Gå til innhold

Gammelt, best i test vs nytt rimeligere


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kikker etter et nytt videokamera og klarer ikke å bestemme meg hvorvidt jeg skal gå for et eldre kamera til ca 4000,- eller kjøpe et nytt til ca 4000,-

 

De to jeg kikker på er:

Panasonic hdc-tm700 brukt, fra 2010, 4.000,-

vs

Panasonic HC-V550, nytt, 4.000,-

 

Hva tror dere, er de nye så mye bedre eller TM700 fortsatt bra til rundt 4000,-?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Uten å kjenne dem bedre enn en kjapp googling ville jeg nok valgt den gamle toppmodellen fremfor et standardkamera, men det avhenger av at den har de spesifikasjonene og mulighetene man trenger.

Hva som er riktig pris på brukt kjenner jeg ikke. Slike videokamera har lite slitedeler bortsett fra batteriet, men man bør sjekke det brukte kameraet for slag/fallskader.

Nye batterier kjøper man billig på eBay, originale eller uoriginale.

Lenke til kommentar

Mine tanker er at:

 

Prisen på HDC TM700 er muligens litt høy. Det var dyrt da det ble lansert, men det er en utgått modell.

Her burde det være mulighet for pruting. Bruktkjøp er forbundet med en viss risiko, men er det normalt pent/lite brukt burde det

kunne brukes lenge.

 

Begge kameraene vil gi deg fine bilder ( film ) i godt lys. I dårlig/lite lys vil TM700 gi bedre bilde enn V550.

Lenke til kommentar

utvikling av elektronikk går såpass raskt at jeg ville ikke kjøpt noe som var gammelt....

 

2010 er LENGE siden innen kamerateknologi, VELDIG LENGE

 

Hva har skjedd med tradisjonelle videokamera de 4 siste årene, bortsett fra 4K filming?

Det skjer mye utvikling på stillbildekamera, også med hensyn på videofilming, men jeg hører sjelden om tilsvarende utvikling på vanlig HD videokameraer.

 

Første versjon av Sony RX100 kompaktkamera kom for 2,5 år siden. Det blir fortsatt produsert og anbefalt fremfor nyere kameramodeller.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

 

utvikling av elektronikk går såpass raskt at jeg ville ikke kjøpt noe som var gammelt....

 

2010 er LENGE siden innen kamerateknologi, VELDIG LENGE

 

Hva har skjedd med tradisjonelle videokamera de 4 siste årene, bortsett fra 4K filming?

Det skjer mye utvikling på stillbildekamera, også med hensyn på videofilming, men jeg hører sjelden om tilsvarende utvikling på vanlig HD videokameraer.

 

Første versjon av Sony RX100 kompaktkamera kom for 2,5 år siden. Det blir fortsatt produsert og anbefalt fremfor nyere kameramodeller.

 

Du sier "bortsett fra 4K" som om 4K ikke er en big deal. Og om du ikke har behov for oppløsningen, så er sensoren uansett mye mere lysfølsom, har mindre støyproblemer og slikt som du gagner fra i alle oppløsninger. Intern prosessering i kamera er sannsynligigvis raskere også.

 

følger ikke videosensorteknologi samme mønster som stillbildesensorteknologi mener du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, teknologi det ikke er penger i blir ikke utviklet i samme hastighet som teknologi det er penger og konkurranse i.

Full HD er i ferd med å bli utkonkurrert av 4K, 3D klarte ikke å gjenopprette videokamerasalget som var på topp i 2011.

 

Du påstår at det i løpet av mindre enn 4 år leveres videosensorer som er over 4 ganger mer lysfølsomme ("gammel" sensor har 4,2 ganger større piksler) og har mindre støy, da bør du dokumentere det her siden vi er flere som er interessert i å få vite det. Jeg er enig i at prosessering nokså sikkert er blitt bedre.

http://www.cyberphoto.no/foto-video/sammenlign-videokamera?tekniska_artnr%5B1%5D=HCV550&tekniska_artnr%5B2%5D=TM700&num_of_articles=2&comparepage=yes

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...