Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er det noen som forstår svaret i dette mattestykket?


Anbefalte innlegg

Hei,,

jeg blir nesten gal. Satt til klokken 6 i dag, med et stykke. Det gir ingen mening.
 

Spørsmål:
post-203270-0-33764600-1427975812_thumb.png

 

De forslår å sette opp rekken som Nr 1, mens jeg foreslår Nr 2:
post-203270-0-30439400-1427976424_thumb.jpg

Jeg synes ikke Nr 1 er logisk på noen måte? Er det noen andre som ser en logikk i det?


Svar:
post-203270-0-51673400-1427976199_thumb.png

Endret av NeEeO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor er ikke min riktig da?

Forskjellen er at jeg har X*1.05^6*0.9^5 på slutten der, men det er vel logisk?

Nei. 1.05 for renten, potensen for hvor mange år beløpet har vært i banken.
?

Hvorfor fungerer ikke min rekke?

Endret av NeEeO
Lenke til kommentar

Rekka di er helt feil, dessverre :hm:

 

 

første ledd i rekken: Han setter in et terminbeløp, han får rente på det. Andre ledd i rekken, han setter inn et terminbeløp, men 10% mindre enn forrige gang og får rente på dette, ogs¨videre...?

 

Rekka di reflekterer ikke det du sier her.

 

Her er logikken at x = det første beløpet. Siden det første beløpet pårentes 6 ganger, så vet vi at i det han tok pengene ut av banken, var det første beløpet han satte inn, pårentet 6 ganger, dvs. chart?cht=tx&chl=1.05^{6} x.

Det neste beløpet han satte inn var chart?cht=tx&chl=0.9 x. Dette beløpet ble pårentet 5 ganger, så dette er vokst til chart?cht=tx&chl=1.05^{5} * 0.9 x. Det tredje beløpet er chart?cht=tx&chl=0.9^{2}x ved starten ---> og vokser til chart?cht=tx&chl=0.9^{2}*1.05^{4}x.

Og så videre, til og med siste beløpet han satte inn, som var redusert til chart?cht=tx&chl=0.9^{5}x og hadde ett år å vokse på, og ble slik chart?cht=tx&chl=0.9^{5}\dot 1.05 x

 

Se nå på din egen rekke, og hold ferskt i minnet at x er det FØRSTE beløpet som blir satt inn. Dette beløpet pårentes 6 ganger.

Men rekka di starter med chart?cht=tx&chl=1.05 x. Dvs. dette beløpet x pårentes kun én gang... Det eneste beløpet i rekka di som pårentes 6 ganger er chart?cht=tx&chl=0.9^{5}*1.05^{6} x (som skulle vært det siste beløpet, men som du har satt oppp som første beløpet), som egentlig skulle vært det siste beløpet han satte inn.
Rekka di hadde vært riktig i en situasjon hvor personen satte inn et beløp som økte med 10/9 hver gang, og hvor x betegnet det siste beløpet.

Endret av Ljóseind
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...