Gå til innhold

Billigste landevei vs dyr hybrid


sanesset

Anbefalte innlegg

Okey, fattern har utfordra meg til å bli med på Lillehammer - Oslo.

Han: 63 år, 95kg, 194høy, spinning 2 dager i uka. Har bare gammel offroadsykkel.

Jeg: 32 år, 70kg, 194høy, trener lite. Har billig hybrid som brukes til/fra barnehage og togstasjon.

 

Budsjett for å komme ajour på utstyrsfronten: ca 7000kr for hver.

Ser for meg at vi må velge mellom den billigste racer/landevei vi finner, eller en "dyr" hybrid. Noen som har tips til hva vi skal se etter? Syklene vil bli brukt til trening frem til rittet, samt trening i etterkant også hvis det var gøy :-) 

Endret av sanesset
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Landevei, helt klart. På den avstanden VIL du ha en sykkel med bukkestyre, som ruller lett, og har girsystem tilpasset det å kjøre på asfalt. Hybrid er bare å glemme, en hybrid har ikke de egenskapene man gjerne vil ha når man sykler langt på asfalt. Å kjøpe en dyr hybrid til den bruken er å kaste pengene rett ut av vinduet. Og, var jeg deg ville jeg også økt budsjettet litt. Med en god sykkel får du mersmak i etterkant av Styrkeprøven også. Kan gjerne utdype hvis du vil.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

TS: Meld deg heller inn i Anton Sport Club og kjøp denne:

https://www.antonsport.no/kategorier/sykkel/landevei/produkter/cannondale-2015-synapse-alloy-disc-105-517/bbq-48-3364

 

Legg merke til at denne raceren, i motsetning til de over, har skivebremser, og Cannondale lager kvalitetssykler. Skivebremser har ikke de svakhetene felgbremser har. Felgbremser fungerer dårligere når det er kaldt og/eller det regner. Skivebremser gir bra bremseeffekt nesten uansett vær og temperatur. Jeg har selv to sykler fra Cannondale, riktignok i et høyere prissegment, og Cannondale er en av de store på nettopp racere. Den ene er en cyclocross, den andre en racer. Begge med skivebremser.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Ikke lovt å delta i løp med skivebremser.

I turritt type Styrkeprøven er det selvfølgelig tillatt. Når man deltar i turklasse kan man tross alt sykle på hva man vil. Det er i profesjonelle konkurranseritt i UCI-systemet det ikke er lov med skivebremser på racersykler. Men det høres ikke ut for meg at TS skal delta i noen lagkonkurranser o.l. så da er skivebremser på racere lov. Dessuten, det er bare et tidsspørsmål før UCI tillater skivebremser på racersykler også i konkurransesammenheng.

 

Edit: jeg har syklet Styrkeprøven fra Eidsvoll sammen med jobben på et gammelt vrak av en terrengsykkel. Gikk forsåvidt greit, men aldri mer, nå som jeg har en ordentlig sykkel å sykle på.

 

Edit edit: en ting som ikke er lov er å montere tempoutstyr på landeveissykkelen på Styrkeprøven.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Takk for innspill! Virker som om det er landeveisykkel som gjelder altså.

Det er riktig som blir nevt her, jeg kommer neppe til å delta på noen ritt i fremtiden utenom tur-trim klasse. Men interessant dette med skivebremser, hvorfor er det egentlig ikke lov? Er bremseeffekten for bra?

Hm, på tide å gå i budsjettforhandlinger med kona...

Bruktmarkedet er kanskje litt risikabelt?

Lenke til kommentar

Definitivt, for lengre avstander på asfalt er det landeveissykkel som gjelder, uten tvil. Eller i det hele tatt, sykkel med bukkestyre. Til og fra jobb sykler jeg på en cyclocross. På langturer bruker jeg landeveissykkel. Etter at jeg begynte å sykle på sykkel med bukkestyre vil jeg ikke sykle på en sykkel med rett styre igjen. Det er så mye mer behagelig, man kan variere grepet, når man sykler hviler man hånda på styret, på rett styre må man gripe rundt styret. Stor forskjell. Man har også en bedre sittestilling på en landeveissykkel enn på en offroad/hybrid. Det er også viktig.

 

Jeg ville nok ikke satset på bruktmarkedet, nei, i hvert fall ikke om man er nybegynner. Er nok tryggest å kjøpe fra en butikk der man har reklamasjonsrett hvis det skulle skje noe.

 

Er vel mer at det skal være "likt" for alle. I konkurransesammenheng er det også en nedre vektgrense, altså at sykkelen ikke kan veie mindre enn 6.8 kg. Dessuten, sykkelmiljøet og forbundene er EKSTREMT konservativt, de er livredde for noe nytt. Var på tur på mandag på min nye landeveissykkel, og vekslet noen ord med en kar fra IF Frøy. Han var også redd for at bremseeffekten var for "bra" med skivebremser. En sykkelbutikk jeg pratet med fnøs av tanken på skivebremser på sykkelen. Han jeg pratet med bablet om høyere vekt, dårligere aerodynamikk osv. For ham var det viktigere med elektrisk giring. For å si det litt flåsete, det er en del særinger i sykkelmiljøene rundt omkring.

