Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

 

Tittet på "Eckankar", og umiddelbart fikk jeg en dårlig følelse, fordi det er noe man må tro på, og det harmonerer ikke med hva jeg erfarer som praktiserende

Men det var første inntrykket ..

 

Eckankar baserer seg på personlige erfaringer og ikke på tro. Det er derfor jeg kan bruke egne opplevelser som eksempler.
jeg sa jo at det var første intrykk, og har sett litt mer på info som ligger som offisiell fakta på eget nettsted. Og da ser det for meg ut som en metode, men ikke en jeg følger, fordi det henspeiler til guruer, og de vet jeg å holde meg unna ... ☺

 

Men la nå ikke mine eventuell mangler på egen erfaring med den metoden stoppe nysgjerrigheten, fordi det er flere veier til samme mål, men mange useriøse også, dessverre

 

Det jeg lurer på er om metoden ikke har endel leveregler, altså ytre rammeverk, som understøtter den indre oppgaven? - fant ingen spesielle selv ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Tittet på "Eckankar", og umiddelbart fikk jeg en dårlig følelse, fordi det er noe man må tro på, og det harmonerer ikke med hva jeg erfarer som praktiserende

 

Men det var første inntrykket ..

Eckankar baserer seg på personlige erfaringer og ikke på tro. Det er derfor jeg kan bruke egne opplevelser som eksempler.

 

 

Personlig erfaring betyr ikke mangel av tro. Man tror på det man erfarer. Og det som man er dønn sikker på av ting man erfarer, sier man at man vet. Kunnskap er bare en underkategori av tro. Med mindre du bruker tro som en norsk variant av det engelske "faith".

 

Helt enig i dine definisjoner, hvis jeg forstår deg riktig. Men det handler også om å stole på de erfaringer som man gjør, hvis man føler på det indre at de er riktige. Og så bygger man som du er inne på opp en "erfaringsbank", som gjør en tryggere og tryggere i ens forståelse. Noen ganger vet man også med en gang at en erfaring er sann, i hvert fall i sin sammenheng. Slik jeg ser det er kunnskap absolutt nyttig og nødvendig, hvis man forstår dens begrensning. Vi trenger kunnskap f.eks. om den fysiske verdens lover. Men den slår lett over i tro, hvis man mener at den er den hele og absolutte sannhet. I åndelig sammenheng er kunnskap som et kart over et turterreng, men du vet ikke om kartet stemmer og kjenner ikke virkelig landskapet før du har foretatt vandringen.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å Google "Eckankar scam", uten gåseøyne.

 

Jeg undres, kan sjelesøkers innlegg betraktes som Trolling dersom det er substans i den negative informasjon om Eckankar?

Anbefaler interesserte i å gå inn på den internasjonale websiden til Eckankar: www.eckankar.org og til "Frequently Asked Questions" øverst på hjemmesiden. Der besvares de fleste spørsmål.

Lenke til kommentar

HU (uttales Hju-u-u-u) er et urgammelt, hellig navn for Gud. Samtidig er det en lyd i den kosmiske kraften som strømmer gjennom alle verdener og universer. Som både er opphav til og nærer alt som eksisterer. HU åpner hjertet og bevisstheten til denne guddommelige energien som er kraft, intelligens og fremfor alt kjærlighet. Hele hensikten med karma og livene her nede i den fysiske verden er å åpne oss for denne kjærligheten. Når vi er kommet så langt, kan Sjelen starte på reisen hjem.

 

Første plan over det fysiske kalles ofte astralplanet. Astralplanet er kilden til menneskets følelser. Det interessante er at for hvert plan har mennesket en korresponderende kropp. Dvs. for astralplanet en følelseskropp. For hvert nivå oppover blir kroppen mindre og mindre materiell. Men det er først på Sjelsplanet at vi er ute av den materielle sfæren. Derfor er Sjelskroppen kvalitativt annerledes enn de andre kroppene. De har en begrenset levetid og dør. Sjelskroppen (Sjelen) er evig. Jeg har ikke opplevd meg selv i Sjelskroppen, men den er beskrevet som "et strålende lys (det lysende sjelslegemet) og en sfære av gyllent lys, som er menneskets høyeste form". Boken ECKANKAR - Tidløs visdom for mennesker i dag, side 15 og 17.   

