Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikk 1 eksamen som privatist


Anbefalte innlegg

Hei. Noen som har vært oppe i fysikk 1 eksamen som privatist? Jeg skal opp nå i vår og har et par spørsmål: 

 

1. Hvilke kapitler er de viktigste? 

2. I hvor stor grad legges det vekt på å regne oppgaver? Vil man få avanserte oppgaver hvor man må kombinere ulike formler, eller holder det med enkle eksempler? 

3. Lett eller vanskelig eksamen sammenlignet med eksamen i andre fag? F. eks r2? 

 

Jeg har ikke så mye tid å lese på da jeg også skal opp i r2, kombinert med militærtjeneste. Så jeg kan ikke lære meg alt! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For


Fysikk1:


 


- Pugg newtons lover og hvilken som er 1., 2. og 3. lov og formlene for dem (rettlinjet bevegelse)


- Termofysikk og termofysikkens lover


- Mekanisk energi (kule på skråplan) normalkraft, gravitasjon, friksjon og fartsformler


- Elektrisistet (serie og paralell) regne motstand og volt/ampere osv. U=R*I/I=U/R osv.


 


Disse er kapitler det er lettere å lage forsøk i, har også hørt om adibatisk fyrtøy og linjespektere. Kommer nok litt an på sensor/ekasminator. Men kan nesten garantere at hvertfall en av oppgavene er kule på skråplan og at en innebærer bruk av et newtonmeter. 


 


Regningen blir nok ikke så veldig komplisert men husk regning av vei fart og tid og omgjøring av formlene for å finne eventuell akselerasjon (positiv og negativ) og kunne forklare de forskjellige begrepene, samt vise på en graf hvordan en kurve ville endre seg ved konstant akselerasjon, konstant fart eller senking av fart osv.


 


Sammenlignet med R2 vil jeg si dette er langt lettere da det kun er muntlig-praktisk (såfremt du er privatist)


Endret av WerGis
Lenke til kommentar

Fysikk 1 er kun muntlig-praktisk, fysikk 2 er muntlig-praktisk pluss skriftlig, R2 er kun skriftlig. Hver enkelt eksamen må man melde seg opp på og betale separat. I tillegg, tar man opp et allerede bestått fag koster dette dobbelt. Altså vil det koste 4000kr å ta de to eksamenene i fysikk 2, 2000kr for å ta opp den skriflige eksamenen i R2. Og ja i fag som fysikk 2 må man ta begge eksamener for å erstatte den/de gamle. (Til info)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

For

Fysikk1:

 

- Pugg newtons lover og hvilken som er 1., 2. og 3. lov og formlene for dem (rettlinjet bevegelse)

- Termofysikk og termofysikkens lover

- Mekanisk energi (kule på skråplan) normalkraft, gravitasjon, friksjon og fartsformler

- Elektrisistet (serie og paralell) regne motstand og volt/ampere osv. U=R*I/I=U/R osv.

 

Disse er kapitler det er lettere å lage forsøk i, har også hørt om adibatisk fyrtøy og linjespektere. Kommer nok litt an på sensor/ekasminator. Men kan nesten garantere at hvertfall en av oppgavene er kule på skråplan og at en innebærer bruk av et newtonmeter. 

 

Regningen blir nok ikke så veldig komplisert men husk regning av vei fart og tid og omgjøring av formlene for å finne eventuell akselerasjon (positiv og negativ) og kunne forklare de forskjellige begrepene, samt vise på en graf hvordan en kurve ville endre seg ved konstant akselerasjon, konstant fart eller senking av fart osv.

 

Sammenlignet med R2 vil jeg si dette er langt lettere da det kun er muntlig-praktisk (såfremt du er privatist)

 

 Er kapittelet fysikk og teknologi som omhandler dioder, ledere, halvledere o.l. viktig? Mulig å hoppe over det? 

Og astrofysikk, viktig? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...