Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skadene ved SSRI (seksuell dysfunkson) og alternativer til dette (antidepressiva)


Anbefalte innlegg

Som så mange andre har jeg i det siste begynt å vurdere medisin for å mestre min livssituasjon, mer bestemt antidepressiva av typen SSRI.

Siden jeg er som jeg er har jeg brukt mange timer på å lese om dette på nettet, og det jeg har kommet frem til er følgende: 

- Ved mild til moderat depresjon vil placebo for mange ha like god effekt som SSRI
Nasjonale_retningsl_134229a1.pdf (norske offisielle retningslinjer for behandlere)

- Det sies at under 10% får impotens//dysfunksjonell seksualitet som følge av SSRI som skal avta ved seponering, men flere opplever å få permanente skader. Nederst i linken under er utallige kommentarer fra folk som har fått livene sine ødelagt av PSSD. Skremmende som faen. Noe som går igjen er at legene mener at PSSD er umulig etter seponering/avsluttet medisinbruk, noe som åpenbart ikke stemmer. Og om man ikke kan stole på legene, hvem kan man da stole på?  

http://wp.rxisk.org/post-ssri-sexual-dysfunction-pssd-wikipedia-stumbles/
Fra linken: 
"Post-SSRI sexual dysfunction (PSSD) [1] is a name given to a reported iatrogenic sexual dysfunction caused by the previous use of selective serotonin reuptake inhibitor (SSRI) antidepressants. While apparently uncommon, it can last for months or years after the discontinuation of SSRIs. [2] It may represent a specific subtype of SSRI discontinuation syndrome. This condition has not been well-established or studied in the field of medicine. - 
 

Det fins også mange andre artikler på nettet hvor medisiner frarådes, også fra (norske) behandlere som leger og psykologer, det er bare å google. Hvorfor er det ikke mer lys over dette i samfunnsdebatten? Er antidepressiva egentlig greit? 

Mvh, bekymret



Anonymous poster hash: 5c178...178
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som viser interesse, nuvel, det er jo skuffende. Men jeg har gjort research selv og har funnet ut at det fins alternative antidepressiva til SSRI som andre kan vurdere å nevne for sin behandler om også de er redd for PSSD, som jeg mener må være helt forferdelig for et menneske å oppleve.

Vil nevne at jeg ikke har kompetanse på medisin på noen som helst måte, men jeg har utfra et pasientperspektiv funnet ut at jeg ikke har lyst å bruke SSRI, og jeg har funnet medisiner jeg mener kan være alternativer. Alltid diskutér bruk av medisin og personlig situasjon sammen med profesjonell behandler. 

Om noen har kjennskap til noen av medisinene nevnt her eller brukererfaringer om de fire medisinene nevnt på bunnen er jeg svært interessert i det. 

Følgende medisiner er vist å ha langt færre tilfeller av PSSD enn SSRI: 
agomelatine, amineptine, bupropion, moclobemide, mirtazapine, and nefazodone
http://journals.lww.com/psychopharmacology/pages/articleviewer.aspx?year=2009&issue=06000&article=00011&type=abstract

Jeg har gjort research på samtlige, og vil trekke frem særlig Bupropion (Wellbutrin/Zyban) og Mirtazapin (Remeron), og aller mest gunstig virker Agomelatine (Valdoxan) og Moclobemide (Ratiopharm/Aurorix). Det interessante er at alle virker på forskjellig måte (se virkemåte bak linkene). For meg virker Aurorix som beste valg. 

