Gå til innhold

Kan en klatt gi oss en kjøligere prosessor? (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Jeg har også testet dette for ikke lenge siden da jeg måtte bytte CPU på 10 stk servere. Jeg brukte fem små klatter fordelt i terningmønster på 5 CPU, og på de resterende 5 brukte jeg den gode gamle og arbeidssomme metoden med å stryke et jevn lag med kjølepasta ved bruk av et kort.

 

Jeg fant at klattemetoden ga i gjennomsnitt 6 grader høyere temperatur. De andre lå på 46 grader C ved load. Så da måtte jeg gjøre de med klattemetoden om igjen. Glad jeg ikke skifter CPU så ofte :)

 

Jeg tror det som er avgjørende er om fordelingen av kjølepasta blir over hele varmesprederen, at det ikke blir bobler, og at laget med kjølepasta ikke blir for tykt. Dette er lettere å kontrollere ved å bruke kortmetoden.

 

Fem klatter er riktignok ikke sammenlignbart med en klatt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fem klatter er riktignok ikke sammenlignbart med en klatt i det hele tatt.

 

Ikke direkte, men en klatt vil uansett ikke være veien å gå på store Xeon-prosessorer.

 

Jeg har ikke prøvd klattmetoden på PC-CPU, men tenker at det er ganske vanskelig å finne optimal mengde med denne metoden. For mye, og det tyter ut over kanten samt at laget med pasta blir for tykt og har en negativ effekt på varmeoverføring. For tynt, og hele CPU blir ikke tilstrekkelig dekt med pasta. Da kan man oppleve merkelige temperatursvingninger på kjernene, og throttling finner sted.

Lenke til kommentar

 

Fem klatter er riktignok ikke sammenlignbart med en klatt i det hele tatt.

 

Ikke direkte, men en klatt vil uansett ikke være veien å gå på store Xeon-prosessorer.

 

Jeg har ikke prøvd klattmetoden på PC-CPU, men tenker at det er ganske vanskelig å finne optimal mengde med denne metoden. For mye, og det tyter ut over kanten samt at laget med pasta blir for tykt og har en negativ effekt på varmeoverføring. For tynt, og hele CPU blir ikke tilstrekkelig dekt med pasta. Da kan man oppleve merkelige temperatursvingninger på kjernene, og throttling finner sted.

 

 

Gode poenger, det der. Jeg har ingen erfaringer med WS-prosessorer selv, så kan ikke uttale meg skråsikkert (selv om det frister :p)

 

Jeg har brukt klattmetoden lenge på pc-prosessorer, og det virker som den er optimal på amd-prosessorer. Er i tvil om det er den beste for intel.

 

For min egen del skal jeg i hvert fall prøve "kryss-metoden" neste gang, og kanskje stripe på intel-prosessor.

 

PS: Throttling skjer vel kun når man har for høye temps?

Endret av Magnus L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...