Gå til innhold

Fradrag for reise


GSASER

Anbefalte innlegg

Ok, jeg har ringt Skatteetaten mange ganger, og får nye svar eller "det ver jeg ikke" fra dem hver gang... Så:

 

Jeg har jobbet offshore og bor i Spania. Har ingen eiendom eller noe i Norge, og er selvfølgelig folkeregistrert etc. i Spania.

 

Siden jeg flyr frem og tilbake hver måned, har jeg en del kostnader ift. pendling. Hva skal jeg trekke fra? Reise = antall km*kilometersats eller faktiske kostnader for flybilletter. Noen sier at fremkomstmidell ikke har noe å si for satsen, enten man haiker, flyr, kjører eller sitter på med en kollega -- det er kun avstanden langs korteste strekning over land/vann som gjelder.

 

Andre sier det er kostnader forbundet med flybilletter jeg kan trekke fra.

 

Slik jeg skjønner det er dette en pendlereise til heliport/flyplass?

 

På forhånd takk for svar.

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette står om Reisefradrag.

 

http://www.skatteetaten.no/reisefradrag

 

 

 

Uavhengig av hvordan du reiser til jobb, kan du få fradrag for reisen. Dette gjelder uansett om du kjører selv, sitter på med andre, har firmabil eller kjører kollektivt. Reiseavstanden beregnes ut fra korteste strekning langs bilvei eller med rutegående transport, bortsett fra fly.
Endret av Mez
Lenke til kommentar

Sitatet ditt underbygger ikke konklusjonen din, Mez. Det du siterer innebærer at når man skal beregne korteste strekning skal man se bort fra fly som reisemulighet. Det betyr ikke at fremgangsmåten ikke gjelder hvis man flyr. Dette følger av Lignings-ABCs kapittel "Reiser - arbeidsreiser" pkt. 4.4.2:

 

 

 

Selv om skattyter reiser en strekning med rutegående fly eller helikopter, er det den korteste avstand med vei eller rutegående transportmiddel på land eller sjø/vann som skal legges til grunn ved beregning av avstandsfradraget for denne strekningen. Dette gjelder både for arbeidsreiser og besøksreiser. Om anledning til å velge fradrag for faktiske kostnader til fly i stedet for avstandsfradrag for besøksreiser, se emnet «Merkostnader - besøksreiser til hjemmet" .

 

Du får ikke fradrag for faktiske kostnader til flyreiser for arbeidsreiser, kun for besøksreiser til hjemmet. Fradrag er lik avstand ganger kilometersats.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, ser jeg var litt unøyaktig der. Blir litt usikker. Er trådstarter norsk statsborger?

 

Kan trådstarter være definert som pendler kanskje? http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Jobb-og-utdanning/Pendler/er-jeg-pendler/

 

Edit: fant også denne fra 2012 for sokkelarbeidere: http://fffs.no/wp-content/uploads/2013/03/130227_offshore-info-m-logo.pdf

Endret av Mez
Lenke til kommentar

Takk for svar. Ja, jeg er norsk stasborger, men er utvandret (er registrert som det hos Skatteetaten, f.eks. hvis noen søker på meg i skattelistene står det: 0000 Spania).

 

Min situasjon i korte trekk:

Flydde til Norge hver måned (2-4-rotasjon) på egen regning, og tok helikopter/fly til offshorelokasjon på arbeidsgivers regning. Slik jeg har skjønt det pendler man til heliport, og så er det en arbeidsreise fra heliport til offshoreinstallasjonen.

 

Som pendler kommer vel disse fradragene i tillegg til minstafradrag?

Lenke til kommentar

Sitatet ditt underbygger ikke konklusjonen din, Mez. Det du siterer innebærer at når man skal beregne korteste strekning skal man se bort fra fly som reisemulighet. Det betyr ikke at fremgangsmåten ikke gjelder hvis man flyr. Dette følger av Lignings-ABCs kapittel "Reiser - arbeidsreiser" pkt. 4.4.2:

 

 

 

Selv om skattyter reiser en strekning med rutegående fly eller helikopter, er det den korteste avstand med vei eller rutegående transportmiddel på land eller sjø/vann som skal legges til grunn ved beregning av avstandsfradraget for denne strekningen. Dette gjelder både for arbeidsreiser og besøksreiser. Om anledning til å velge fradrag for faktiske kostnader til fly i stedet for avstandsfradrag for besøksreiser, se emnet «Merkostnader - besøksreiser til hjemmet" .

 

Du får ikke fradrag for faktiske kostnader til flyreiser for arbeidsreiser, kun for besøksreiser til hjemmet. Fradrag er lik avstand ganger kilometersats. 

Så jeg kan fylle ut 5200 km (t-r Spania)x12 på selvangivelsen. Hvilken av postene blir dette? ... og kommer dette fradraget i tillegg til minstefradrag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...