Fordeler med disse fire stoffene over tradisjonell SSRI (feks cipralex) litt sånn grovt:
- Langt mindre risiko for PSSD
- Flere av dem gir faktisk økt seksualfunksjon og er brukt til å behandle PSSD etter SSRI-bruk
- Lite giftig (relativt ufarlig med overdose) og god effekt på depresjon (ganske lik linje med SSRI)
- Få seponeringssymtomer (relativt ufarlig å avslutte på dagen eller trappe ned)
- Få bivirkninger generelt
- Virker raskt

- Forårsaker ikke vektøkning 

Wellbutrin
http://en.wikipedia.org/wiki/Bupropion- N on-competitive antagonist of neuronalnicotinic acetylcholine receptors (nAChRs)
- Ikke kjent for vektøkning eller trøtthet (somnolence).
- Litt skummel bivirkning er "seizures" som går litt igjen på denne
- Kan være effektiv for røykeslutt
- Kan faktisk forbedre seksualfunksjon
- Brukes faktisk isolert for å kurere overvekt, røyking, metamfetaminavhengighet, seksualitetsproblemer etc

Remeron

http://en.wikipedia.org/wiki/Mirtazapinenoradrenergic and specific serotonergic antidepressant (NaSSA)
- En av antidepressivaene som gir best effekt
- Dessverre høy forekomst av trøtthet som bivirkning (somnolence) 54%
- Seponeringssymptomer kan forekomme 


Aurorix

http://en.wikipedia.org/wiki/Moclobemide  - Reversible monoamine oxidase inhibitor (MAOI) 
- Virker raskt, gjerne innen første uke
- Enormt få bivirkninger, de fleste forsvinner etter to uker
- Kan hjelpe for røykeslutt, kan forbedre seksualitet
- Hjelper spesielt mot kraftig depresjon, men god mot mange typer
- Kan få lite effekt om man har brukt antidepressiva tidligere
- Vist effekt mot ADHD, dystymi (kronisk depresjon), fibromyalgi (kronisk smerte), sosial angst og panikkangst
- Kan forbedre kognisjon, hukommelse, osv


Valdoxan
http://en.wikipedia.org/wiki/Agomelatinemelatonergic antidepressant
- Virker raskt, gjerne innen første uke
- Kan virke mot angst og ADHD
- Kan gi kraftig forbedret søvn

Valdoxan mer effektiv enn SSRI mot kraftig depresjon: http://www.medicalnewstoday.com/articles/233935.php


 



Anonymous poster hash: 5c178...178
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Johannesurt er sikkert verdt å prøve, men nå er jeg i en prosess med legene hvor jeg har muligheten til å få medisin. De som har vært i "systemet" vet hvor lang tid ting kan ta, så siden jeg først er her vil jeg prøve medisin. Jeg har btw ikke prøvd cipralex, jeg har fått resept men jeg vil ikke bruke det pga frykt for bivirkningene. Når det fins alternative medisiner som viser langt bedre data ift bivirkninger og spesielt SD (seksuell dysfunksjon) med samme effekt for depresjon, så må disse vurderes.

Spesielt Aurorix virker som en god medisin for meg personlig. Brukererfaringer skal jo også tas med en stor klype salt, men akkurat med Aurorix er mange brukererfaringer jevnt over veldig lovende, og mange av disse personene har et lignende utgangspunkt som meg. Mange går så langt som å kalle Aurorix et "wonder drug" og de har fått livene sine totalt snudd om - så klart gjerne i kombinasjon med terapi. Lite bivirkninger og kort tid før effekt gjør uansett denne medisinen til en "worth trying"-medisin, enten funker den eller så funker den ikke, noe man vil finne ut av relativt raskt. 

-TS



Anonymous poster hash: 93d98...c36
Lenke til kommentar

Suksesshistorie fra nordmann med store problemer (inkludert kraftig rusmisbruk) som prøvde Aurorix:
https://drugs-forum.com/forum/showthread.php?t=215143
Er også flere suksesshistorier i samme tråd. 

