Gå til innhold

Jobbmuligheter innen spillteknologi og innen kunstig intelligens


Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Jeg fullfører min bachelor nå til våren, og har søkt på master.

Jeg er litt usikker på hvilken prioritering jeg skal ha på studieprogrammene på søknaden min. 

 

Masteren er Informatikk på NTNU, hvor spesialiseringene som kan prioriteres er:

 

- Kunstig intelligens

- Spillteknologi

- Programvaresystemer

- Databaser og søk

- Algoritmer og datamaskiner

 

De to sistnevnte er nok ikke aktuelle for meg. Er det noen som vet hvordan jobbmulighetene er innen kunstig intelligens og innen spillteknologi? Tenker på jobb i Norge. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anta at den er begrenset. Spillutviklermiljøet i Norge er lite. Du må nok enten starte for deg selv eller ha kontakter. Eventuelt flaks. Har flere bekjente som har gått på NTH. Bare 1 driver med spillutvikling, mens alle andre holder på med konsulentvirksomhet eller byttet bransje til noe helt annet. 

 

Når det gjelder kunstig intelligens så har dette kanskje flere applikasjonsområder. Da tenker jeg på roboter og lignende. Likevel, antagelig relativt få stillinger som søker akkurat den kunnskapen.

 

Likevel, velger du en av de to øverste retningen så tror jeg ikke du skal få problemer med å få en vanlig utviklerjobb f.eks. Masteren min i informatikk var således totalt irrelevant for jobben. En stor del av poenget med masteren er å kunne jobbe selvstendig, langsiktig på et relativt stort prosjekt og få resultater. 

 

Velg det du har lyst til egentlig er vel mitt tips. Det du lærer på de to retningene du velger er nok uansett anvendbart i andre jobber en akkurat spillutvikling. Jeg ville nok kanskje valgt Programvaresystemer, men nå vet ikke jeg hva som ligger bak de ulike retningene. Er bacheloren lik for alle?

 

Og en liten sidenotis, lønningene som spillutvikler i Norge har jeg inntrykket av at er en del lavere enn som utvikler i et konsulenthus. Har en kompis som jobber i Funcom som har mer erfaring enn meg, men tjener rundt 100k mindre. Bare sånn til opplysning. Er jo ikke sikkert dette betyr noe for deg. Om du brenner for spill så er det kanskje ikke så farlig om du har 400 eller 500k i årslønn :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spillutvikling er definitivt mer enn <bare funcom>. Det begynner å bli "startup kultur" i Norge, og hvis man vil satse litt er det mange "gründere" som søker utviklere til ideene sine, dette er jo ofte mobilt.

 

Det kommer helt an på hvor mye jobbsikkerhet du vil ha da, er penger å tjene på freelancing som utvikler med gode engelskkunskaper fra et i-land.

 

 

Eventuelt:

 

http://www.rockpocketgames.com/become-a-rock-pocketeer/

 

Holder til i Tønsberg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...