Gå til innhold

Norsk Stil Om Nedlasting Av Musikk!


trulsta

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fått i oppgave i norsk å skrive en stil om nedlasting av musikk. Den skal være på fire avsnitt; innledning, for argumenter, mot og SÅ skal min egen mening komme frem! Hva synes dere jeg kan forbedre? Hva synes dere nå? Alt av tilbakemeldinger er tatt imot med stor takk :nice: (har tatt utgangspunkt i at lærer har så og si null kunnskap om ement)

 

 

Plateselskapene har nå erklært krig mot piratkopieringen. Men hva er

 

egentlig ”piratkopiering”. Piratkopiering vil si å benytte seg av

 

programvare eller musikk uten å ha betalt for det. Mange ungdommer

 

er glad i å spille dataspill og høre på musikk, men ønsker ikke å punge

 

store summer for å høre på musikk. De tyr da heller til piratkopiering.

 

Men de amerikanske plateselskapene har lite til oveers for

 

ungdommene som nekter å betale for musikken de bruker. Mange

 

finner CD-platene dyre og heller å laste ned ulovlig via programmer

 

som er utviklet og lagt ut på nettet av mennesker i samme fotspor.

 

Norge og andre land har uklare lover rundt dette, som blir utnyett. Det

 

er for eksempel lov til å laste ned sanger om man har betalt for CD’en.

 

Det er også lov å ”sikkerhetskopiere” f.eks en DVD-film, det er altså

 

lov til å brenne CD’er til EGET bruk. Dette er ganske ”løse regler”, og

 

blir daglig utnyttet.

 

Hvorfor laste ned musikk?

 

CD-platene nå til dags er meget dyre. Fattige ungdommer må ut med hele 200kr

 

for èn cd med ca 10. sanger, eller 70kr for èn enkel sang på 3-4minutter! Dette

 

blir betraket som meget dyrt og overpriset. Og nå som datamaskinen og

 

internett-tilgangen er så å si ubegrenset, har mange av oss sett muligheten til å

 

laste ned ulovlig via nettet. Mange blir irriterte på de høye prisene, og lar heller

 

plateselskapene ”sitte igjen med de lusne CD-ene sine”. Det er også meget

 

lettvint. Hvis man f.eks ønsker èn sang som er på et album, og to sanger som er

 

på et annet album, er det ganske uaktuelt å betale 400kr for å få de tre sangene. I

 

dette tilfellet, er nedlasting faktisk eneste mulighet!

 

Man kan også ”mixe” sine egne CD-er, med f.eks både Britney Spears og DDE

 

på samme CD. Mange bruker også nedlasting for å sjekke om de liker noe..-

 

laster ned et par sanger av en artist, for så å eventuelt kjøpe platen. Det er

 

ganske utenkelig for mange å leve uten muligheten for å laste ned musikken de

 

ønsker. og de fleste er nok enig i at det beste hadde vært å inngått et slags

 

kompromiss om at man betaler et månedlig gebyr, og får laste ned ubegrenset.

 

For utviklingen bak nedlasting har kommet langt, og hadde vært dumt å kaste bort.

 

Hvorfor ikke laste ned musikk?

 

Platebransjen og de hard jobbende artistene taper penger på nedlasterne. Det er

 

mye arbeid og svette bak en CD, og alle skal ha sin del av kaka. Plateselgernes

 

arbeidsplasser blir satt på spill på grunn av manglende etterspørsel. Det er også

 

umoralskt, og man tar faktisk noe andre har brukt penger på å utvikle, uten å

 

betale for det. Hvis alle hadde kjøpt CD-er istedenfor å laste ned, hadde kanskje

 

prisene gått ned på hver enkelt prate. Det er også ulovlig, og man kan risikere bøter!

 

 

 

Personlig synes jeg at det beste hadde vært og inngått et slags kompromiss, om

 

at man betaler et månedlig gebyr, og får laste ned ubegrenset. For utviklingen

 

bak nedlasting har kommet langt, og hadde vært dumt å kaste bort. CD-platene

 

er altfor dyre, selv om det er mye arbeid bak de. Jeg er selv en ivrig nedlaster,

 

selv om jeg kjøper CD-er av favorittbandene mine, jeg liker godt å ha original CD-en og coveret. Så alt i alt, er jeg for nedlasting av musikk!

 

:woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overtamburmajor Kverulv Pirkesen til tjeneste!

 

Du mangler en glidende overgang fra innledning til hoveddelen forresten... ikke at jeg ser innledningen noe sted.

 

Forslag:

Begynn med: "Piratkopiering er", gå så over til å fortelle kort om hvilke interesser som har konflikter inne i bildet (plateselskap Vs. forbrukere), glid dernest over i en mer grundig redegjørelse for hvordan piratkopiering arter seg.