Mer om PSSD (Post SSRI Sexual Dysfunction):
(Snakk om Wellbutrin/Bupropion som alternativ til SSRI)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1163271/

"Sexual dysfunction is frequently associated with SSRI treatment and, across studies using direct questioning, rates of 40% to 50% are reported.67 Importantly, in the SSRI/bupropion comparator studies, bupropion has consistently been associated with statistically significantly less sexual dysfunction than SSRIs, including orgasmic dysfunction. In the pooled SSRI comparator trial analysis by Thase et al.,32 bupropion SR was associated with less orgasmic dysfunction, sexual arousal disorder, and sexual desire disorder relative to SSRIs. It is noteworthy that, in this large data set, the risk of sexual dysfunction during bupropion therapy was virtually identical to that of placebo. In an observational study enrolling 6297 patients,68 bupropion was associated with the lowest incidence of sexual dysfunction among the newer antidepressants available at the time of the study: citalopram, fluoxetine, mirtazapine, nefazodone, paroxetine, sertraline, venlafaxine, and venlafaxine XR. For patients without other known causes of sexual dysfunction, the odds of developing sexual dysfunction were 4 to 6 times greater with SSRIs or venlafaxine XR compared to bupropion."

Det er interessant at cipralex og SSRI informerer om at seksuell dysfunksjon er en "normal" bivirkning (inntil 1 av 10 kan oppleve det), men samtidig fremgår det av studier at få pasienter vil informere om slike bivirkninger om ikke spurt direkte. Fet skrift over som viser til at pasienter har blitt spurt direkte om SD, melder dette som bivirkning. Skremmende høye tall, som også brukererfaringene i mine tidligere linker bekrefter. 

-TS
 



Anonymous poster hash: 93d98...c36
Lenke til kommentar

 

Bra du gidder sette deg inn i dette. Mange gjør ikke det.

Joda, burde egentlig lest til eksamen.. 

 

Du har ingen ytterligere kommentar? :) Angående SSRI, Aurorix eller noen av de andre? Hørt noe? 

 

Anonymous poster hash: 8dfe1...062

 

 

Du vet mer enn meg om disse medikamentene.

Lenke til kommentar

Du synes kanskje det er oppstyr, men jeg synes det er fint å gjøre folk oppmerksom på ting som kan være til nytte for dem. Det er flere og flere som tar antidepressiva, og jeg mener folk bør ta informerte valg. Kanskje noen leser denne tråden eller helst linkene i dem, og så blir de mer informert. Jeg er veldig glad for at jeg selv fant denne infoen før jeg begynte med SSRI, og potensielt unngikk livsfarlig impotens og andre skader som kanskje ville vært verre enn den opprinnelige depresjonen som medisinen ble tatt mot. Om du ikke liker det trenger du ikke lese/kommentere.

Legene er heller guder, de kan ikke alt. En fastlege kan litt om mye, alt fra forkjølelse til depresjon til kreft til øyeplager. Det fins sidevis med dokumentasjon om bivirkning for hver type medisin, og det fins tusenvis av medisiner. Dokumentasjonen i seg selv rommer ikke alt som er interessant, det krever studier og studiene er heller aldri perfekt og de har mange feilkilder. I tillegg er alle mennesker forskjellige, med mange skjulte "feil" og alle har individuelle reaksjoner på alt, inkludert medisin. 

Leger og andre behandlere må basere sine avgjørelser på utdanningen sin, erfaring, andre kolleger og ellers lener også de seg sterkt på faglitteratur, forskning og andre kilder. Om du noen gang går på et legekontor vil du se utallige bøker, som legene av og til må bruke. 

Sannsynligvis kan ikke din eller min fastlege mer om f.eks. Aurorix enn deg eller meg, også de må finne kilder, som jeg har gjort. Dag1234 som har svart i denne tråden er psykolog, og han sier at jeg kan mer om han om disse medisinene, noe som er naturlig da jeg har lest (pittelitt) om dem og han ikke har det. 

Ikke ta alt legen(e) sier for god fisk. Undersøk selv. Ta en informert avgjørelse sammen med lege. 

-TS



Anonymous poster hash: 93d98...c36
Lenke til kommentar

En del skrivefeil i mitt forrige innlegg. 

Legene er  heller IKKE guder*

LivsVARIG impotens* (men den kan også være livsfarlig, da problemer knyttet til dysfunksjonell seksualitet er svært tyngende og folk blir utsatt for selvmordsrisiko, bevis på dette i linkene mine)

Dag1234 som har svart i denne tråden er psykolog, og han sier at jeg kan mer ENN* han om disse medisinene



Anonymous poster hash: 93d98...c36
Lenke til kommentar

Jeg er ukentlig i kontakt med psykiater, jeg driver ikke soloprosjekt om det er det du lurer på. 

