Gå til innhold

[Løst] Hjelp til medium performance PC-build


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenker på å bygge min egen pc. Det kommer i så fall til å bli min første.

PC`en skal brukes til litt gaming og litt video editing. Jeg har et budsjett på 10 - 11.000 kr.

Jeg har satt sammen noe for å vise dere litt hvilken type pc jeg har lyst på:

 

 
 
 
 
 
 
 
 
Funker alle delene i det hele tatt sammen?
Er det noen steder jeg har gått way overkill?
Er det noen av komponentene som kommer til å bottlenecke systemet?
Er det noen steder hvor jeg kan få noe like bra for en biligere penge?
 
All feedback blir satt stor pris på!
 
Update: Jeg kommer antageligvis til å prøve meg på overclocking.
Endret av jensakrr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkort og prosessor er ikke kompatible. Hvis du skal ha i5-4690k må du ha et hovedkort med sokkel 1150. Du har valgt et hovedkort for AMD prosessorer. Jeg ville beholdt Intel prosessoren og byttet hovedkort. (ikke omvendt).

De andre valgene får nok de med mer peiling kommentere.. :)

Lenke til kommentar

Vel:

Corsair CX 600M, 600W PSU og Kingston SSDNow V300 + WD Mobile Blue 1TB SATA3.0 2,5".

Skulle tro du baser dette på komplett sine ferdigbygde pcer. Det er fint måte å kvitte seg med gammelt maskinvare og de som kjøper bryr seg ikke så sant det er garanti.

 

Må vel være mulig å velge noe litt bedre.

Resten er ikke så ille, kanskje noe stiv pris.

 

ASUS Z97-A/USB 3.1, Socket-1150 ATX, Z97, DDR3, 3xPCIe-x16,SLI/CFX, USB3.1, M.2, SATA Express, VGA,DVI,HDMI er vel bra kjøp om du ikke trenger trådløs.

 

Kan være greit å nevne hva slags videoredigering program du tenker på.

En del programmer vil hypertreading hjelpe litt, så det vil være lurt hvis du ikke skal overklokke med det første.

På en annen side så vil mye ram hjelpe, så ville nok vurder 16/32 GB minne særlig hvis det er større prosjekter med 4k ultra HD filmer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hovedkort og prosessor er ikke kompatible. Hvis du skal ha i5-4690k må du ha et hovedkort med sokkel 1150. Du har valgt et hovedkort for AMD prosessorer. Jeg ville beholdt Intel prosessoren og byttet hovedkort. (ikke omvendt).

De andre valgene får nok de med mer peiling kommentere.. :)

Dette hovedkortet har 1150 sokkel: https://www.komplett.no/asus-b85-pro-gamer-socket-1150/813951#!tab:info

Burde jeg bruke det istedenfor?

Lenke til kommentar

Vel:

Corsair CX 600M, 600W PSU og Kingston SSDNow V300 + WD Mobile Blue 1TB SATA3.0 2,5".

Skulle tro du baser dette på komplett sine ferdigbygde pcer. Det er fint måte å kvitte seg med gammelt maskinvare og de som kjøper bryr seg ikke så sant det er garanti.

 

Må vel være mulig å velge noe litt bedre.

Resten er ikke så ille, kanskje noe stiv pris.

 

ASUS Z97-A/USB 3.1, Socket-1150 ATX, Z97, DDR3, 3xPCIe-x16,SLI/CFX, USB3.1, M.2, SATA Express, VGA,DVI,HDMI er vel bra kjøp om du ikke trenger trådløs.

 

Kan være greit å nevne hva slags videoredigering program du tenker på.

En del programmer vil hypertreading hjelpe litt, så det vil være lurt hvis du ikke skal overklokke med det første.

På en annen side så vil mye ram hjelpe, så ville nok vurder 16/32 GB minne særlig hvis det er større prosjekter med 4k ultra HD filmer.

Tusen takk for feedbacken!

Når det gjelder hva slags videoredigeringprogram jeg tenker på, så har jeg ikke noe bestemt.

Jeg har brukt mac og har vært ganske fornøyd med iMovie, så det blir nok ikke noe alt for tungt.

En gang i fremtiden kan det hende at jeg starter med litt tyngre software som Adobe Premiere Pro, i det fall kan jeg alltids oppgradere, så hyperthreading er ikke noe spm bekymrer meg nå.

Lenke til kommentar

 

Dette hovedkortet har 1150 sokkel: https://www.komplett.no/asus-b85-pro-gamer-socket-1150/813951#!tab:info

Burde jeg bruke det istedenfor?

 

LMH1 har nok svart på dette allerede; Du burde se etter et Z-97 hovedkort siden du har valgt en overklokkingsvennlig k-prosessor. Det ASUS-kortet han linker til er greit. Jeg er fornøyd med ASUS, men hører andre har litt dårligere erfaringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...