 

Men det jeg har opplevd etter over 6000 km på cyclocross siden juli i fjor (som har skivebremser), og i hvert fall på min nye landeveissykkel er at man har bedre kontroll på bremsingen enn med felgbremser. Man har den bremseeffekten man trenger uansett vær og temperatur, og man får en mer presis nedbremsing. Man slipper også slitasje på felgen. Sykkelen bygges også mer robust med skivebremser. Og med hydrauliske skivebremser får man virkelig god kontroll. Det har jeg på landeveissykkelen min. Prøvde en landeveissykkel med gammeldagse bremser, og syntes bremseevnen på sykkelen rett og slett var elendig.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Da har jeg også forhørt meg med Styrkeprøven ang. sykkel, i og med at jeg også har en landeveissykkel med skivebremser (pratet med arrangementsjefen). I utgangspunktet er det ikke lov med skivebremser på landeveissykkel. Dette blir slått ned på i konkurransedelen, eks. fellesstart fra Trondheim eller lagtempo fra Lillehammer. Men stiller man i turritt-klassen gjøres det ikke noe med det, så det betyr i praksis at skivebremser på landeveissykkel er OK på distansen Lillehammer-Oslo, og følgelig for andre turritt-distanser. Så da er den saken grei.

 

Edit: forhørte meg også ang. Enebakk Rundt. I turklassen var det heller ikke der noe problem der mtp. landeveissykkel med skivebremser. Så med mindre TS skal sykle konkurranser i UCI-systemet er det ingenting i veien for en landeveissykkel med skivebremser.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

.En sykkelbutikk jeg pratet med fnøs av tanken på skivebremser på sykkelen. Han jeg pratet med bablet om høyere vekt, dårligere aerodynamikk osv. 

?? Ja, det det er jo gode grunner til ikke å bruke skivebremser (Om påstandene er korrekte, da). Men hva er begrunnelsen for å forby dem? Ingen bruker treski i langrenn lenger, men det er fordi de er for dårlige. Ingen har kommet på å forby dem!

Lenke til kommentar

?? Ja, det det er jo gode grunner til ikke å bruke skivebremser (Om påstandene er korrekte, da). Men hva er begrunnelsen for å forby dem? Ingen bruker treski i langrenn lenger, men det er fordi de er for dårlige. Ingen har kommet på å forby dem!

Jeg mener det bare er tåpelig, både forbudet og "grunnene" for ikke å bruke skivebremser. En ting UCI kanskje er redd for er sikkerheten ved massevelt, at skivebremser kan fungere som knivblad, eller noe sånt. En annen ting er at UCI vil se større grad av standardisering. Men igjen, det er bare et tidsspørsmål før UCI tillater skivebremser på landevei. De har allerede tillatt skivebremser for cyclocross i konkurranse, det var heller ikke tillatt før. Og jeg tror at når skivebremser først blir tillatt brukt av UCI i konkurranser, så vil gammeldagse felgbremser bli langt mindre benyttet. Landeveissykler med skivebremser er på vei fra de største merkene på landevei.

 

På det meste gjør det sykkelen ca 700-800g tyngre enn uten skivebremser, og nå tar jeg i. Hvor mye er det? Vekten av en vannflaske, maks. Hva angår aerodynamikk, jeg leste også om det, og det ble gjort et forsøk på akkurat det. Resultatet var at man tapte 8 sekunder på 40 km ift. samme sykkel uten skivebremser. Men det var på rettstrekk. De sekundene kunne man like gjerne ta igjen på andre måter gjennom mer effektiv nedbremsing i mer kupert terreng. Og som sagt før, med skivebremser har man god nok bremseeffekt uansett vær og vind. Så etter min mening er det ingen grunn til ikke å velge skivebremser hvis man kan.

 

Det er mye hysteri i sykkelverdenen. Spesielt på vekt er det mange som er villige til å bla opp haugevis ekstra for å spare inn på noen fattige gram. Jeg synes det da er en bedre idé å heller sykle litt mer, da kan man redusere vekten på andre måter. Det er MYE billigere, og så får man en helsemessig bonus på kjøpet. Klassikeren er jo:

 

Kjøper: Hvor mye veier sykkelen ?

Selger: Hvor mye veier DU?