 

Plateselskapene har nå erklært krig mot piratkopieringen.

 

Hva består denne krigen i? Hvordan blir den kjempet?

 

Piratkopiering vil si å benytte seg av programvare eller musikk uten å ha betalt for det.

 

"Benytte seg av" blir for vagt. Jevnfør radio og tv etc.

"Uten lisens" er mer presist; det må da spesifiseres hva en "lisens" er (som i seg selv kan være interessant).

 

Mange finner CD-platene dyre og velger heller å laste ned [hva? musikk, evnt. musikkfiler] ulovlig via programmer

som er utviklet og lagt ut på nettet av mennesker i samme fotspor. [fotspor? Klossete formulering. "I samme situasjon/båt" kan være bedre.]

 

Og nå som datamaskinen og internett-tilgangen er så å si ubegrenset, har mange av oss sett muligheten til å laste ned ulovlig via nettet.

 

"oss" impliserer (medfører) en tilhørighetsforbindelse innen en gruppe; man gjør seg da til talsmann for denne gruppen. Den slags subjektive "valg av parti" passer ikke inn i en innledning / hoveddel (etter mitt syn). Utsett den slags vinkling til avslutning, eller helst omskriv den.

 

For utviklingen bak nedlasting har kommet langt, og hadde vært dumt å kaste bort.

 

Uklar, forkortet argumentasjon. Vær mer utfyllende og presis.

 

Det er også umoralskt, og man tar faktisk noe andre har brukt penger på å utvikle, uten å betale for det.

 

Dette mener jeg personlig du trenger å si mer om. Men det kan være grunnet min motstridende, subjektive mening.

 

Hvis alle hadde kjøpt CD-er istedenfor å laste ned, hadde kanskje prisene gått ned på hver enkelt prate.

 

Dette er direkte feil, plateselskapene har "låst" (pricefixing) cd'ene på en kunstig høy pris siden cd'ene kom ut på markedet, og nå nettopp (ca. en måned siden) ble faktisk prisene på cd'er senket fra et visst plateselskap, hvorpå www.theregister.co.uk gav uttrykk for synet at dette skyltes piratkopiering.

 

Det er også ulovlig, og man kan risikere bøter!

 

Dog er risikoen noe lav, grunnet at selskapene i første rekke sender "Cease and Desist" ("Kutt ut sharing'a, din tjuvradd!"), dernest ikke foretar seg så mye i flertallet av saker, da kostnadene med en rettsak blir vurdert opp mot gevinsten... i Norge.

 

Personlig synes jeg at det beste hadde vært og inngått et slags kompromiss, om 

at man betaler et månedlig gebyr, og får laste ned ubegrenset.

 

Slike tjenester er tilgjengelige, kom med eksempler på det.

 

For utviklingen bak nedlasting har kommet langt, og hadde vært dumt å kaste bort.

 

Det har du allerede formulert like dårlig, se over.

 

CD-platene er altfor dyre, selv om det er mye arbeid bak de.

 

Det må du si mer om, komme med spesifikke priser, hvor pengene går etc.

 

Jeg er selv en ivrig nedlaster, selv om jeg kjøper CD-er av favorittbandene mine, jeg liker godt å ha original CD-en og coveret.

 

Passer dårlig i en stil (etter mitt syn). Oppgaven din er å dreie ut om et emne, ikke om deg selv.

 

Ellers, bra skrevet. Kunne dog vært noe lengre, all den tid oppgaven er å dreie ut om noe faktisk, til forskjell fra fri fantasi. Men det er bare min mening.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg er ganske trøtt og det er ikke sikkert jeg leste alt like nøye, men det er lov å laste ned fra nettet og bruke til privat bruk. Det som ikke er lov er å dele, og det er der problemet ligger. Hadde alle betalt en fast sum hver måned ville de fleste sluttet å kjøpe cd'er og artister og resten av de involverte hadde tjent mindre. Dette kommer til å forbli en krig uten ende.

Lenke til kommentar

Takker for meget god og fyldig tilbakemelding DrDoogie.

 

Er enig i det meste, spess d med samme fotspor :lol: clumsy..

 

Men stilen skulle ikke være så lang, og jeg gadd ikke greie ut om alle punktene mine. Har nå ordnet og fikset og leverer inn i morgen. *krysse fingra*

 

Om jeg får 5, sender jeg èn karakter til deg Doggie ;)

 

Soldier_448: Det var et forslag til et slags kompromiss for å få løst "konflikten" mellom plateselskaper og nedlastere. Ikke bare tenk på deg selv..om du skjønner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...