Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Uttak og plugger for strømtilførsel til bassforsterker


iapm

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I Juli skal jeg kjøpe min første bil, og jeg sitter på tanken om å innstallere basskasse med nødvendig utstyr (kabler, forsterker, sikringer, kondensator osv.) 

 

Jeg har sett utrolig mange effektanlegg hvor høyttalerkabler (tilførsel) og signalkabler er lagt pent i kabelkanaler langs dører, under tepper, seter og lignende, men som ender opp et lite "sphaggetikaos" i bagasjerommet.

 

I mitt tilfelle ønsker jeg ikke slike "løse" kabler i bagasjerommet hvis jeg skulle ta ut subwoofer, forsterker og kondensator under for eksempel transport av større gjenstander. Jeg har allerede funnet løsninger for signalkabler, men leter etter plugger og uttak for høye strømmer (80A) slik at jeg enkelt kan plugge i og plugge ut tilførselen til forsterkeren når jeg eventuelt trenger bagasjerommet til andre formål enn høy bass.

 

Pluggene bør være nogen lunde robuste, og jeg ønsker helst at de skal ligge flush med eventuelt bagasjeromsgulvet eller veggen (innbyggbare?). Jeg har tittet på noen løsninger som for eksempel power-lock og Cam-lock, men føler at disse blir litt for kraftig dimensjonert i forhold til mitt behov (maks 80A konstant) og at uttakene blir alt for utstikkende.

 

Håper spørsmålet var forståelig og at det var godt formulert.  :)

 

Ian

Endret av iapm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes noen flate kontakter som ofte er brukt på ladestasjoner til små trucker og for tilkobling av batteribanker til UPS-er og lignende.

 

post-18544-0-26168600-1429205911.jpg

 

OBS:

Når du kobler til så må du koble til strøm og jord først og signalkabler sist.

Når du kobler fra må du koble fra signalkabler først og strøm og jord sist.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Det finnes noen flate kontakter som ofte er brukt på ladestasjoner til små trucker og for tilkobling av batteribanker til UPS-er og lignende.

 

images.jpg

 

OBS:

Når du kobler til så må du koble til strøm og jord først og signalkabler sist.

Når du kobler fra må du koble fra signalkabler først og strøm og jord sist.

Dette virker som en løsning, men leter helst etter en kobling som kan innbygges, kan disse skruer fast?

 

Takk for tips :)

 

Ian

Lenke til kommentar
Dette virker som en løsning, men leter helst etter en kobling som kan innbygges, kan disse skruer fast?

De kan skrus fast "flatt" på underlaget (du ser skruehull mellom lederene på den til venstre i bildet), men ikke felles inn sånn helt uten videre. Den kan selvsagt monteres på en vinkelbrakett bak et hull -men da må man passe på at hullet er stort nok til at den motsvarende kontakten kan stikkes inn gjennom det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...