Gå til innhold

Hvordan bruke 16-bit software i fremtiden?


Helm

Anbefalte innlegg

Før jeg går til hovedspørsmålet, hva er det som avgjør om PC'en er 32 eller 64 bit? Er det prosessoren eller hovedkortet? Kanskje begge deler? Jeg satset på CPU og plasserte tråden i CPU-forumet.

 

Nå over til det jeg søker svar på. Jeg har en del programvare (mest spill) som er 16 bit. De fungerer på 32 bit Windows XP. Men denne PC'en kommer til å knele snart og jeg får ny 64-bit PC i løpet av sommeren. Nymaskinen får Windows 7.

 

Hva må jeg gjøre for å kunne fortsette å bruke 16 bit programmer i fremtiden? Trenger jeg en egen PC på 32 bit, eller kan et sekundært OS på 32 bit installeres på 64 bit hardware?

 

Takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

32-bit Windows kan kjøre 16-bit programmer, men hvis CPU'en er 64 bit så kan man likevel ikke kjøre noe på 16 bit?

 

Jeg vet ingen ting om virtuelle maskiner så det virker enklere å installere et ekstra 32-bit Windows. Helst 32-bit XP for da slipper jeg å kjøpe ekstra lisens. Men jeg tviler på at XP lar seg installere på en ny PC.

 

Jeg har en viss anelse om hva en DOS emulator er, jeg har brukt MS DOS ganske mye. Har en virtuell maskin noe med en DOS emulator å gjøre?

Lenke til kommentar

32-bit Windows kan kjøre 16-bit programmer, men hvis CPU'en er 64 bit så kan man likevel ikke kjøre noe på 16 bit?

 

Jeg vet ingen ting om virtuelle maskiner så det virker enklere å installere et ekstra 32-bit Windows. Helst 32-bit XP for da slipper jeg å kjøpe ekstra lisens. Men jeg tviler på at XP lar seg installere på en ny PC.

 

Jeg har en viss anelse om hva en DOS emulator er, jeg har brukt MS DOS ganske mye. Har en virtuell maskin noe med en DOS emulator å gjøre?

 

CPU er hovedaktøren når det kommer til antall bits, men selvfølgelig må hovedkort or resten matche.

16 bits CPU betyr (for intel) 286 og tidligere. Rent instruksjonsmessig er alle intel (bortsett fra Itanium) cpu'er bakoverkompatible.

Det vil si at alle intel cpu'er i dag vil kunne kjøre kode for 16 bits cpu.

 

Problemet er derimot OS, og den store endringen som kom med 386 cpu'en.  

Før 386 kunne programvare lese og skrive til hele minne, selv minne som programmet selv ikke eide. 

(joda, protected mode kom egentlig med 286, men var helt ubrukelig). Det var også fritt frem for å snakke med hardware direkte (skjermkort, serieporter, lydkort, etc).

 

Fra 386 begynte man med protected mode, hvor man isolerte programmer. Hvert program fikk tilsynelatende tilgang til hele minne, men dette var en virtuel representasjon og ble mappet til fysisk minne. Samt en hel haug andre store forskjeller, bla multitasking.

 

Så å kjøre en 16-bits applikasjon i dag betyr at man må emulere OS til å tilby forventede funksjoner og oppførsel mot hardware.

 

XP 32bits fungerer helt fint på dagen maskiner, men du kan få problemer med å få tak i drivere til disk-kontroller/skjermkort/lyd/chipset/USB3.0 etc. Du vil også være begrenset til 4GB ram.

 

DOS emulator har ikke noe med virtuell maskin å gjøre. En emulator kjører oppå et annet OS. Men en virtuell maskin tilbyr en "ren" maskin du kan installere et OS på. 

 

Så du kan enten forsøke å installer MS-DOS i en virtuell maskin (aldri prøvd..) eller du kan bare kjøre en DOS emulator på et annet OS.

 

Windows har kompabilitetsfunksjoner for 16-bits programmer, men det er ikke alltid den fungerer spesielt bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for et godt innlegg, tHz.

 

Så 286 var siste generasjon fra Intel på 16 bit. Likevel ble det laget 16-bits spill på slutten av 90-tallet!

 

Når 64-bit Windows møter på 32-bit programmer, og når 32-bit Windows møter på 16-bit programmer, da trengs det altså ikke noe emulering.

 

 

XP 32bits fungerer helt fint på dagen maskiner, men du kan få problemer med å få tak i drivere til disk-kontroller/skjermkort/lyd/chipset/USB3.0 etc. Du vil også være begrenset til 4GB ram.

Men XP på ny PC krever visse tilpasninger, som MBR eller noe?

 

16-bit spill trenger ikke mye minne, så 4GB (i realiteten 3GB) gjenkjent RAM er mer enn nok. I de fleste tilfeller hadde 256MB vært mer enn nok.

 

Det med drivere kan bli verre.

 

 

DOS emulator har ikke noe med virtuell maskin å gjøre. En emulator kjører oppå et annet OS. Men en virtuell maskin tilbyr en "ren" maskin du kan installere et OS på.

Jeg ser tre muligheter:

1) Installere to versjoner av Windows, en 32 bit,

2) Dos emulator,

3) Virtuell maskin.

Er noen av disse tre metodene generelt mer kompatibel med 16-bit spill enn de andre?

 

Eksisterer en virtuell maskin kun i RAM, dvs at man må installere OS'et hver gang? Dersom det bare er å klikke på et ikon for å kjøre i gang en virtuell maskin er det kjempefint. Men hvis det er like mye jobb som å installere Windows på ordentlig...

