Gå til innhold

Bygge pc til wow, lol, guildwars


Anbefalte innlegg

Ja da skal du få det beste rådet du har fått til nå i denne tråden og selv om det høres veldig formanende og kjedelig ut så er dette rådet faktisk noe du vil kunne ha bruk for mange ganger i løpet av livet ditt; "Ikke bruk penger du ikke har!"

 

Tjen pengene først, ja det høres kjedelig ut og du vil så gjerne ha den PC'en NÅ, men det er jo faktisk en viss sjanse for at noe kan skje sånn at du ikke kan gjøre den sommerjobben eller at du ikke tjener så mye som du antar.

 

Men dersom du velger å ignorere det rådet så kan du kanskje snakke med far og mor og få en av de til å bestille PC'en i sitt navn.

 

-S

 

Sjansen for at jobben forsvinner for meg er lik 0%.. Man kan jeg ringe selskapet og forklare situasjonen? Eller ringe komplett? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hvis jeg kan betale 500kr ekstra for å få en mye raskere pc som sikkert holder lenger også, så gjør jeg det. Ser at den har både Intel i5 og GTX 960 + SSD som jeg så var anbefalt mange steder, så den har mange bedre komponenter enn hva jeg hadde valgt. Jeg har ikke noe særlig kunnskaper om komponenter (utenom småting jeg har lært nå) og gikk derfor etter "entry gamer" utvalget først for det så billigst ut. 

 

Skulle gjerne bestilt den her og nå, men når jeg skal lage betalingsutsettelse i 3mnd så kommer det opp at jeg ikke er kredittverdig og må kontakte Bisnode? Jeg har nettopp fylt 18 og har ingen inntekter utenom stipend, men tjener 40k til sommeren fra sommerjobb. Har noen erfaringer med dette? 

 

 

Er ikke i tvil om hva jeg ville gått for. for ca 400kr får du en mye bedre maskin.

 

Kan se sammenligning av cpuene her, i5 er over dobbelt så rask når flere kjerner støttes.

http://www.cpu-monkey.com/en/compare_cpu-intel_pentium_g3240-364-vs-intel_core_i5_4460-358

 

Og her er en sammenligning av skjermkort: GTX960 er fra 50% til 100% raskere avhengig av spill.

http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_960_gaming_oc_review,16.html

 

Du kan kontakte Biznode og se hva de sier og om de kan lage en avtale, de takker sikkert ikke nei til en kunde. Lykke til :)

 

 

Er enig der, hadde nok ikke sett godt nok gjennom utvalget til komplett. 

På sammenligningene ser jeg virkelig forskjell, glad jeg ikke gikk i den tabba og kjøpte en mye dårligere PC for å spare 500kr! :)

 

Jeg ringer selskapet til mandag og forklarer situasjonen, det er 100% sikkert at pengene blir betalt så jeg håper de forstår. 

 

Tusen takk for svar! 

Lenke til kommentar

En annen ting jeg har lurt på, men angående den gamle PC'en min da. Vi har ikke det beste nettet (5mb) men det er nok til å spille online. Nettet på den gamle PC'en hoppet inn og ut med minutters mellomrom og jeg bare lurer på hva dette kommer fra? Jeg har hatt PC'en forskjellige steder, men det har skjedd hver gang. Er det hovedkortet det ligger i? 

 

(Det har ikke skjedd med noen andre enheter enn med den PCen)

Endret av Silje Antonsen
Lenke til kommentar

En annen ting jeg har lurt på, men angående den gamle PC'en min da. Vi har ikke det beste nettet (5mb) men det er nok til å spille online. Nettet på den gamle PC'en hoppet inn og ut med minutters mellomrom og jeg bare lurer på hva dette kommer fra? Jeg har hatt PC'en forskjellige steder, men det har skjedd hver gang. Er det hovedkortet det ligger i? 

 

(Det har ikke skjedd med noen andre enheter enn med den PCen)

Hørtes ut som driverproblem eller noe virus som roter det til.

Det du kan gjøre er å forsøke å rydde litt, gå f.eks. inn på kjør/run fra startmenyen og skrive "msconfig", velg taben som heter "oppstart/startup". Her kan du krysse av alt du ikke vil skal starte opp hver gang du slår på maskinen.

 

Du kan også prøve å skrive inn "cmd" i kjør på startmenyen, det åpner seg da et konsollvindu. Her skriver du "ipconfig /renew".

