Gå til innhold

Lydbøker på gamlehjemmet


Anbefalte innlegg

Dette er kanskje litt på kanten av hjemmeautomasjon men jeg poster for inspirasjon:

 

Min mor er 94.

Da hun bodde hos oss brukte hun iPad med Facebook og HomeSeer, nå skranter synet og TV og iPad er blitt uoppnåelige.

 

Hun har fått omsorgsbolig på pleiehjemmet i hjembygda 245km unna oss og jeg har plassert en PC under TVen hennes. Den er hverken tilkoblet skjerm eller tastatatur men har nett, Teamviewer og en lang USB kabel.

I denne plugger hun små MP3 spillere som er super-enkle å bruke.

Jeg laster ned lydbøker gratis fra hennes konto på norsk lyd og blindeskrift bibliotek (vi lever jo i verdens beste land) og dumper dem på MP3 spillerne hennes.

 

Men i det siste har dette også blitt litt for vanskelig så jeg har bestemt meg for at hodetelefonene skal byttes ut med høytalere og PCen skal få et lite dedikert tastatur.

 

Først vurderte jeg å slakte en Nexa kontroll og bygge den inn i en boks med store knapper. Men men så fant jeg denne artikkelen og handlet inn en keypad, slaktet den og skrev et program som reagerer på tastane 0-1 og ",".

Knappene er med vilje valgt forskjellige så de er lette å finne om en ser VELDIG dårlig.

 

Den røde til høyre er pause/play.

Over og under den er volum opp/ned

Høyre og venstre for den er PREV og NEXT

 

Den røde til venstre leser klokka:

"The time is 15 minutes to 3. Its is Wednesday. April the 12th"

Under den er NRK1

Under Den er en musikk playlist med hennes favoritter.

De 3 siste Knappene er Lydbok1, 2 og 3.

post-275475-0-35080400-1428867481_thumb.jpg

post-275475-0-01980600-1428867484_thumb.jpg

post-275475-0-16031700-1428867486_thumb.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fantastisk! :)

 

Min datter på nå 4 år skal få noe tilsvarende for å styre lys (taklampe, nattbordslampe og lysende blomst på veggen), RGB LED-strip, rullegardin, musikk (i praksis velge mellom "Let it go", "Hiv og hoi, snart er skatten vår" og "Se min kjole"). Jeg tror imidlertid jeg bruker en Arduino og styrer logikken fra HomeSeer, men takk for tipset om guide, må ta vare på den

 

 

Hvor har du fått knappene fra? Se så gode å trykke på både for ei på 94 og ei på 4.

Lenke til kommentar

Fiffig løsning!

 

Hva har du skrevet softwaren i? Hvordan håndterer den bytte av lydbok, og posisjon i lydbok? Husker programvaren hvor du hvar sist?

 

VB.net

 

Når jeg laster opp ny bok trykker jeg på SET for å peke den til mappen.

Den finner selv playlisten (*.wpl)

 

Så lenge programmet kjører er det samme Player for hver bok. Om programmet stopper så husker den kapittel og posisjon ja.

(Hm, men ikke ved strømstans....  der ga du meg en forbedrings ide)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...