Gå til innhold

På tide å oppgradere.. men til hva?


Anbefalte innlegg

Riggen min begynner å dra på åra, og mitt gode seks år gamle skuddsikre HK har begynt å trøble 

(finner ikke "Express Gate" og maser om bootable media. Kan dette forresten være diskfeil?)

 

Trenger noen tips til nyinnkjøp, for jeg er "helt ute av det".

 

Det jeg har pr. i dag:

 

- Cooler Master HAF 932 m/Corsair modular 650W PSU

- Asus P6T Deluxe X58 V2 S-1366 Hovedkort

- Intel Core i7-920 Quad 2.66GHz CPU

- Noctua NH-U12P SE1366 CPU Kjøler

- ASUS Radeon HD 6970 2GB GDDR5

- Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 12GB CL9

- WIN7 på Crucial m4 SSD 2,5" 128GB

 

Maskinen har vært på mer eller mindre konstant siden 2009, aldri vært noe tull.

SSD'en ble vel montert i 2011 tror jeg.

 

Jeg spiller ikke hardcore men bruker mye Adobe og redigerer film/bilder.

Hva bør jeg gå for? Vil helst slippe nytt kabinett og PSU.

 

Håper på noen gode tips på komponenter i midrange prisklasse.

 

Mvh

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å reinstallere, bare for å være sikker på det ikke er noe trøbel med programvaren du har på SSD disken.

Antar du må bytte kjøler hvis du ikke har for sokkel 2011.

 

Desverre tror jeg ikke mange hovedkort som har mulighet for expressgate i dag.

Mange har UEFI bios.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har du prøvd å reinstallere, bare for å være sikker på det ikke er noe trøbel med programvaren du har på SSD disken.

Antar du må bytte kjøler hvis du ikke har for sokkel 2011.

 

Desverre tror jeg ikke mange hovedkort som har mulighet for expressgate i dag.

Mange har UEFI bios.

 

Takk for svar, men dette var litt gresk for meg. Hva er UEFI Bios?

For øvrig; hardware som er 6 år gammel vil jeg uansett bytte ut, så jeg ønsker egentlig å få tips om hvilke typer hovedkort og prossesor som gir mest "bang for bucks". Kommer til å bytte SSD'en til OS også.

det eneste jeg ønsker å beholde er kabinett + PSU.

Lenke til kommentar

Er dette en grei kombinasjon?

Tenkte at siden jeg har 3x4Gb Corsair Vengeance fra før, så vil jeg ihvertfall få 16Gb..

Men må jeg kjøpe en ekstern kjøler?

 

 

817261.jpg Intel Core i7-4790K Socket-LGA1150,Quad Core,4.0GHz,8MB,88W,22nm,HD4600,Boxed w/fan, Devil's Canyon
Varenr.:817261
Lagerstatus: 100+ stk. på lager.
 
 
    841951.jpg ASUS Z97-PRO(WI-FI AC)/USB 3.1, S-1150 ATX, Z97, DDR3, 3xPCIe-x16, SLI/CFX, USB 3.1, M.2, SATA Express, WiFi(ac), BT
 
 
 
 
    618012.jpg Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4GB CL9 4GB XMS3 module, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin
 
 
 
 
    820610.jpg Samsung SSD 850PRO 256GB
Lenke til kommentar

Trenger du i7 da? i5 holder for de fleste av oss, hvis du ikke vet at du trenger i7, så er det neppe verdt å betale såpass mye ekstra for det. En i5 4690k er en meget god cpu som vil holde til det aller meste. 

Angående ram kan det være hensiktsmessig å kjøre lik ram. Har litt erfaring med at ulik ram ikke alltid snakker like godt sammen og kan skape litt bugs. Kjøp heller flere av dem du allerede har. 