 

Hvert plan er kjennetegnet av en bestemt lyd og et lys av en bestemt farge. Sjelsplanets lyd er en enstonig fløyte. Jeg opplevde en gang å falle ned gjennom planene og hørte på veien den ene lyden etter den andre i rask rekkefølge. En morsom og interessant erfaring. Den åndelige veien er en erfaringens vei. Som en turguide som kjenner veien og vet hvor det er best å gå kan Den Indre Mester følge en på denne reisen, hvis man ønsker det.

 

Med dette innlegget avslutter jeg denne rekken med 6 innlegg om min opplevelse av åndelighet. Men jeg tenker kanskje å lage et tema om indre lys og lyd, hvor alle i tilfelle er velkomne til å dele sine erfaringer.

 

 

Lenke til kommentar

 

Med dette innlegget avslutter jeg denne rekken med 6 innlegg om min opplevelse av åndelighet. Men jeg tenker kanskje å lage et tema om indre lys og lyd, hvor alle i tilfelle er velkomne til å dele sine erfaringer.

Ikke riktig enda, synes jeg. Hva med #2? 
 
Hvor jeg spurte:
 
Min sjel dør med meg. Dør din sjel med deg?
 
Du svarte i:#3 
 
"Jeg kommer til dette spørsmålet senere."
 
Jeg var skeptisk allerede da. Vil du virkelig bevise at jeg hadde rett?
Endret av Thonord
Lenke til kommentar

 

 

Med dette innlegget avslutter jeg denne rekken med 6 innlegg om min opplevelse av åndelighet. Men jeg tenker kanskje å lage et tema om indre lys og lyd, hvor alle i tilfelle er velkomne til å dele sine erfaringer.

Ikke riktig enda, synes jeg. Hva med #2? 
 
Hvor jeg spurte:
 
Min sjel dør med meg. Dør din sjel med deg?
 
Du svarte i:#3 
 
"Jeg kommer til dette spørsmålet senere."
 
Jeg var skeptisk allerede da. Vil du virkelig bevise at jeg hadde rett?

 

Jeg har indirekte svart i det siste innlegget. Sjelen er evig. Innforstått, jeg er Sjel. Jeg har ikke en sjel, jeg ER Sjel og har en fysisk kropp, en følelseskropp, en mentalkropp etc. En svært viktig forskjell. Den fysiske kroppen dør når vi forlater denne verden, men vi fortsetter å leve på et annet plan i den kroppen som korresponderer med dette planet. Når Sjelen er ferdig med alle livene i de materielle verdenene, er kun vårt egentlige jeg som aldri dør tilbake, Sjelskroppen.  

Lenke til kommentar

Har du realisert det, eller er dette hva du tror på?

Slik jeg har forsøkt å beskrive det med eksempler, så må du ikke dø i den fysiske kroppen for å oppleve disse andre eksistensplanene. Det er faktisk også slik at du som Sjel kan stige oppover i disse verdenene mens du lever i en fysisk kropp her i den fysiske verden. Dvs. at du (Sjelen) etablerer deg, lever og handler ut fra de lovmessigheter som gjelder på dette (høyere) planet. Hvert plan har en lovmessighet som er helt forskjellig fra planet under. Det er dette som er å gå den åndelige veien, slik jeg opplever det. Eckankar er en direkte måte å gjøre det på.

Jeg får lyst til å ta med et sitat som sier noe om hvorfor det er attraktivt å strebe etter dette. "De beste hoteller og mest lukseriøse oppholdssteder på jorden virker som kummerlige bosteder sammenliknet med hva du oppllever på de indre planene. Gudsverdenene er vidstrakte og fylt av lys, od den gleden Sjelen opplever der er hinsides enhver menneskelig forståelse. Det er dette Sjelen prøver å nå frem til, og det er mulig ved hjelp av åndelige øvelser" (Boken ECKANKAR - Tidsløs visdom for mennesker i dag, s. 55). Jeg har opplevd tilstrekkelig av dette selv til at det er sannhet for meg.

Lenke til kommentar

 

 

 

Med dette innlegget avslutter jeg denne rekken med 6 innlegg om min opplevelse av åndelighet. Men jeg tenker kanskje å lage et tema om indre lys og lyd, hvor alle i tilfelle er velkomne til å dele sine erfaringer.

Ikke riktig enda, synes jeg. Hva med #2? 
 
Hvor jeg spurte:
 
Min sjel dør med meg. Dør din sjel med deg?
 