 

Ellers er det å reinstallere driver til nettverkskortet, det er fort gjort hvis du vet hvor du finner driver og hvordan du installerer den på nytt.

 

Tror ikke det er noe fysisk galt på kortet.

 

Jeg pleier å reformatere pcene med jevne mellomrom, det er som å skifte olje på en motor, det må til iblant for at alt skal fungere som smurt :)

Lenke til kommentar

 

En annen ting jeg har lurt på, men angående den gamle PC'en min da. Vi har ikke det beste nettet (5mb) men det er nok til å spille online. Nettet på den gamle PC'en hoppet inn og ut med minutters mellomrom og jeg bare lurer på hva dette kommer fra? Jeg har hatt PC'en forskjellige steder, men det har skjedd hver gang. Er det hovedkortet det ligger i? 

 

(Det har ikke skjedd med noen andre enheter enn med den PCen)

Hørtes ut som driverproblem eller noe virus som roter det til.

Det du kan gjøre er å forsøke å rydde litt, gå f.eks. inn på kjør/run fra startmenyen og skrive "msconfig", velg taben som heter "oppstart/startup". Her kan du krysse av alt du ikke vil skal starte opp hver gang du slår på maskinen.

 

Du kan også prøve å skrive inn "cmd" i kjør på startmenyen, det åpner seg da et konsollvindu. Her skriver du "ipconfig /renew".

 

Ellers er det å reinstallere driver til nettverkskortet, det er fort gjort hvis du vet hvor du finner driver og hvordan du installerer den på nytt.

 

Tror ikke det er noe fysisk galt på kortet.

 

Jeg pleier å reformatere pcene med jevne mellomrom, det er som å skifte olje på en motor, det må til iblant for at alt skal fungere som smurt :)

 

 

Hmm.. Jeg kjøpte PC'en brukt, men da skulle den vært reformatert og hele pakka, men selvom så har den surret helt fra starten. Da var det også i tillegg oppdateringer som måtte bli gjort hele tiden. Kjenner godt han jeg kjøpte den av, så han skal ta den så ser ikke noe vits i å gjøre noe med det nå, var bare nysgjerrig. 

 

Men det kommer da ikke til å skje med min nye pc? Og kan man forresten spille online med 1mb?  :) 

Lenke til kommentar

 

 

En annen ting jeg har lurt på, men angående den gamle PC'en min da. Vi har ikke det beste nettet (5mb) men det er nok til å spille online. Nettet på den gamle PC'en hoppet inn og ut med minutters mellomrom og jeg bare lurer på hva dette kommer fra? Jeg har hatt PC'en forskjellige steder, men det har skjedd hver gang. Er det hovedkortet det ligger i? 

 

(Det har ikke skjedd med noen andre enheter enn med den PCen)

Hørtes ut som driverproblem eller noe virus som roter det til.

Det du kan gjøre er å forsøke å rydde litt, gå f.eks. inn på kjør/run fra startmenyen og skrive "msconfig", velg taben som heter "oppstart/startup". Her kan du krysse av alt du ikke vil skal starte opp hver gang du slår på maskinen.

 

Du kan også prøve å skrive inn "cmd" i kjør på startmenyen, det åpner seg da et konsollvindu. Her skriver du "ipconfig /renew".

 

Ellers er det å reinstallere driver til nettverkskortet, det er fort gjort hvis du vet hvor du finner driver og hvordan du installerer den på nytt.

 

Tror ikke det er noe fysisk galt på kortet.

 

Jeg pleier å reformatere pcene med jevne mellomrom, det er som å skifte olje på en motor, det må til iblant for at alt skal fungere som smurt :)

 

 

Hmm.. Jeg kjøpte PC'en brukt, men da skulle den vært reformatert og hele pakka, men selvom så har den surret helt fra starten. Da var det også i tillegg oppdateringer som måtte bli gjort hele tiden. Kjenner godt han jeg kjøpte den av, så han skal ta den så ser ikke noe vits i å gjøre noe med det nå, var bare nysgjerrig. 

 

Men det kommer da ikke til å skje med min nye pc? Og kan man forresten spille online med 1mb?   :)

 

Det kan jo være noe feil på hovedkortet men jeg har aldri vært borti en slik feil før, tror heller forrige eier rotet til et eller annet..

 

Slik jeg forstår så har du samme problemet med pcen på andre steder/internettlinjer mens andre pcer i samme boenhet ikke har problemet, da skal du ikke få du ikke det problemet på nye pcen.