 

Den ssd du linket er ikke nødvendig hvis du ikke ønsker mer lagringsplass på ssd. Ytelsesmessig vil du nok ikke merke forskjell kontra m4. pro serien fra samsung har imidlertidig en mye lengre levetid ved høyt bruk. For de fleste vil dette allikevel være uvesentlig (er snakk om 50 år. ) 

Hva tenker du om skjermkortet ditt? 

Kan være en fordel å kjøpe en cpu kjøler for litt mer lydløs opplevelse. Medfølgende kjølere er ikke fullt så forferdelige nå, men mye å hente på en Cooler master 212 evo for eksempel ( http://www.prisjakt.no/product.php?p=1008748

Lenke til kommentar

Trenger du i7 da? i5 holder for de fleste av oss, hvis du ikke vet at du trenger i7, så er det neppe verdt å betale såpass mye ekstra for det. En i5 4690k er en meget god cpu som vil holde til det aller meste. 

 

Hei, takk for svar.

Jeg redigerer en del film i Adobe Premiere bl.a. så trenger en litt robust CPU. Så at 4790K'en var like bra på rendering som 5820K.

 

 

Angående ram kan det være hensiktsmessig å kjøre lik ram. Har litt erfaring med at ulik ram ikke alltid snakker like godt sammen og kan skape litt bugs. Kjøp heller flere av dem du allerede har. 

 

Det er akkurat det som er tanken.. jeg har 12Gb fra før av samme type RAM jeg la til på handlelisten.

 

Den ssd du linket er ikke nødvendig hvis du ikke ønsker mer lagringsplass på ssd. Ytelsesmessig vil du nok ikke merke forskjell kontra m4. pro serien fra samsung har imidlertidig en mye lengre levetid ved høyt bruk. For de fleste vil dette allikevel være uvesentlig (er snakk om 50 år. ) 

 

Joda, du har et poeng. Men jeg kjører 2 partisjoner på den. En til OS og en som ren scratch disk til Adobe software.

Hva tenker du om skjermkortet ditt? 

 

Tja, det bør jo byttes ut til fordel for noe hvassere. Har kikket litt på GTX960. Kommer ikke til å bruke pc'en til gaming, men antar at det

kortet har litt power når det gjelder bildebehandling/filmredigering??

 

Kan være en fordel å kjøpe en cpu kjøler for litt mer lydløs opplevelse. Medfølgende kjølere er ikke fullt så forferdelige nå, men mye å hente på en Cooler master 212 evo for eksempel ( http://www.prisjakt.no/product.php?p=1008748

 

Takk for tips, skal sjekke den ut.

Lenke til kommentar

 

 

Trenger du wifi?

 

Egentlig ikke. Har CAT6 i hele huset i tillegg til WiFi, så jeg har gigabitnett via kabel. Men kjekt med USB 3.1

 

Trenger vel ikke usb 3.1 når det ikke finnes noen enheter med det? :)

 

 

Du har et poeng, men legg merke til at mitt forrige hovedkort kjøpte jeg i 2009.. så jeg regner med at innen jeg kjøper nytt har vi fått USB 4.x :)

Lenke til kommentar

 

 

Trenger du wifi?

 

Egentlig ikke. Har CAT6 i hele huset i tillegg til WiFi, så jeg har gigabitnett via kabel. Men kjekt med USB 3.1

 

Trenger vel ikke usb 3.1 når det ikke finnes noen enheter med det? :)

 

 

Ser dette ut som en grei oppgradering? Er det noe spesielt jeg bør tenke på? Så at Noctuakjøleren jeg har fra før (Noctua NH-U12P SE1366) skulle passe iflg. Tom's HW??

         

ASUS GeForce GTX 960 STRIX 4GB

PCI-Express 3.0, "DirectCU II OC", Witcher 3 (digi

 

   

ASUS Z97-K/USB 3.1, Socket-1150

ATX, Z97, DDR3, 2xPCIe-x16, USB 3.1, M.2, VGA, DVI

 

   

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4GB CL9

4GB XMS3 module, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heats

 

   

Intel Core i7-4790K

Socket-LGA1150,Quad Core,4.0GHz,8MB,88W,22nm,HD460

 

   

Samsung SSD 850PRO 256GB

OEM, 3D V-NAND, 550/520MB/s read/write, 10Year War

 

   

Noctua NT-H1 Kjølepasta

3.5 gram, High-Performance Hybrid

 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Trenger du wifi?