Kjøper: XX(X) kg

Selger: Da kan jeg opplyse om at sykkelen kommer til å veie XX(X) kg med rytter

 

Bare sånn for å sette vekthysteriet litt i perspektiv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Da har jeg også forhørt meg med Styrkeprøven ang. sykkel, i og med at jeg også har en landeveissykkel med skivebremser (pratet med arrangementsjefen). I utgangspunktet er det ikke lov med skivebremser på landeveissykkel. Dette blir slått ned på i konkurransedelen, eks. fellesstart fra Trondheim eller lagtempo fra Lillehammer. Men stiller man i turritt-klassen gjøres det ikke noe med det, så det betyr i praksis at skivebremser på landeveissykkel er OK på distansen Lillehammer-Oslo, og følgelig for andre turritt-distanser. Så da er den saken grei.

 

Edit: forhørte meg også ang. Enebakk Rundt. I turklassen var det heller ikke der noe problem der mtp. landeveissykkel med skivebremser. Så med mindre TS skal sykle konkurranser i UCI-systemet er det ingenting i veien for en landeveissykkel med skivebremser.

 

Så da går du tilbake på din påstand om det er bare i profesjonelle konkurranseritt i UCI-systemet at skivebremser er forbudt?

 

TS hadde ikke sagt at han bare skulle delta i turritt, men nå har han det og da kan jeg også gi tommelen opp for skivebremser og samtidig nevne at det fremdeles ikke er lovt i konkurranseritt som er arrangert i regi av NCF, siden NCF er underlagt UCI sitt reglement. Så vil ikke TS føle seg lurt om noen har rådet han til å kjøpe sykkel med skivebrems og det er ulovlig å bruke i konkurranseritt.

Lenke til kommentar

Så da går du tilbake på din påstand om det er bare i profesjonelle konkurranseritt i UCI-systemet at skivebremser er forbudt?

 

TS hadde ikke sagt at han bare skulle delta i turritt, men nå har han det og da kan jeg også gi tommelen opp for skivebremser og samtidig nevne at det fremdeles ikke er lovt i konkurranseritt som er arrangert i regi av NCF, siden NCF er underlagt UCI sitt reglement. Så vil ikke TS føle seg lurt om noen har rådet han til å kjøpe sykkel med skivebrems og det er ulovlig å bruke i konkurranseritt.

Jeg trenger ikke gå tilbake på det, når det i turrittdelen av Styrkeprøven og Enebakk Rundt (snakket med IK Hero som er arrangør for sistnevnte) likevel i praksis er tillatt med skivebremser på sykkelen. Nå har jeg faktisk undersøkt, da jeg som sagt selv skal sykle turritt på en landeveissykkel med skivebremser. At skivebremser på landeveissykkel i konkurranseritt pr nå er forbudt av UCI, og dermed også i konkurranseritt i Norge har jeg aldri benektet. Det har jeg skrevet over.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Så da går du tilbake på din påstand om det er bare i profesjonelle konkurranseritt i UCI-systemet at skivebremser er forbudt?

 

TS hadde ikke sagt at han bare skulle delta i turritt, men nå har han det og da kan jeg også gi tommelen opp for skivebremser og samtidig nevne at det fremdeles ikke er lovt i konkurranseritt som er arrangert i regi av NCF, siden NCF er underlagt UCI sitt reglement. Så vil ikke TS føle seg lurt om noen har rådet han til å kjøpe sykkel med skivebrems og det er ulovlig å bruke i konkurranseritt.

Jeg trenger ikke gå tilbake på det, når det i turrittdelen av Styrkeprøven og Enebakk Rundt (snakket med IK Hero som er arrangør for sistnevnte) likevel i praksis er tillatt med skivebremser på sykkelen. Nå har jeg faktisk undersøkt, da jeg som sagt selv skal sykle turritt på en landeveissykkel med skivebremser. At skivebremser på landeveissykkel i konkurranseritt pr nå er forbudt av UCI, og dermed også i konkurranseritt i Norge har jeg aldri benektet. Det har jeg skrevet over.

 

 

Du ser ikke feilen i din påstand lenger oppe, så da nytter det vel ikke å fortelle at selv i amatørritt er skivebremse ikke lovt til å bruke. Det er lovlig med skivebrems kun i turritt. Vanlige konkurranseritt arrangert i regi av NCF er det ikke, så fremst de ikke har en egen turrittklasse....

Lenke til kommentar
Du ser ikke feilen i din påstand lenger oppe, så da nytter det vel ikke å fortelle at selv i amatørritt er skivebremse ikke lovt til å bruke. Det er lovlig med skivebrems kun i turritt. Vanlige konkurranseritt arrangert i regi av NCF er det ikke, så fremst de ikke har en egen turrittklasse....

Nå har jeg snakket om turritt mtp. om skivebremser er tillatt. Greit nok med begrepsbruken du påpeker. Over skrev jeg "Det er i profesjonelle konkurranseritt i UCI-systemet det ikke er lov med skivebremser på racersykler." men nå regner jeg alt annet enn turritt som "profesjonelt" uansett, også amatørritt, åpenbart. Bedre nå?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...