Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

PLS programmering - Ladder diagram forslag til løsning på denne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har sett litt på oppgaven og programmet ditt. Her er mine observasjoner.

Tatt i betraktning at jeg aldri har brukt akkurat dette programmet.

 

Contact 1:

Startbryter 1, 2 og timer 30s starter båndet, så lenge stoppbryter 1 og 2 ligger inne. Dette fungerer bra, da du har NO kontakter i paralell som gir deg en "eller" funksjon: Startbryter 1 ELLER startbryter 2 ELLER timer = Send signal videre til "Contact 2".

 

Startkriteriene her er derfor OK.

 

Contact 2:

Mottar signal fra Contact 1.

Stoppbryter 1 ligger inne = signal videre til "Contact 3".

 

Contact 3:

Mottar signal fra Contact 2.

Stoppbryter 2 ligger inne = signal videre til "Contact 4".

 

Contact 4:

Mottar signal fra Contact 3.

Her har du igjen en "eller" funksjon.

S1 ELLER S2 ELLER S3 = stopp signal fra Contact 4 til Coil (Q1).

Det vil si at når det er totalt 3 pakker på hver sin plass, vil båndet stoppe.

 

Alt dette er OK.

 

I7, fotocelle for auto start av samlebåndet starter timer og båndet begynner å gå så lenge de øvrige kriteriene er OK.

S3 gir en puls til CC1 som teller antall pulser. OK.

 

Når vi kommer til linje 012 i Contact 1 har jeg noen spørsmål. Her ser vi en input merket Q1, det samme som utgangen din i linje 001: Coil. Bruker du kriteriet at utgangen som starter kontaktoren er høy, eller er dette en ny input fra kontaktoren? Ellers så blir virkemåten korrekt uansett.

 

Linje 012: Contact 1 finner vi en input "q1". Er dette også en input, eller er det bare en kriterie fra output Q1 som du setter i linje 001: Coil? Uansett, virkemåten blir riktig, men det er viktig å vite hvor inputs kommer fra.

 

Linje 014

Her ser jeg at lyset til lager på Q2 vil lyse opp hver gang en pall passerer denne fotocellen. Jeg ville nok heller lagd en OG funksjon og lager kriteriene "S1 OG S2 OG S3 = Q2 lys til lager" slik at den kun gir lys når det er helt fullt.

 

Evt kan du jo bruke S1 eller "S1 OG S2" slik at lageret får beskjed straks det er noe ledig slik at de kan komme å hente pallene før du har fyllt opp hele båndet og produksjonen stopper.

Lenke til kommentar

Flott at det ser greit ut. Det car godt å høre.

 

q1 er aktiv nå Q1 er aktiv. Slik det blir i dette programmet tror jeg.

 

Da er neste spørsmål, hvordan vil du tegne dette med standard ladder-symboler og har jeg forstått det riktig at hver separate del her, slik jeg har tegnet det, blir ett network?

 

På eksamensoppgaven, måtte man i tillegg til ladder diagram, ha laget noe mere dokumentasjon på denne?

Lenke til kommentar

Bytt ut brytersymbolene dine med slike som du ser her http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/Ladder_1.PNG.

"NOT" kan brukes på en input om du i ditt program lager med et NC brytersymbol.

"IN" symbolet kan du erstatte med NO bryterne dine.
"OUT" er outputten, denne bytter du ut med alt du har under "Coil".

 

Ja, veldig kort og simpelt forklart så kan du si at et network er *alle kriterier for at denne output skal settes høy*. Når det er gjort, og du skal lage en ny funksjon i programmet, eller et nytt steg i en sekvensstyring, så begynner du på et nytt network.

 

I tillegg til LAD diagram må du ha med I/O liste. På I/O-lista (Input/Output) skal du skrive hvilket utstyr fra anlegget som kobles på hvilke innganger og utganger på PLS. Feks:

 

S1          I0.0          Pallestopper fotocelle S1

S2          I0.1          Pallestopperfotocelle S2

 

Q1         Q0.0        Kontaktor for kjøring av samlebånd

 

 

Her er det til venstre symbolnavnet på komponenten, i midten er det adressen på PLS og til høyre en kommentar.

 

Og husk å skriv gode kommentarer i programmet ditt slik at både du selv og lærer forstår hva det gjør, det er ikke alltid selvsagt. Dessuten er det en god ting å ha som vane, spesielt når du skal begynne å lage større og mer kompliserte programmer.

 

Edit: Også må du jo ha komplett el-dokumentasjon og alt det andre da :)

Endret av Visn!ngsnavn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...