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Tusen takk for et godt innlegg, tHz.

 

Så 286 var siste generasjon fra Intel på 16 bit. Likevel ble det laget 16-bits spill på slutten av 90-tallet!

 

Når 64-bit Windows møter på 32-bit programmer, og når 32-bit Windows møter på 16-bit programmer, da trengs det altså ikke noe emulering.

 

Bare hyggelig :)

 

Hvis det er spill du er ute etter så kan du velge en enklere løsning ved å kjøpe de på gog.com. Fult av gamle klassikere som kjører på moderne plattformer.

 

Det stemmer angående 64 bits og 32 bits. Men det er grunnet nøye gjennomtenkte løsninger i OS (slik at et 32 bits program får tak i alt den forventer fra OS).

 

32 bits windows kan håndtere 16bits programmer, men bare opp til et vist punkt. 

 

 

 

Men XP på ny PC krever visse tilpasninger, som MBR eller noe?

16-bit spill trenger ikke mye minne, så 4GB (i realiteten 3GB) gjenkjent RAM er mer enn nok. I de fleste tilfeller hadde 256MB vært mer enn nok.

 

Det med drivere kan bli verre.

 

4GB ram holder i massevis til spill fra den tiden ja, men om du har planer om å bruke XP til andre ting kan det fort bli litt lite i dag.

XP er begrenset til å bruke MBR, og dermed begrenses disk størrelse til 2TB. 

 

 

Jeg ser tre muligheter:

1) Installere to versjoner av Windows, en 32 bit,

2) Dos emulator,

3) Virtuell maskin.

Er noen av disse tre metodene generelt mer kompatibel med 16-bit spill enn de andre?

 

Eksisterer en virtuell maskin kun i RAM, dvs at man må installere OS'et hver gang? Dersom det bare er å klikke på et ikon for å kjøre i gang en virtuell maskin er det kjempefint. Men hvis det er like mye jobb som å installere Windows på ordentlig...

 

Virtuelle maskiner lagres på disk.Og installasjon av windows skjer på samme måte som en vanlig maskin. Last ned virtualbox og prøv deg litt :)  den er gratis

 

Jeg ville valgt:

4) kjøp spill på gog.com :)

 

Mange 16bits spill på den tiden snakket direkte med lydkort, som ofte var sounblaster eller gravis, og man måtte sette IRQ, DMA og IO manuelt for hvert spill. Det er problematisk i dag.

 

Hvilke spill er det du tenker på btw? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er spill du er ute etter så kan du velge en enklere løsning ved å kjøpe de på gog.com. Fult av gamle klassikere som kjører på moderne plattformer.

Jeg har hørt om gog.com men visste ikke at spillene der er skrevet om til å fungere på nye maskiner.

 

 

 

 

Når 64-bit Windows møter på 32-bit programmer, og når 32-bit Windows møter på 16-bit programmer, da trengs det altså ikke noe emulering.

Det stemmer angående 64 bits og 32 bits. Men det er grunnet nøye gjennomtenkte løsninger i OS (slik at et 32 bits program får tak i alt den forventer fra OS).

 

32 bits windows kan håndtere 16bits programmer, men bare opp til et vist punkt.

 

Opp til et vist punkt ja, jeg har hatt spill som jeg i XP måtte kjøre i 98-modus eller noe sånt.

 

Jeg regner med at tilsvarende begrensinger gjelder for 32-bits programmer på 64-bits OS.

 

 

 

Mange 16bits spill på den tiden snakket direkte med lydkort, som ofte var sounblaster eller gravis, og man måtte sette IRQ, DMA og IO manuelt for hvert spill. Det er problematisk i dag.

 

Hvilke spill er det du tenker på btw?

IRQ, DMA og IO? Jeg vet ikke hva det er, det er ting jeg aldri har vært borti. Så da blir det neppe et problem senere heller.

 

Jeg har ikke alle spilltitlene i hodet, men det er Civilization II og III, Dune 2000, Merchant Prince 2, Pirates, Mage Wars. Pluss noen flere.

Det er mulig Civ III er 32 bit og fungerer på 64-bit OS, men Civ II fungerer definitivt ikke. Vær obs på at det finnes mange varianter av hvert spill, jeg har hørt om varianter av Civ II som fungerer på 64-bit.

Jeg har også Star Wars: Dark Forces, og det fungerer ikke på XP engang.

Endret av Helm
Lenke til kommentar

Jeg har holdt på litt selv med samme utfordring, og endte vel egentlig opp med å kjøpe noen av spilene på steam og gog.com i stede ;)

 

Men jeg ser mange av de spillene på wishlist hos gog.com. Så vær med å stem de opp, så kommer de kanskje ut for nye OS:

http://www.gog.com/wishlist/games/sid_meiers_civilization_ii_1

http://www.gog.com/wishlist/games/dune_2000

 

Ellers vil jeg anbefale deg til å installere XP og se om det kan være nok. Om du må lengre tilbake i tid tar det fort ta lang tid å få ting opp å kjøre. Virtuelle maskiner har som regel begrenset med grafikk-kapasitet, samt endel andre problemer. Dog kan det være verdt et forsøk.

DOS emulator er kun for de spillene som krever DOS. Alle som kjører i XP eller 98 vil ikke nødvendigvis like emulatoren så bra (med mindre de er MS-DOS spill i utgangspunktet).

 

Men gi det et forsøk, og skriv for all del en post å del på blog eller i forumet :)   Jeg er iallefall interessert i hva du finner frem til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...