Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

"Fuktighet" i parketten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har det oppstått nylig, eller var det der før dere flyttet inn? Er det det eneste merket av den typen? Har det noen gang stått en løs stråleovn der? Hvordan vasker dere gulvene?

 

Min første tanke da jeg så det var "svimerke", men siden det er akkurat i en skjøt er det ikke utenkelig at fukt har trukket inn i parketten i en skjøt med slitt lakk dersom man gjentatte ganger har vasket gulvet med for våt klut eller mopp. Parkett, tregulv og billige laminater bør støvsuges, tørrmoppes, og kun ved behov vaskes med lett fuktet mopp. Jif har også en spray som er fin å bruke på flekker/søl når man mopper med (nesten) tørr mopp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

TS. Ser ut som fuktskader ja. Hvis det blir brukt vann (ved rengjøring av gulvet), kan dette trekke inn i enden på parketten.

 

Men stusser litt, selv om bildet er noe dårlig. Kan virke som det er brukt et "tettestoff" (kanskje formtre) i skjøten? Hvilke type parkett er brukt? Så er spørsmålet hvordan gulvet er behandlet, etter at parketten (eller laminat), er lagt?

 

Hadde dette vært et relativt nylagt parkett gulv, kunne en pusse ned (gjennom lakken og litt av treverket), for så å lakke med samme type lakk som er brukt før. Er det gammelt gulv, må hele gulvet slipes ned og lakkes på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, det har vært slik i noen år nå.

 

Aldri gjort noe med det utover å irritere meg.

 

Kan et uhell med vann ha kommet inn i en dårlig skjøt og skapt dette?

 

Venter noen år med sliping/lakk, det er på et sted som er lite synlig.

Svar på spørsmålene til Svinks og meg først, da er det lettere å gi råd. :)

 

Men jeg tviler sterkt på dette med strålovn, som Svinks nevnte.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Igjen takk.

 

Gjentar at jeg venter nen år, håpet det var et kjent problem og en flaske med middel x fra OBS Bygg ville ordne det.

 

Har det oppstått nylig, eller var det der før dere flyttet inn?

Er det det eneste merket av den typen?

Har det noen gang stått en løs stråleovn der?

Hvordan vasker dere gulvene?

 

Kom etter noen år.

Ja.

Nei.

Med tørrmopp normalt, men vann og grønnsåpe ved ujevne mellomrom.

 

Kan virke som det er brukt et "tettestoff" (kanskje formtre) i skjøten?

Hvilke type parkett er brukt?

Så er spørsmålet hvordan gulvet er behandlet, etter at parketten (eller laminat), er lagt?

 

Nei, aner ikke x 2.

Lenke til kommentar
Men jeg tviler sterkt på dette med strålovn, som Svinks nevnte.

 

Nei, det ville i så fall forutsette at det var noe feil med ovnen.

Eller at den ved et tilfelle hadde veltet. Slik forrige eier hadde forårsaket hos oss. Men det var et større og mer ovalt svimerke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...