Gå til innhold

Videreutdanning Fagskole (drift og sikkerhet) 2årig fagskole bachlor


Tast1

Anbefalte innlegg

Hei hei da er det om sider tider for meg og tenke på hva eg skal gjøre med live, "igjenn" tenkte og gå på fagskole linjen eg er interisert i heter Drift og sikkerhet,, lurer egentlig på om det er noen der uten som har vert borti dette før. Og kan komme med en konkret tilbake melding om dette er noe ? eller om det bare er bortkastet tid, hoved grunnen til att eg vil gå fagskole er att det er mer praktisk rettet utdanning, en vanlig der du ofte vill finne mye teori noe eg desverre ikke er serlig fan av.

 

Fra tidligere har eg gått IKT-servicefag og har snart fullført læretiden min, etter som eg ser det og egentlig er litt forbannet over er IKT-servicefag egentlig bare brukerstøtte, noe eg ikke ble fortalt da eg begynte, med mange låvprisninger om det ene og det andre, men da eg skulle begynne å se etter jobber var det 95 % telefonsupport, noe eg egentlig ikke er spesielt glad i, satt første året som lærling på support og fant vell grett ut at dette egentlig ikke er noe for meg.

 

Så har jeg et lite annet problem eg er ikke helt sikker på hva eg vill spesialisere meg innen, ettersom eg ikke har fått prøvd meg så alt for mye enda innen de forskjellige feltene innen IT ettersom bedriften eg er lærling oss, notorisk missbruker lærlinger og begynner ikke med utdannings planen før du har 6mnd igjenn....(Story of my life)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg skal ikke uttale meg så bastant om drift, men jeg tror du vil slite med å få jobb innen sikkerhet med kun fagskole. Faktisk tror jeg du vil slite med «bare» bachelor også. Så det spørs litt hva du ønsker å jobbe med. Treffer du greit i forhold til utstyr på drift og skaffer deg en sertifisering eller to, kan det jo tenkes at teknisk fagskole er tilstrekkelig. Det er imidlertid mange med bachelor som ender opp med kundeservice i starten, fordi det er vanskelig å få noe bedre som nyutdannet.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke uttale meg så bastant om drift, men jeg tror du vil slite med å få jobb innen sikkerhet med kun fagskole. Faktisk tror jeg du vil slite med «bare» bachelor også. Så det spørs litt hva du ønsker å jobbe med. Treffer du greit i forhold til utstyr på drift og skaffer deg en sertifisering eller to, kan det jo tenkes at teknisk fagskole er tilstrekkelig. Det er imidlertid mange med bachelor som ender opp med kundeservice i starten, fordi det er vanskelig å få noe bedre som nyutdannet.

Så det har forsåvidt ikke noe å si om eg starte og jobbe med eller uten fagskole? For eg ender opp på tlf support uansett XD?

Lenke til kommentar

Bare en liten headsup, mange har den oppfatning av at fagskolen er mer "praktisk rettet, i stedet for mye teori som det er på universitet og høyskoler."

 

Dette er nok ikke tilfelle. Fagskoler har i mange tilfeller mye mer teori enn de nevnte andre skolene. Jeg har gått på begge og hadde vesentlig mer praktiske fag som LAB og lignende på universitetet enn jeg hadde på fagskolen. (Det er ofte mer undervisning over to år enn hva universitet og høyskoler har over tre år, så det er et tettpakket program)

 

Det som menes med at fagskolen er "praktisk" rettet er egentlig at den i stor grad bygger på allerede godt beviste prinsipper, og tar i bruk kjente løsningsmetoder for oppgaver, istedet for nyere forskning som kan ligge til grunn for undervisning på universitet og høyskoler. (Men det er ikke alltid tilfelle der heller)

 

Så hvis du har den formening om at det er mye ren praktisk jobbing på den skolen du søker til, ville jeg faktisk sjekket om dette var tilfelle før du søker.

Lenke til kommentar

Du nevner bachelor i tittelen, men ikke noe i selve innlegget. Vurderer du en bachelor i det hele tatt, eller er det uaktuelt?

Har selv gått på Høgskole, og kan si der at så og si alle fag var veldig praktisk rettet. Liten andel av fagene jeg har tatt har vært "puggefag", der eksamen faktisk har vært teorikunnskap. Resten av fagene er mye mer praktisk rettet!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg begynte på fagskole (Datateknikk - Drift og Sikkerhet) i august 2014. Jeg avsluttet studiet i februar 2015, fordi det sikkerhetsdelen av utdanningen er rett og slett ikke tilstedeværende. Det er knapt nok litt drift. Det er mest rettet mot de som vil ta mesterbrev og starte sin egen bedrift. Fagskolen er ikke stedet for de som vil fordype seg i IT.

 

Du får nok mer ut av å jobbe på telefonsupport på kveldstid og ta en skikkelig høgskoleutdanning på dagtid. Hvis du ikke er sikker på hva du vil fordype deg i, så kan jeg anbefale 1-årig informatikk eller Ingeniørfag - Data på Høgskolen i Gjøvik. Informatikk gir deg muligheten til å gå videre med enten bachelor i informasjonssikkerhet, drift av nettverk og datasystemer, eller programvareutvikling. Ingeniørfag - Data er en linje med et veldig bredt område med ingeniørfagene (kjemi, fysikk, matte, ingeniørrollen), dersom du ikke er et fan av realfag så er informatikk tingen for deg.

 

Jeg har selv fagbrev i IKT-servicefag og jobber nå på 2. linje i en relativt stor bedrift. Teori er noe du ikke kommer unna hvis du skal ta høyere utdanning, enten om det er fagskole eller høgskole. Så du må bare bite tenna sammen om du er fast bestemt på å gå videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...