Gå til innhold

3D: Bump map til geometri


Axxxy

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny på feltet 3D modellering. Interessen begynte nå for noen dager siden. Tanken er å lære meg å bruke Unity3D.

Ut ifra det jeg har sett, så er bruken av bump maps og textur populært for å skape en illusjon av dybde.

(Under ligger et eksempel)

cache_2444532634.jpg?t=1394724154

Dette er et bilde av et panel(vegg) til et sci-fi tema. For meg som nybegynner med 3D, så er denne teknikken helt utmerket. Man bruker mesteparten av tiden i photoshop.

 

Men jeg ønsker etterhvert å kunne lage slike panel i et 3D program. Jeg har nettopp skaffet meg Autocad Maya da Blender ble for rotete, det passet bare ikke meg.

 

Det jeg lurer på, er om det er mulig å konvertere bump maps til 3D modeller, slik som bilde vist over. Finner man småting man vil pirke på 3D modellen i ettertid, virker det mye littere, enn å lage alt fra scratch, i alle fall så tidlig i læringsprosessen jeg har kommet.

 

-Takk på forhånd

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bump-maps brukes for å gi detaljer til en modell. Noen 3D-programmer gir mulighet til å "bake" displacement-map til geometri, men underliggende 3D-objekt må da ofte ha svært høyt polygon-antall for å fange opp de små detaljene i bump-map (og poenget med bump-map er jo å slippe nettopp det).

 

Dvs i spillverdenen så er det et poeng å bruke så få polygoner som mulig for å lage objekter, for da krever spillet mindre av maskinvaren og man får et spill som kan ha mange 3D-objekter uten at det gjør spillet tregt/hakkete.

 

Vanlig arbeidsflyt er da å lage en modell med mange polygoner og mye detaljer. Deretter forenkler man denne modellen ned til en enklere modell. (Via verktøy eller manuelt). Den forenklede modellen brukes så i spillet, men ikke uten videre, for spillet skal jo se best mulig ut. Dermed bruker man teksturer fra den detaljerte modellen pluss triks som bump- og displacement-maps. Dvs differansen mellom høyt detaljert og lavt detaljert modell kan trekkes ut i form av slike spesial-teksturer. Det finnes andre også som normal-map og curvature map osv.

 

UV-mapping er også viktig i denne arbeidsflyten, så lær deg det.

 

Søk på youtube så finner du mye.

 

Substance Designer/Painter er også verktøy du kan ta en kikk på

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Takk for tipsene!

Men hva med å bruke et slikt bilde (eventuelt mindre kompleks) til å (dele flaten opp?) og extrude ut derfra, bare slik at man får en faktisk dypte. Polygon antallet blir vel ikke så høyt da? Men igjen, krever det mye ressurser fra platformen, så virker det greiet å bruke bump map teknikken på det som er aktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...