Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tjæralin eller Drygolin?


Anbefalte innlegg

Jeg skal male huset og har forhørt meg i malebutikk og lest endel på nettet.

Min lokale malebutikk sverger til Tjæralin, mens jeg har hørt masse fint om Drygolin.

 

Fordel Tjæralin: trenger ikke å grunne først, mer fargestoff

Fordel Drygolin: lenger tid mellom malingen

 

Er det noen som kjenner disse og hvem kan anbefales best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holder på å male ny kledning på huset mitt og jeg synes Tjæralin dekker mye bedre en Drygolin. Bakdelen er at den bruker lengre tid på å tørke, men du sparer nok likevel tid siden du ikke trenger å grunne. Er veggen malt fra før trenger du uansett ikke grunne hvis det ikke er noen bare flekker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tjæralin er mye bedre da den holder bedre på fuktigheten i treverket siden inneholder trekjære. På grunn av trekjæren holder den litt dårligere på farven så hvis du bor ved sjøen kan du se forskjell etter en del år. (Hvor stor forskjell dette innebærer er jeg ikke usikker på men det kan hende dette er marginalt).

Lenke til kommentar

Det trenges flere opplysninger både om huset til trådstarter, og om hvilke produkter TS tenker på, for å gi et godt svar:

 

Jeg ser at Tjæralin ikke lenger bare er en beis, de har både beis og dekkbeis + plus diverse andre produkter for mur, edeltre, terasse, innvendig osv. Og Drygolin er heller ikke bare en oljemaling, det er blitt et varemerke for to dekkbeiser, Drygolin oljemaling, Drygolin Plus Oljemaling, Dryglin Ultimat (som er akrylmaling?)

 

Dermed er det ikke lenger bare et spørsmål om Tjæralin eller Drygolin, eller om beis eller maling, men om hvilken type Tjæralin, og hvilken type Drygolin man velger.

 

Hvis huset til Katnosa er nytt/ubehandlet eller er beiset tidligere, så har man fritt valg. Er det derimot malt, gir det ikke mening å smøre en beis som er ment å trenge inn i treverket utenpå en malingsfilm. Da bør man fortsette med maling.

Hva slags hus har du, hva er det behandlet med før, ligger det på et sted med mye sol eller mye vind og regn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...