Denne tråden er både ment for meg og for andre. Jeg informerer andre, samtidig som jeg setter pris på at andre deler infoen de gjerne sitter på eller stiller spørsmål. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du har så store problemer med denne tråden? Plager det deg? Du har verken lese- eller posteplikt. Foreslår at du rapporterer tråden om du mener at den ikke fortjener å leve.  



Anonymous poster hash: 93d98...c36
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! La deg ikke affisere av dem som mener dette er en "dårlig" eller "egosentrisk post". 

 

Jeg for en (og nok mange andre også) er svært takknemmelig for at du belyser dette temaet, da jeg over lengre tid har vurdert medisinering for depresjonslignende symptomer, men som deg har ungått dette som følge av frykt for å medisinere på meg seksuel dysfunksjon. Her lærte jeg om medikamenter jeg ikke visste om, særs interessant virker Aurorix, da dystymi er min "diagnose" (som interessant nok psykologen ikke engang hadde hørt om). 

 

Så jeg takker deg for innsatsen du har gjort på dette for det var interessant lesning som jeg tror kan være svært viktig som et alternativ til dem som oss som gjerne tenker selv og ikke stoler blindt på en leges anbefalinger.

Endret av Scotchmagic
Lenke til kommentar

Hei! La deg ikke affisere av dem som mener dette er en "dårlig" eller "egosentrisk post". 

 

Jeg for en (og nok mange andre også) er svært takknemmelig for at du belyser dette temaet, da jeg over lengre tid har vurdert medisinering for depresjonslignende symptomer, men som deg har ungått dette som følge av frykt for å medisinere på meg seksuel dysfunksjon. Her lærte jeg om medikamenter jeg ikke visste om, særs interessant virker Aurorix, da dystymi er min "diagnose" (som interessant nok psykologen ikke engang hadde hørt om). 

 

Så jeg takker deg for innsatsen du har gjort på dette for det var interessant lesning som jeg tror kan være svært viktig som et alternativ til dem som oss som gjerne tenker selv og ikke stoler blindt på en leges anbefalinger.

Flott å høre at infoen kom til hjelp :) Det er viktig å kjenne til sine alternativer, spesielt når legene ikke informerer godt nok. Og det er jo alvorlige plager det er snakk om her (PSSD), som altså fint kan unngås ved alternativ medisin. Bare å spørre om du har spørsmål.

 

Har selv begynt med Aurorix siden tråden ble startet og har så langt bare positiv erfaring. Fikk virkning fra første time(!) selv om dette må antas å være placebo. Er spent på hva som skjer etter det er gått noen uker. Føler meg mer våken, mer positive tanker, klarer å distansere meg fra det negative på en helt ny måte. Jeg har aldri hatt sosial angst, men humør og evne til sosial interaksjon har gått betraktelig opp. Eneste bivirkning er litt løs mage/luft i magen, noe som også har roet seg litt etter bare et par dager på medisinen. Merker også økt libido. 

 

Prøv nå selv og snakk med psykiater underveis. Om du ikke liker det, så kan du gradvis trappe ned på bruken og avslutte det. Verre er det ikke.

Vet ikke hvor mye du har vært innom de mange linkene jeg har postet, men det er en god del som kan indikere at bivirkninger i form av seksuell dysfunksjon vedvarer i opptil flere år etter avsluttet behandling med SSRI, altså er det ikke bare å "avslutte det". Det er nettopp dét som gjør SSRI så skummelt. Hadde man bare kunne avsluttet medisinering hadde det vært å anta som en uheldig, men avsluttbar bivirkning. Som en påminnelse står PSSD for Post SSRI Sexual Dysfunction. 