Egentlig ikke. Har CAT6 i hele huset i tillegg til WiFi, så jeg har gigabitnett via kabel. Men kjekt med USB 3.1

Trenger vel ikke usb 3.1 når det ikke finnes noen enheter med det? :)

Ser dette ut som en grei oppgradering? Er det noe spesielt jeg bør tenke på? Så at Noctuakjøleren jeg har fra før (Noctua NH-U12P SE1366) skulle passe iflg. Tom's HW??

ASUS GeForce GTX 960 STRIX 4GB

PCI-Express 3.0, "DirectCU II OC", Witcher 3 (digi

 

ASUS Z97-K/USB 3.1, Socket-1150

ATX, Z97, DDR3, 2xPCIe-x16, USB 3.1, M.2, VGA, DVI

 

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4GB CL9

4GB XMS3 module, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heats

 

Intel Core i7-4790K

Socket-LGA1150,Quad Core,4.0GHz,8MB,88W,22nm,HD460

 

Samsung SSD 850PRO 256GB

OEM, 3D V-NAND, 550/520MB/s read/write, 10Year War

 

Noctua NT-H1 Kjølepasta

3.5 gram, High-Performance Hybrid

Selve kjøleren passer ja, men kan hende du må kjøpe noe som dette for å kunne feste den til 1150 hvis du ikke har det allerede https://www.komplett.no/noctua-nm-i115x-mounting-kit/779027

Hvis du har mulighet ville jeg gått for 970 istedenfor siden det gir veldig mye mer ytelse for pengene :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Trenger du wifi?

Egentlig ikke. Har CAT6 i hele huset i tillegg til WiFi, så jeg har gigabitnett via kabel. Men kjekt med USB 3.1

Trenger vel ikke usb 3.1 når det ikke finnes noen enheter med det? :)

Ser dette ut som en grei oppgradering? Er det noe spesielt jeg bør tenke på? Så at Noctuakjøleren jeg har fra før (Noctua NH-U12P SE1366) skulle passe iflg. Tom's HW??

ASUS GeForce GTX 960 STRIX 4GB

PCI-Express 3.0, "DirectCU II OC", Witcher 3 (digi

 

ASUS Z97-K/USB 3.1, Socket-1150

ATX, Z97, DDR3, 2xPCIe-x16, USB 3.1, M.2, VGA, DVI

 

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4GB CL9

4GB XMS3 module, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heats

 

Intel Core i7-4790K

Socket-LGA1150,Quad Core,4.0GHz,8MB,88W,22nm,HD460

 

Samsung SSD 850PRO 256GB

OEM, 3D V-NAND, 550/520MB/s read/write, 10Year War

 

Noctua NT-H1 Kjølepasta

3.5 gram, High-Performance Hybrid

Selve kjøleren passer ja, men kan hende du må kjøpe noe som dette for å kunne feste den til 1150 hvis du ikke har det allerede https://www.komplett.no/noctua-nm-i115x-mounting-kit/779027

Hvis du har mulighet ville jeg gått for 970 istedenfor siden det gir veldig mye mer ytelse for pengene :)

 

 

Hmm.. det hadde jeg ikke tenkt på. Takk for tipset. Ser at de ikke venter inn de festene før 16.mai.

Har i hvert fall bestilt de. Får bruke medfølgende kjøler imens.

Jada, jeg ser at 970 sikkert er bedre til å spille med, men jeg skal altså ikke spille stort.

Tror ikke jeg kommer til å merke allverdens forskjell i Adobe PS/AE/PR/AI etc.??

Men bør nok vurdere mer RAM på kort sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...