Gå til innhold

Hjelp til anlegg og lydteori


Anbefalte innlegg

Hei alle lydentusiaster,

 

Kort og godt; jeg skal kjøpe anlegg til jeg skal flytte ut senere i år. Både nytt og brukt utstyr er interessant.

 

Jeg hører på det meste av musikk. For tiden går det mye i post-rock og indie ( The boxer rebellion, og The xx etc), men det går også mye i klassikere som Pink Floyd, Muse og Hendrix. Det blir også noe festmusikk, så jeg ønsker et anlegg som også kan gi brukbart med gass.

 

Utseende er også en viktig faktor, og jeg er på utkikk etter et stilrent oppsett i sort eller hvitt.

 

I tillegg til hjelp på utstyrsfronten, ønsker jeg også å få bedre innsikt på det tekniske innen lyd, slik at jeg kan bruke egen kunnskap ved senere kjøp. Bøker eller gode nettsider er derfor også ønskelig.

 

Foreløpig har jeg på utstyrsfronten sett på Klipsch sin Reference-serie, i den rimeligste enden. De har et okey utseende, og virker å gi mye lyd for pengene. Er dog litt usikker på om jeg skal gå for stativ- eller gulvhøyttaler. Jeg liker også designet til Systen Audio Saxo-serien (hvit), men har lite kjennskap til merket generelt.

 

På forsterkerdelen er jeg usikker; her vet jeg lite om hva jeg bør gå for. Jeg har en del vinyl som jeg med tiden også ønsker å få spilt. En forsterker med platespillerutgang er derfor kanskje å foretrekke?

 

Håper det er noen lydentusiaster der ute som kan gi meg litt starthjelp :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du glemte det viktigste: budsjettet.

 

Som student ønsker jeg å bruke minst mulig til å begynne med, så får eventuelle oppgraderinger komme senere.

Likevel ønsker jeg kvalitet. Hvor mye jeg er nødt til å punge ut har jeg ikke kompetanse til å vite foreløpig, men jeg håper å kunne få litt hjelp her til å finne ut hvor prisene ligger for et førstegangs anlegg, så får jeg ta videre vurderinger deretter.

Endret av Breni
Lenke til kommentar

OK, men jeg/vi må i det minste vite hva du behøver av utstyr.  Høyttalere, forsterker og kilde (CD/platespiller/noe annet), eller bare høyttalere og forsterker?  Si meg det, så kan jeg komponere noen forslag for deg.

 

Flott. I utgangspunktet blir det pc/spotify som hovedkilde til musikken. Som nevnt ønsker jeg også å investere i platespiller, men mtp. prisen, kan det se ut til at det må taes litt på sikt for å få råd til det grunnleggende anlegget.

 

Dermed trenger jeg først og fremst et par gode høyttalere og kanskje en sub? I tillegg trenger jeg en ålreit forsterker, gjerne med platespillerinngang til en senere investering. Noe mer jeg eventuelt bør trenge?

 

Igjen vil jeg presisere at jeg ønsker et stilrent design, og gjerne likhet mellom forsterker og høyttaler hvis det lar seg gjøre.

 

Takker for hjelp.

Lenke til kommentar

Se der ja.

 

For å begynne på bunnen, så er et av de billigste, gode alternativene jeg kan tenke meg:

 

Rega Brio-R forsterker, med kanskje det beste phono-trinnet som er å oppdrive i prisklassen.

 

Rega RS1 eller Klipsch RP-160M stativhøyttalere.  Begge er lettdrevne og trenger ikke allverdens krefter for å synge.  Klipschene vil levere mer PAAARTYYYY og noe dypere bass enn Regaene (som bør plasseres nær bakvegg for å gi bassen et løft), men ingen av dem gir deg noe i nærheten av dypbass.  Om det er et must så har du:

 

REL T-5, den neste minste i REL-familien.  Glimrende sub til prisen og en visuell match med Rega RS1 og Brio.

 

Eller Klipsch R-112SW/R-115SW, som selvsagt vil matche RP-160M.  Også glimrende ift pris.

 

Totalt 13.000 uten sub, eller 19-22.000 med sub.  Billigere subwoofere ville jeg holdt meg unna og jeg vil definitivt anbefale stativhøyttalere om plassen og/eller budsjettet er begrenset.  Jeg ville også ventet med kjøp av sub inntil du er sikker på at du faktisk behøver en, for opplevelsen av bass avhenger i stor grad av rommet anlegget skal spille i og også av dine egne preferanser.  Det er heller ikke alltid bare-bare å integrere en sub i anlegget uten at det går ut over totaliteten i lydbildet hvis man ikke er sikker på hva man driver med.

 

Åssen ligger vi an prismessig?  Skal jeg gå opp, ned eller stoppe her?  Uansett får det bli i morra en gang.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

zip

 

Takker for hjelp :)  Hadde egentlig håpet å ikke overstige 10K, men det skal vurderes. Ser at det ligger en del Klipsch ute på finn.no, så kanskje jeg kan spare litt penger der.

 

Forsterkeren du linker til var ikke helt slik jeg ser for meg hva gjelder utseende, men det er ingen katastrofe. Har du noen alternativet som også fungerer bra med Klipsch?

 

Har også såvidt sett på Audio Pro Addon T20 hvor det er innebygget forsterker. Høres lettvint og greit ut, men det er kanskje greit å kjøre et ordentlig oppsett når man likevel skal investere i et godt anlegg?

Endret av Breni
Lenke til kommentar

Det kommer selvsagt helt an på hvor mye du bryr deg om lydkvalitet.  Mange klarer seg tydeligvis med en iDitt eller iDatt og et par kjipe hodetelefoner med 300% bassboost, så kvalitetskravene varierer en smule....  Jeg ville personlig ikke valgt T20, men det er dine penger og dine ører.  Det beste er selvsagt å stikke innom en butikk og høre selv.

 

Hva forsterkere til Klipsch angår så har du jo denne fra Yamaha.  Ikke i samme klasse som Regaen, men den vil definitivt drive høyttalerne uten problemer.

 

Ti lapper er ellers ikke veldig mye for et stereoanlegg, med mindre du sammenligner med midi- og microanlegg fra Elkjip eller "Expert".  Men de er nå heller ikke stereoanlegg, bare plastikkbokser som det kommer en slags lyd ut av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...