 

Jeg mener ikke å "angripe" deg eller noe, men det er nettopp holdningen du uttrykker her som er skummel, nemlig troen på at bivirkninger vil opphøre ved seponering/avslutning av medisinering, som kan føre til at mange går i en potensiell grusom felle hvor resultatet er årelang, kanskje livsvarig PSSD. For mange vil PSSD i seg selv være et så stort problem at deres livssituasjon ikke bedres, og kanskje forverres ift den opprinnelige depresjonen som kanskje bare er kortvarig (noen uker, måneder eller et år). Det er ikke svart/hvitt dette her, og jeg virker kanskje paranoid, men mitt inntrykk er at PSSD er noe man bør betrakte som en reell mulig bivirkning, og at forskning/studier så langt ikke er god nok til å si med sikkerhet hvor alvorlig dette rammer og hvor mange det berører.

 

Om ikke annet er det vel ingen som er uenig om at enhver pasient som skal motta behandling skal være i stand til å ta informerte valg. Noen vil betrakte informasjonen jeg deler i denne tråden som lite vesentlig, men jeg personlig mener den er svært vesentlig. Jeg er heller ikke alene om dette, noe Scotchmagic og litt enkel google-søking vil bekrefte.   

 

 

Anonymous poster hash: 93d98...c36

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lang historie kort; Jeg ble satt på Escitalopram for depresjon og angst (usikker på hva det tilsvarende heter i Norge, jeg bor i utlandet), tok dette et par uker mens jeg leste meg opp på ulike erfaringer (medisinstudent..), og la særlig merke til bivirkninger som vektøkning og fraværende libido. Jeg er midt i tjueårene og har en forhistorie med spiseforstyrrelser, det sier seg selv at det kanskje ikke var den beste løsningen. Jeg gjorde sånn som deg, leste meg opp på de forskjellige medikamentene, og tok det med til psykiateren. Wellbutrin hadde ikke blitt tenkt på som et alternativ, men når jeg gjorde legen oppmerksom på det innså han at det var en bra idé. Han sa også jeg kunne bli satt på Prozac fordi dette ble "brukt som et slankemiddel i USA" (...). Ikke den beste psykiateren, men jeg fikk da trumfet igjennom. Wellbutrin for meg har funket veldig bra til nå. Escitalopramen tar laang tid å funke, og når jeg fikk dem ble jeg fortalt at det var normalt å få skrevet ut valium med dem fordi de første 5-10 dagene kunne man oppleve "gastrointestinal discomfort". Jeg skulle på ferie dagen etterpå i to uker.... ikke den beste kombinasjonen. Jeg tok dem tre uker, og merket litt stigning i humøret helt i slutten, men fortsatt litt sløv og "brain fog", ble mye koffeintabletter til frokost. Da jeg startet på Wellbutrin ble jeg fortalt at de kan føre til mer angst da de også hemmer nevralt opptak av noradrenalin og dopamin i tillegg til serotonin, noe som kunne gå galt, da jeg også startet behandling med ritalin i denne perioden. Jeg behold 5 mg Escitalopram daglig, begynte på 150 mg Wellbutrin, etter et par uker uppet jeg til 300 mg. Jeg merket utrolig bra effekt ved bare 150 mg, og er litt usikker på om jeg faktisk i det hele tatt trenger å ta 300mg! Jeg har hatt ingen negative bivirkninger (bank i bordet), bare positive: drastisk reduksjon i depresjon og angst, jeg røyker ikke, men har merket reduksjon i "matsug", er ikke fysen hele tiden som jeg var før. I tillegg til dette klarer jeg nå å sovne om kvelden og hele natten, til tross for at jeg tar ritalin i tillegg. Det syntes jeg er et tegn på at det fungerer! Jeg har hatt søvnproblemer i alle år, og det siste halvåret har jeg tatt sovetabletter (zopiclone) for å sove, så det er veldig framgang. Føler meg mer "som meg selv". Jeg kan bare snakke positivt om denne medisinen, men jeg har også lest om svært dårlige erfaringer. Det eneste man kan gjøre er å prøve ut selv! Wellbutrin fungerer FORT. Jeg har lest at noen får virkning første dagen, for meg gikk det nok 2-3 dager, også gradvis step-by-step oppover etter dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...