Gå til innhold

Ka trenger man for å lage sine eigne kabler til PSU?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Eg fekk nylig ei moduler strømforsyning av av ein kamerat av meg. Problemet er at han hadde rota vekk kablane. I den samenheng lurte eg på om noken her på forumet viste kva eg trenger for å lage mine eigne kabler. Eg har liggande eit par eldre strømforsyninger som eg kan ta kabler frå so eg trenger kun ein sette ein modulær plugg på enden.

 

Eg fant denne guiden på eit engelsk nett forum, men eg forstår ikkje meir enn halvparten av det som står inni den. Kansje noken med meir peiling på området kan finne det eg leiter etter der.

 

Sovidt eg skjønner det trenger eg ein "crimp" som er sjølve pluggen og ein molex kontakt som denne skal inn i. I tillegg trenger eg ein molex pin fjerner, i tilfelle eg klarer å herpe ein "crimp"-pinne og må ta den ut igjen, og ein molex crimp tang for å knipe fast "crimp"-en. Som dåke kansje forstår har eg ingen peiling på ka eg skal oversette "crimp" til.

 

Takker på forhånd for all hjelp ;)

Endret av entername
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger selve plastkontakten som passer i din strømforsyning, sansynligvis trenger du et par forskjellige størrelser der. Så trenger du kontaktpinnene, flere titalls av de, så trenger du ei kvalitetstang for å klemme kontaktpinnene fast på ledningene. Så trenger du å gjøre godt arbeid for at ledningene skal sitte godt fast, og sist men ikke minst så må du holde tunga helt rett i munnen slik at du setter ledningene/pinnene på rett plass i de nye plastkontaktene slik at du får den rette strømmen/spenningen ut på de rette pinnene i andre enden.

 

Du må først finne på E-bay el dette materiellet. Det finnes flere typer kontakter som passer inn i modulære strømforsyninger, vet ikke hvilken type du har. Hvilken strømforsyning er det snakk om? Pass på at du får riktig størrelse, f.eks 6 eller 8 pinner osv. Selv om det er riktig antal pinner så kan det kanskje finnes kontakter med forskjellig plassering av "låsesporene" Pass på at disse også blir riktig i såfall. Pass også på at du får riktig tang, feil tang vil kunne føre tiul at du ikke får klemt ledningene ordentlig fast til kontakpinnene med dårlig kontakt som resultat.

 

Alle delene listet opp i linken din refererer til den andre enden, altså den enden son skal inn i hovedkort, cpu, skjermkort osv. Alt dette har du jo allerede på kablene fra dine gamle strømforsyninger.

 

Så kan du gjøre det enkelt ved å kjøpe nye kabler fra Komplett, fra E-bay el.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...