alle er feige og ikke prøver en gang. Kanskje prøver han å få venner, kanskje har han gitt opp, men uansett tror jeg han kjenner veldig godt hvordan han blir behandlet.

 

Det finnes alltid noen som ikke har venner og som blir utelatt. Jeg husker selv tilbake, angrer på at jeg ikke gjorde mer. Alt som skal til er å si hei, snakke litt med vedkommende, ikke vær feig. Inkluder dem! Man kan gjerne synes synd på dem, og ikke gjøre dem noe vondt, men det hjelper fuck-all når de ikke kan lese tankene dine. Når du ikke sier noe eller ikke gir uttrykk for hva du tenker så ser det bare ut som om du samtykker med alle andre, som unngår han og er frekke. Det vedkommende føles det ut som ingen liker han og dette kan ganske effektivt kvele en persons personlighet og livsgnist.

 

 

 

får man dårlig samvittighet av å for eksempel si til han at han stinker og at ingen liker han?

Det er jo bare råttent gjort, sier man det så burde man få dårlig samvittighet ja. Og du skal ihvertfall IKKE snakke for andre og si at "ingen liker han", hvordan tror du det føles å få den beskjeden? Mange i den situasjonen synes allerede det er ubehagelig og skummelt i sosiale sammenhenger, og en følge av dette kan være at han ikke tør å prøve, ikke tør å være seg selv, og isolerer seg. Det kan ramme en person veldig hardt gjennom hele livet.

 

 

 

han har tidligere satt seg på samme bord i lunsjen, jeg og vennene mine flytta bord, men nå angrer jeg, hva hadde dere gjort? flytta bord eller ikke brydd dere om stanken? hva er verst av å reise seg med engang han setter seg ned eller holde seg i nesa med fingeren?

Det er igjen ganske råttent gjort. Dere viser veldig tydelig at dere ikke liker vedkommende, og han vet det nok bedre enn dere tror.

 

Du skal verken reise deg eller holde deg for nesa... Begge deler er ganske demonstrativt og barnslig. Si ifra til personen på en fin måte, hvis du virkelig bryr deg.

 

 

selv om han kanskje har kronisk sykdom eller ikke så blir han ikke så veldig godt behandlet, alle har rett til å hoste som de vil, men alt har en grense, jeg synes litt synd på han når han skal snakke i framføring og fra han starter til han avslutter så har jeg ikke fått med meg hva han sier, fordi de andre elevene hoster en etter en etter hverandre så man nesten trodde de lager musikk med hosting, skal jeg konfrontere de andre i klassen om at det er uhøflig at de ødelegger framføringen til noen selv om de stinker, og sett at når de andre framfører så er det helt stille i klassen?

Ja... Du burde si ifra til de andre at det de gjør er dårlig gjort og samtidig si at resten som bare sitter rundt å ser på burde gro noen baller å gjøre noe når de ser at andre blir direkte råttent behandlet. Jeg vet det er skummelt å skulle være den som forsvarer andre som blir utelatt, men vil du virkelig tenke tilbake på dette senere i livet å angre? Hva er det som er viktigere?

 

Jo flere som tør å gjøre noe istedenfor å bare se på, jo bedre. Du trenger ikke å starte en krig eller være frekk i kjeften, men konfronter dem, vis offeret at ikke alle tenker det samme som drittsekkene.

 

 

ok la oss si at jeg sier ifra, også svarer han meg at han er klar over det men er for lat til å gjøre noe med hygienen, eller han sier at han ikke har råd til tannbørste eller han sier at han har kronisk dårlig ånde, må jeg da ha med meg munnbind på skolen hver dag fordi han ikke blir kvitt dårlig ånde? eller verre, hva hvis jeg sier det så pent som mulig til han, også blir han lei seg og gråter, og han går og tar livet sitt fordi ingen liker han?

La oss si at du sier ifra på en hyggelig måte. Han sier han ikke gidder å gjøre noe med det, da kan du si "folk reagerer på lukten, du bør gjøre noe med det". At han ikke har råd til tannbørste kommer han aldri til å si, er han virkelig så fattig så går han med fillete klær eller så prioriterer foreldrene hans forferdelig.

 

Istedenfor å kjøpe deg munnbind så kan du heller spandere munnskyll til fyren. Det er lite sannsynlig at ånden ikke kan forbedres.

 

Tenk over hva du skriver... Det er 10 ganger verre å reise seg og gå når han setter seg ved deres bord, og jeg kan tenke meg at folk behandler han slik ofte. Dere har allerede vist ganske tydelig at dere ikke liker han på en ganske råtten måte, så hvis han tar livet sitt så er det nok heller fordi folk behandler han som dritt. Hvordan kan han vite hva som plager dere når alle bare unngår han og oppfører seg som drittsekker, fremfor å bare si ifra?!

 

Den verste følelsen er ofte å ikke vite "hva tenker folk om meg nå?", "hvordan vil folk reagere om jeg gjør dette?", det er denne usikkerheten som dere lager.

 

 

Jeg mistenker at grunnen til at du ikke vil si noe er fordi du vil unngå noe som er ubehagelig for deg. Si ifra til personen: "Hei, jeg sier dette fordi jeg ønsker å hjelpe. Ånden din er ganske dårlig. Sorry for at vi reiste oss når du satt deg ved bordet vårt, jeg turte ikke å si ifra om at ånden din luktet dårlig. Kanskje du kan prøve å pusse tennene bedre, skrubbe tungen og bruke munnskyll."

 

 

Ikke vær feig, ubehaget du føler er nok ikke i nærheten av hva vedkommende her føler. Om du tør å gjøre det rette og utfordrer deg selv så vil du også vokse som person.

Endret av AdNauseam
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...