 

1mb skal fungere fint til spill. Når jeg var yngre spilte vi med dial-up modem på ca 0,03mbits.

Dersom linjen din er ustabil er det mest sannsynlig routeren som er dårlig. Dette løser du med å kjøpe en bedre router og sette din nåværende router i bridge-mode (videresender alle signaler til din nye router).

Noen jeg kjenner hadde en router som koblet seg helt fra nettet i 15-20 sekunder hvert eneste minutt. De klaget og fikk ny router som fungerte utmerket :)

Lenke til kommentar

 

 

 

En annen ting jeg har lurt på, men angående den gamle PC'en min da. Vi har ikke det beste nettet (5mb) men det er nok til å spille online. Nettet på den gamle PC'en hoppet inn og ut med minutters mellomrom og jeg bare lurer på hva dette kommer fra? Jeg har hatt PC'en forskjellige steder, men det har skjedd hver gang. Er det hovedkortet det ligger i? 

 

(Det har ikke skjedd med noen andre enheter enn med den PCen)

Hørtes ut som driverproblem eller noe virus som roter det til.

Det du kan gjøre er å forsøke å rydde litt, gå f.eks. inn på kjør/run fra startmenyen og skrive "msconfig", velg taben som heter "oppstart/startup". Her kan du krysse av alt du ikke vil skal starte opp hver gang du slår på maskinen.

 

Du kan også prøve å skrive inn "cmd" i kjør på startmenyen, det åpner seg da et konsollvindu. Her skriver du "ipconfig /renew".

 

Ellers er det å reinstallere driver til nettverkskortet, det er fort gjort hvis du vet hvor du finner driver og hvordan du installerer den på nytt.

 

Tror ikke det er noe fysisk galt på kortet.

 

Jeg pleier å reformatere pcene med jevne mellomrom, det er som å skifte olje på en motor, det må til iblant for at alt skal fungere som smurt :)

 

 

Hmm.. Jeg kjøpte PC'en brukt, men da skulle den vært reformatert og hele pakka, men selvom så har den surret helt fra starten. Da var det også i tillegg oppdateringer som måtte bli gjort hele tiden. Kjenner godt han jeg kjøpte den av, så han skal ta den så ser ikke noe vits i å gjøre noe med det nå, var bare nysgjerrig. 

 

Men det kommer da ikke til å skje med min nye pc? Og kan man forresten spille online med 1mb?   :)

 

Det kan jo være noe feil på hovedkortet men jeg har aldri vært borti en slik feil før, tror heller forrige eier rotet til et eller annet..

 

Slik jeg forstår så har du samme problemet med pcen på andre steder/internettlinjer mens andre pcer i samme boenhet ikke har problemet, da skal du ikke få du ikke det problemet på nye pcen.

 

1mb skal fungere fint til spill. Når jeg var yngre spilte vi med dial-up modem på ca 0,03mbits.

Dersom linjen din er ustabil er det mest sannsynlig routeren som er dårlig. Dette løser du med å kjøpe en bedre router og sette din nåværende router i bridge-mode (videresender alle signaler til din nye router).

Noen jeg kjenner hadde en router som koblet seg helt fra nettet i 15-20 sekunder hvert eneste minutt. De klaget og fikk ny router som fungerte utmerket :)

 

 

Ja, det har alltid vært problemer med internett på den pcen, noe som har ødelagt mange LOL matcher for meg for å si det sånn.. 

I begynnelsen trodde jeg jo det var routeren så jeg kontaktet leverandøren, men linjen vår var stabil (vi kan ikke få fibernett der jeg bor dessverre). Vi fikk ny router hos både mamma og pappa, men problemet fortsatte. Da skjønte jeg jo at det var pcen det var noe i veien med. Har sjeldent kunnet være på internett eller høre på spotify mens jeg spiller. 

 

Har egentlig ikke fått noe god spillopplevelse med den, så ser utrolig frem til å kjøpe ny :) 

Lenke til kommentar

Ville helt klart gått for den som de listet opp tidligere, men hvis du ombestemmer deg og vil prøve deg på bygging, så har du en liste HER ihvertfall. Eneste er egentlig at du går opp et hakk på CPU'en, som hjelper litt i MMO-spill (kan også overklokkes, men vet ikke hvor mye det frister for din del), samt bittelitt større PSU.