Du svarte i:#3 
 
"Jeg kommer til dette spørsmålet senere."
 
Jeg var skeptisk allerede da. Vil du virkelig bevise at jeg hadde rett?

 

Jeg har indirekte svart i det siste innlegget. Sjelen er evig. Innforstått, jeg er Sjel. Jeg har ikke en sjel, jeg ER Sjel og har en fysisk kropp, en følelseskropp, en mentalkropp etc. En svært viktig forskjell. Den fysiske kroppen dør når vi forlater denne verden, men vi fortsetter å leve på et annet plan i den kroppen som korresponderer med dette planet. Når Sjelen er ferdig med alle livene i de materielle verdenene, er kun vårt egentlige jeg som aldri dør tilbake, Sjelskroppen.  

 

Takk for svar. 

 

Siden du er sjel og har en fysisk kropp nå. Hvor var sjel før din fysiske kropp ble født og hva har sjel gjort/gjør med alle de andre livene før og etter din fødsel?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Har du realisert det, eller er dette hva du tror på?

 

Slik jeg har forsøkt å beskrive det med eksempler, så må du ikke dø i den fysiske kroppen for å oppleve disse andre eksistensplanene. Det er faktisk også slik at du som Sjel kan stige oppover i disse verdenene mens du lever i en fysisk kropp her i den fysiske verden. Dvs. at du (Sjelen) etablerer deg, lever og handler ut fra de lovmessigheter som gjelder på dette (høyere) planet. Hvert plan har en lovmessighet som er helt forskjellig fra planet under. Det er dette som er å gå den åndelige veien, slik jeg opplever det. Eckankar er en direkte måte å gjøre det på.

Jeg får lyst til å ta med et sitat som sier noe om hvorfor det er attraktivt å strebe etter dette. "De beste hoteller og mest lukseriøse oppholdssteder på jorden virker som kummerlige bosteder sammenliknet med hva du oppllever på de indre planene. Gudsverdenene er vidstrakte og fylt av lys, od den gleden Sjelen opplever der er hinsides enhver menneskelig forståelse. Det er dette Sjelen prøver å nå frem til, og det er mulig ved hjelp av åndelige øvelser" (Boken ECKANKAR - Tidsløs visdom for mennesker i dag, s. 55). Jeg har opplevd tilstrekkelig av dette selv til at det er sannhet for meg.

Dette er veldig interessant, og takk for at du tørr dele erfaringer med ukjente! Men jeg vil vente med å skrive mer til jeg har skaffet bedre verktøy - sitter bare med en telefon her, og det bli både uoversiktlig og knotete, er jeg redd.

 

Happy trails, så kommer jeg plutselig tilbake ☺

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Med dette innlegget avslutter jeg denne rekken med 6 innlegg om min opplevelse av åndelighet. Men jeg tenker kanskje å lage et tema om indre lys og lyd, hvor alle i tilfelle er velkomne til å dele sine erfaringer.

Ikke riktig enda, synes jeg. Hva med #2? 
 
Hvor jeg spurte:
 
Min sjel dør med meg. Dør din sjel med deg?
 
Du svarte i:#3 
 
"Jeg kommer til dette spørsmålet senere."
 
Jeg var skeptisk allerede da. Vil du virkelig bevise at jeg hadde rett?

 

Jeg har indirekte svart i det siste innlegget. Sjelen er evig. Innforstått, jeg er Sjel. Jeg har ikke en sjel, jeg ER Sjel og har en fysisk kropp, en følelseskropp, en mentalkropp etc. En svært viktig forskjell. Den fysiske kroppen dør når vi forlater denne verden, men vi fortsetter å leve på et annet plan i den kroppen som korresponderer med dette planet. Når Sjelen er ferdig med alle livene i de materielle verdenene, er kun vårt egentlige jeg som aldri dør tilbake, Sjelskroppen.  

 

Takk for svar. 

 

Siden du er sjel og har en fysisk kropp nå. Hvor var sjel før din fysiske kropp ble født og hva har sjel gjort/gjør med alle de andre livene før og etter din fødsel?

 

Den var et sted på et av de nevnte indre planene. Jeg tror jeg svarer på det andre spørsmålet med et sitat: "In ECK we realize that whatever we face - the good karma as well as the bad, the up wave and the down wave - is here only to make us a more experienced Soul who will one day become a full Co-worker with God". Harold Klemp, Unlocking the Puzzle Box.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...