 

Var uansett ikke dårlig pris i det hele tatt på den Pycnopodia linket, så den kan du kjøpe med god samvittighet :)

 

Ellers takk for at du minnet meg på at det er et spill som heter GW, har hatt en altfor lang pause fra det spillet nu :p

Endret av Konkulf
Lenke til kommentar

Ville helt klart gått for den som de listet opp tidligere, men hvis du ombestemmer deg og vil prøve deg på bygging, så har du en liste HER ihvertfall. Eneste er egentlig at du går opp et hakk på CPU'en, som hjelper litt i MMO-spill (kan også overklokkes, men vet ikke hvor mye det frister for din del), samt bittelitt større PSU.

 

Var uansett ikke dårlig pris i det hele tatt på den Pycnopodia linket, så den kan du kjøpe med god samvittighet :)

 

Ellers takk for at du minnet meg på at det er et spill som heter GW, har hatt en altfor lang pause fra det spillet nu :p

 

Får ikke åpnet listen du la ut, men går nok for den som jeg bestemte meg for til slutt her ja. Satser på et den funker fint til det jeg skal  :D

 

Har bare prøvd GW litt, laget character og gjort 1 quest, men jeg likte det veldig godt :) Så bare hyggelig  :p

Lenke til kommentar

Du nevnte at du hadde litt problemer med tilkobling til internett. Er du tilkoblet via kabel eller trådløst til routeren?

Jeg bruker en sånn som jeg setter i stikkontakten, en ved PCen og en ved routeren og så har jeg en kabel til hver del. Husker ikke hva det heter, men sier det deg noe?

 

Har forresten hatt samme problem når jeg bruker kun kabel.

Lenke til kommentar

Ja regner med det er Lan over strømnettet du mener.

 

Har vært borti issues med at ting har "falt" av nett tidligere men ikke når det har vært kablet.

 

Er nettet borte lenge når dette skjer eller er det bare som en liten blipp?

 

Ja er nok det :)

 

Nettet er borte i kanskje et halvt minutt av gangen, men det varierer. Hvis jeg spiller så forsvinner det ihvertfall jevnlig..

Lenke til kommentar

 

Ja regner med det er Lan over strømnettet du mener.

 

Har vært borti issues med at ting har "falt" av nett tidligere men ikke når det har vært kablet.

 

Er nettet borte lenge når dette skjer eller er det bare som en liten blipp?

 

Ja er nok det :)

 

Nettet er borte i kanskje et halvt minutt av gangen, men det varierer. Hvis jeg spiller så forsvinner det ihvertfall jevnlig..

 

Er det kun på maskinen så er det mest sannsynlig driverproblem.

 

Er det på flere maskiner er det routeren defekt, du skal få ny tilsendt fra internettleverandør.

Lenke til kommentar

 

 

Ja regner med det er Lan over strømnettet du mener.

 

Har vært borti issues med at ting har "falt" av nett tidligere men ikke når det har vært kablet.

 

Er nettet borte lenge når dette skjer eller er det bare som en liten blipp?

 

Ja er nok det :)

 

Nettet er borte i kanskje et halvt minutt av gangen, men det varierer. Hvis jeg spiller så forsvinner det ihvertfall jevnlig..

 

Er det kun på maskinen så er det mest sannsynlig driverproblem.

 

Er det på flere maskiner er det routeren defekt, du skal få ny tilsendt fra internettleverandør.

 

 

Det er nok pcen det er noe i veien med, for det skjer uansett hvor jeg er. Og vi fikk ny router og problemet fortsatte.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja regner med det er Lan over strømnettet du mener.

 

Har vært borti issues med at ting har "falt" av nett tidligere men ikke når det har vært kablet.

 

Er nettet borte lenge når dette skjer eller er det bare som en liten blipp?

 

Ja er nok det :)

 

Nettet er borte i kanskje et halvt minutt av gangen, men det varierer. Hvis jeg spiller så forsvinner det ihvertfall jevnlig..

 

Er det kun på maskinen så er det mest sannsynlig driverproblem.

 

Er det på flere maskiner er det routeren defekt, du skal få ny tilsendt fra internettleverandør.

 

 

Det er nok pcen det er noe i veien med, for det skjer uansett hvor jeg er. Og vi fikk ny router og problemet fortsatte.

 

Du kan prøve å bare reinstallere driver til nettverkskortet, husk å manuelt fjerne den gamle driveren først.

 

Jeg hadde formatert maskinen og lagt windows inn på nytt igjen, det går ofte fortere enn å feilsøke frem til hvilken driver som lager rot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...